3.12.2024

Autojen ensirekisteröinnit jäämässä tänä vuonna viime vuotta selvästi alhaisemmaksi

Kuva Moottorin arkisto

Ensirekisteröinnit ovat 11 kuukauden jälkeen lähes 20 prosenttia viime vuotta jäljessä.

Viime vuosi oli henkilöautojen ensirekisteröinneissä lähes ennätyksellisen heikko. Tästä vuodesta on tulossa vieläkin heikompi, sillä tammi-marraskuun aikana rekisteröintitilastot ovat peräti 17 prosenttia viime vuoden vastaavaa ajanjaksoa perässä. Tänä vuonna Suomessa on rekisteröity yhteensä 67 785 henkilöautoa. 

Marraskuu jäi myös viime vuoden marraskuusta, tämän vuoden marraskuussa rekisteröitiin 6 338 uutta henkilöautoa, mikä on 5 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden marraskuussa.

Uusien autojen rekisteröinnit ovat kuluvana vuonna jääneet kauas pitkän myös aikavälin keskiarvostaan. Autoala arvioikin henkilöautojen ensirekisteröintien määrän jäävän tänä vuonna pienemmäksi kuin vuosikymmeniin.

– Suomessa liikennekäytössä olevien autojen keski-ikä on noussut jo 13,2 vuoteen, mikä on selvästi EU:n keskiarvoa korkeampi. Suomen autokannasta yli 40 prosenttia, eli noin 1,2 miljoonaa autoa, on vähintään 15-vuotiaita. Autokannan nykyistä nopeampi uusiutuminen olisi tärkeää, sillä liikenneturvallisuus paranee vanhojen autojen korvautuessa uusilla, painottaa Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusissa autossa oltava tietyt turvavarusteet

EU:n yleinen turvallisuusasetus edellyttää, että uusissa, ensimmäistä kertaa rekisteröitävissä autoissa on 7. heinäkuuta pitänyt olla pakollisena turvallisuutta parantavia varusteita. Näitä ovat esimerkiksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, hätätilanteiden kaistanpitojärjestelmä ja peruutustutka tai kamera. Turvallisuusvarusteiden avulla voidaan vähentää koko EU-alueella vuosina 2021–2037 yhteensä noin 24 800 liikennekuolemaa, EU-komissio arvioi.

– Ennakointi liikenteessä, kuljettajien asenteet ja tilannenopeus vaikuttavat liikenneturvallisuuteen, mutta yksin niillä ei voida estää onnettomuuksia. Myös autojen turvallisuusominaisuuksilta vaaditaan paljon, ja tässä on suuria eroja uuden ja vanhan auton välillä. Tyypillistä on, että uusissa autoissa on paljon turvallisuutta oleellisesti parantavaa ja onnettomuuksia ehkäisevää turvateknologiaa, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala sanoo.

Teknologian kehittyminen on parantanut selvästi autojen liikenneturvallisuutta viime vuosikymmenien aikana. Esimerkiksi turvavyö tuli Suomessa pakolliseksi uusiin autoihin noin 50 vuotta sitten ja ajonvakautusjärjestelmä vuonna 2011.  Ajonvakautusjärjestelmä estää auton luisuja ja sekä niistä johtuvia auton hallinnan menetyksiä. Mitä liukkaampi keli, sitä enemmän ajonvakautusjärjestelmän merkitys korostuu.

Myös uusien autojen korirakenteiden kehittyminen on lisännyt merkittävästi liikenneturvallisuutta. Autojen muotoilu sekä niissä käytettävät materiaalit voivat myös vaikuttaa merkittävästi myös jalankulkijoiden turvallisuuteen.

Käytettyjen kauppa käy viime vuotta paremmin

Kun uudet autot eivät myy, henkilöautojen kauppaa on käyty tänä vuonna hieman vilkkaammin kuin viime vuonna. Koko alkuvuoden aikana käytettyjen autojen kauppa on 4,9 prosenttia viime vuotta edellä. Marraskuussa autoliikkeistä myytiin käytettyjä 0,4 prosenttia viime vuoden marraskuuta vilkkaammin.

Pakettiautoja rekisteröitiin marraskuussa puolestaan 695 kappaletta, mikä on peräti 20,1 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden marraskuussa. Pakettiautojen "kuoppa" ensirekisteröinneissä ei ole aivan niin suuri kuin henkilöautojen rekisteröinneissä kun koko kulunutta vuotta tarkastellaan, tammi-marraskuun aikana on rekisteröity 8957 pakettiautoja, mikä on 11,9 prosenttia viime vuotta vähemmän.

Lähde Autoalan tiedotuskeskus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat