15.3.2021 Autoilun hinta Autoilu sähköistyy, polttomoottoriautoilun verotuspaine kasvaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton karsastama ajettuihin kilometreihin perustuva autoilun verotusmalli on edelleen kaavailuissa mukana, kävi ilmi Väylät & Liikenne -virtuaaliseminaarissa. Autoilu ja sen edellytykset ovat murroksessa. Väylät & Liikenne -virtuaaliseminaarissa 15.3. käytiin lävitse eri näkökulmista liikkumisen tulevaisuutta. Liikenne- ja viestintäministeriön edustajat esittelivät käynnissä olevia kaavailuja kuten Fossiilittoman liikenteen työryhmän valmistelutyötä ja paraikaa valmisteltavaa luonnosta valtioneuvoston periaatepäätökseksi. Näiden valmistelujen tavoitteena on etsiä keinot, joilla liikenteen päästöjä saadaan vähennettyä.Esityksien jälkeen liikenneneuvos Saara Jääskeläinen vastaili Suomen tieyhdistyksen järjestämän virtuaaliseminaarin osallistujien kysymyksiin. Autoilun sähköistäminen ja yksityisautoilun hinta eli liikkumisen verotus kiinnosti useita osallistujia.Sähköautojen lisääntyminen liikenteessä tuo hyvää ilmaston ja haitallisten päästöjen vähentämisen näkökulmasta. Seminaariin osallistuvia pohditutti, aiheuttaako sähköautojen lisääntyminen sen, että polttomoottoriautoja käyttäville sälytetään aiempaa suurempi verorasitus kannettavaksi.– Kun liikenne sähköistyy on riski, että verojen keräys kohdistuu enemmän polttomoottoriautojen suuntaan, Jääskeläinen pohti tulevaa.Jääskeläinen toi vastauksissaan esiin myös Fossiilittoman liikenteen työryhmän valmistelutyön ja valmisteltavan luonnoksen valtioneuvoston periaatepäätökseksi päästökeinoista. Näissä kaavailuissa on mukana kilometrivero eli ajettuihin kilometreihin perustuva verotusmalli.– Kilometripohjainen verotusmalli on yksi keino, jonka avulla veroa voitaisiin kerätä kaikilta autoilijoilta käyttövoimasta riippumatta. Se voisi toteutua lähempänä vuotta 2030, jolloin sähköauton hankintahinta on tullut lähelle tavanomaisen polttomoottoriauton hankintahintaa, Jääskeläinen arvioi.Hän toppuutteli vastauksessaan tekemästä kuitenkaan vielä pidemmälle meneviä arvioita, sillä verotus on paraikaa pohdinnassa valtiovarainministeriön työryhmässä.Autoliitto on kertonut näkemyksenään, ettei paikantamiseen perustuvassa tieverotusjärjestelmän hyöty-kustannussuhteessa ole mitään järkeä 5,5 miljoonan ihmisen maassa. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on linjannut, ettei autoilun verotukseen tarvita kallista satelliittiperusteista järjestelmää.– Tähän ei tarvita satojen miljoonien investointeja ja kymmenien miljoonien jatkuvia operointikustannuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdeksan miljardin rahasampoValtio kaipaa liikenteestä saamaansa veropottia tulevaisuudessakin, mutta hiilidioksidipäästöohjaavan verotusjärjestelmän haasteena on, että autot ovat aiempaa pihimpiä ja ajoneuvojen sähköistys etenee. Liikenteen eri verot ja maksut tulouttavat valtiolle arvonlisäveron mukaan laskemalla noin kahdeksan miljardia euroa. Laskelmassa mukana ovat liikenteen polttoaineverot, vuosittainen ajoneuvovero ja uusien tai käytettyjen ajoneuvon hankintaan liittyvä autovero.Liikenteen verotuksen nykyinen järjestelmä on rakennettu voimakkaan päästöohjaavuuden pohjalle. Esimerkiksi autovero on 2,7–50 prosenttia riippuen auton ajon aikaisista päästöistä.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa