20.5.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: laina-autoista omaan ja sitten firman autoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensimmäisen oman auton muistaa ikuisesti. 1970-luvun alussa piskuinen Datsun 100A täytti tarpeet – tosin muutamin itse tehdyin parannuksin. Japanilaisautot olivat muutenkin muodissa. Kun olin omistanut ajokortin muutaman vuoden ajan, vanhempien ja isovanhempien autojen alituinen ”lainaaminen” alkoi ärsyttää, ja oman auton hankinta tuli ajankohtaiseksi. Vuoden 1973 loppupuolella tavoiteautojani olivat monen muunkin nuoren kuskin mielestä ”menevät” Opel Ascona 1.9, Opel Manta 1.9 tai Alfa Romeo Giulia 1.3. Niiden pahin vika oli käytettynäkin liian kallis hinta, joten ensimmäiseksi omaksi autoksi tuli, omilla työansioilla ja vanhempien avustuksella, hankittua Datsun 100A.Kyseessähän oli etuvetoinen pikkuauto, jonka 1,0-litrainen moottori kesti mainiosti pyrkivää ajotapaani. Täydentävät ruoste-estokäsittelyt pitivät korroosion loitolla muuten ruostumisalttiista autosta. 100A:ssa mainostettiin olevan 59 hevosvoimaa, mutta ne olivat tuolloisen SAE-normin poneja, joissa moottorin apulaitteet (laturi, vesipumppu, ym.) eivät ole lainkaan mukana. Lähempänä totuutta oleva DIN-teho oli vain 33 kW (45 hv)!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOmalla tuunauksella100A:sta sai kelpo kulkineen vuosikausiksi muutamilla parannuksilla. Ensinnäkin vaihdoin vakiona olleet kelvottomat ristikudosrenkaat vyörenkaisiin. Ajettavuus parani, mutta korin kolinat lisääntyivät…Myös saunatuikunhimmeät hehkulamppu-ajovalot vaativat kohennusta. Ne oli helppo muuttaa edullisesti H4-halogeenivaloiksi valaisinumpion pyöreän ja edullisen 7 tuuman vakiokoon ansiosta.Lisäksi asennutin keulalle Hella H4 -lisävalot. Näin lähivalojakin oli neljä kappaletta, mikä oli sallittua vuoteen 1981 asti. H4-halogeenivalojen ja lisävalojen ansiosta valoteho nelinkertaistui alkuperäisestä sekä lähi- että kaukovaloilla! Ja kuten kuvasta näkyy, paransin tehottomia peruutusvaloja Talmu –huomiovaloin.Neljäs tärkeä muutos oli se, että vaihdatin hankalakäyttöiset kiinteät turvavyöt kätevämpiin rullavöihin, mitkä paransivat etuistuinten vöiden käytettävyyttä ratkaisevasti.Isompaa ja pienempää ToyotaaSyksyllä 1978 siirryin Autonovolta Fiat-maahantuonnista Korpivaaralle Toyota-henkilöautojen tuotepäälliköksi. Sain ensimmäisen autoetuautoni. Se oli Toyota Carina 1600 Sedan Automaatti, mallisarjaa TA40: myrkynvihreä, varmaan Hangon vapaavarastossa kauimmin seissyt ”hyllynlämmittäjä”. Sen myötä laitoin 150 000 km ajetun 100A:n myyntiin.Carinan matalaviritteinen 1,6-litrainen moottori kehitti vain 55 kW (75 hv) DIN. Kolmivaihteisella automaatilla ”Kaarina” ei ollut mikään raketti, mutta ajoi asiansa ja oli erittäin luotettava. Radio oli merkkiä Mars, talossa siitä sanottiin ”kaks kohausta ja Tallinna”.Carinan jälkeen olin rankasti opinto- ja asuntovelkainen, joten vaihdoin edullisimpaan autoedun veroluokkaan, jossa moottorin koko oli enintään 1 300 cm³. Seuraava veroluokka (enintään 1 500 cm³) olisi ollut houkutteleva, mutta Toyotalla ei ollut tuolloin siihen sopivaa mallia ja moottoria: Carina 1600 meni toiseksi kalliimpaan, enintään 2 000 cm³ -veroluokkaan.Niinpä vaihdoin pienempään eli "downshiftasin" vuoroin Terceliin, Starletiin ja Corollaan, joissa käytettiin 1,3-litraista moottoria. Poikkeuksena oli tyylikäs Corolla Coupé 1.6, jonka otin välillä vaihtelunhalun ja upean muotoilun vuoksi. Käyttöni jälkeen Coupé myytiin legendaariselle juontajalle ja tv-kasvolle Jorma Pulkkiselle.Takavedosta etuvetoon…Vuoden 1980 alussa myin isälleni tuon ensimmäisen Toyota Tercel -ajokalustoautoni, vuosimallia 1979, ensimmäisestä valmistuserästä valmistusnumeron ollessa jotain 900. Isä osti Tercelin "solidaarisuussyistä" todeten samalla, että neliovinen auto on ikääntyneelle käytännöllisempi kuin kaksiovinen coupé.Isähän oli hankkinut vuonna 1973 Opel Manta 1900 S:n. Coupé-mallit olivat käytettynä kysyttyjä: loistokuntoisesta 50 000 km ajetusta Mantasta sai vuonna 1980 myytäessä saman hinnan kuin mitä se oli vuonna 1973 maksanut, siis 26 800 markkaa!Ehkäpä japanilaisen Toyotan jo tuolloin vankka laatumaine sai isäni vaihtamaan upeasti muotoillun Mantan tavanomaiseen Terceliin. Mantassa kun oli ollut aluksi lastentauteja. Kakkosvaihteen synkronointi petti, ja jarrupalat edessä kuluivat nopeasti rauhallisessakin ajossa. Lisäksi täristävät Fulda-ensiasennusrenkaat vaihdettiin takuuna laadukkaisiin Pirelli Cinturato CN36 -kumeihin.Kuvan Tercel on vuonna 1981 markkinoille tullut facelift –malli.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy…ja takaisin takavetoonToyotan syömähampaan eli Corollan malli-ikä alkoi noihin aikoihin jo painaa. Keväällä 1979 esitelty ensimmäinen etuvetoinen malli Tercel osoittautui haasteelliseksi myytäväksi – lukuisista hyvistä ominaisuuksistaan huolimatta. Alemman keskiluokan Tercelissä oli luokassaan tehokas OHC-moottori, pitkä akseliväli, erillisjousitus, pitkät joustovarat ja niiden tuloksena kohtuullisen hyvä ajettavuus ja matkustusmukavuus sekä reilut jalkatilat matkustamossa.Ei niin hyvää ettei jotain huonoakin: Tercel oli tärkeintä kilpailijaansa, Datsun Cherryä, kalliimpi. Lisäksi Tercelin perinteinen muotoilu karkotti potentiaalisia ostajia. Monen mielestä Cherry näytti Terceliä modernimmalta ja virtaviivaisemmalta. Tercelin menestys jäi odotettua vaisummaksi, joten Toyota-verkoston ja asiakkaiden odotukset mallivuodelle 1980 esiteltävään uuteen Corollaan kasvoivat todella suuriksi.Kun uusi Corolla 1.3 DX Sedan esiteltiin vuoden 1979 lopussa Hotelli Laajavuoressa Toyota-piirimyyjien johtajille, myyntipäälliköille ja automyyjille, he huudahtivat: "Pojat, näitä myö myyvään!" Siitä lisää hieman myöhemmin.Teksti Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa