13.5.2020 Ajoneuvot Autoilun aikakone: kädet verillä ja ruosteenestomönjässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maahantuontikunnostamo tarjosi 1970-luvulla oikeita töitä kunnon palkalla, varsinkin kun ajoitti urakat fiksusti. Merkit vaihtelivat Fiatista Seatin kautta Lanciaan. Olin 1970-luvun puolessa välissä kesän mekaanikkona Autonovon maahantuontikunnostamossa Herttoniemessä. Se oli urakkatyötä. Tehtäväni oli asentaa Fiateihin muun muassa roiskeläpät ja radiohäiriönpoistajat sekä tehdä muutamia muita ”säätöjä”, muistaakseni yhteensä 7–10 työvaihetta autoa kohti. Tuottavin malli oli Fiat 127, jonka pystyi tekemään parissakymmenessä minuutissa laadusta tinkimättä, vaikka ohjeaika oli 1,07 tuntia. Turhien askelten välttäminen oli tehokkuuden A ja O. Pyrin sarjatyöhön siten, että useampi sama malli olisi peräkkäin ja kaikki tarvittavat työkalut ja osat olivat mukana. Pari kuukautta jaksoi huhkia tehokkaasti ja samalla ”kusettaa” urakat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Fiatista Seatiin Italiassa valmistetun Fiat 127:n rinnalla myytiin Espanjassa valmistettua Seat 127 -mallia Fiatina. Jälkimmäinen oli viimeistelyltään heikompi. Autoa työn alle otettaessa oli tärkeä tietää, oliko kyseessä Fiat 127 kiinteillä vai säädettävillä etuistuinten selkänojilla ja oliko autossa pieni tavaratilan kansi vai iso, täysikokoinen takaluukku. Näistä varuste-eroista tuli jo neljä erilaista yhdistelmää. Luokkaa suurempi Fiat 128 oli hankala tapaus ja hidas kunnostettava. Moottoritila oli ahdas ja virranjakaja alhaalla, joten häiriönpoistajien asentaminen oli vaikeaa kädet verillä -hommaa. 128:n ohjeaika oli 1,20 tuntia eikä lyönyt leiville yhtä hyvin kuin 127:n kunnostaminen. Siksi ensisijaisesti valitsin kunnostuslinjalle 127:n aina kun mahdollista. Reiät mönjän sekaan Kuraläpät asennettiin maan pinnalla, nosturia ei käytetty. Reikien poraaminen kuraläppien pop-niittejä varten oli tarkkaa puuhaa, sillä autot tulivat kunnostamoon suoraan maahantuojan tekemästä täydentävästä ruoste-estokäsittelystä. Käsittelylaitos sijaitsi samalla tontilla. Lokasuojista pursuava ruoste-estomönjä vaati poraajalta tarkkaa tähtäystä ja voimakasta kättä lipsujen välttämiseksi. Joskus edellinen työasema meni tukkoon, eivätkä poran paineilmaletkut yltäneet pihalla kovin pitkälle. Silloin kannatti ottaa työn alle vaikkapa Fiat-umpikuorma-auto, jossa oli askaretta ohjeajan mukaan muistaakseni viideksi–kuudeksi tunniksi. Umpikuorma-autoihin asennettiin muun muassa takapuskuri. Lancioitakin nähtiin Toisinaan Autonovon maahantuontikunnostamossa vilahti myös Lancia-henkilöautoja: Beta Berlina, kaunis ja urheilullinen Beta Coupé sekä monikäyttöinen Beta HPE isolla takaluukulla. Beta HPE oli tavallaan yksi matalien ”Shooting Brake” -farmarien edelläkävijä. Autonovo toimi Lancian maahantuojana vuosina 1973–1977. Kovin kannattavaa ei toiminta ollut, sillä paras myyntivuosi oli 1975, jolloin merkkiä rekisteröitiin 125 kappaletta. Suomessa rekisteröitiin koko 1970-luvun aikana vain 349 Lancia-henkilöautoa, eikä merkki yltänyt 25 eniten myydyn automerkin tilastoon minään vuonna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muihin hommiin Sekä kuskin että asentajan hommat olivat 1970-luvun puolessa välissä hyvin palkattuja, kuskin työ pitkien työaikojen ja asentajan työ urakkapalkan ansiosta. Kun alkuvuodesta 1978 menin ekonomina koulutusta vastaavaan täyspäivätyöhön Autonovoon, palkka oli sama kuin kesähommissa muutama vuosi aikaisemmin. Ajattelin, eikö koulutuksesta ole mitään hyötyä. Ei siis ihme, että vaihdoin firmaa jo saman vuoden syksyllä, kun Korpivaaralla oli Toyota-henkilöautojen tuotepäällikön paikka avoinna. Siis sinne! Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkulan arkisto Arkistokuvien jälkikäsittely: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?