17.12.2018 Ajoneuvot Autojen takuukilpailu kiristyy – kiltti asiakas voi silti joutua maksumieheksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkä takuu on houkutteleva valtti. Kia toi jo vuosia sitten tarjolle pitkän seitsemän vuoden takuun.Uusimpien takuuehtojen mukaan Kia-tehdastakuu on seitsemän vuotta tai 150 000 kilometriä. Ilman kilometrirajaa takuu on voimassa yksityiskäytössä kolme vuotta. Ammattikäytössä kilometriraja on 150 000 kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundain takuu piteniHyundailla on Suomessa ollut viiden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta, mutta nyt takuuaikaa on pidennetty yksityiskäytössä seitsemään (7) vuoteen ilman kilometrirajoitusta.Seitsemän vuoden takuu ilman kilometrirajaa koskee yksityiskäyttöön 15.2.2018 jälkeen käyttöönotettuja Hyundai i30-malleja ja 1.9.2018 jälkeen Suomessa käyttöönotettuja uusia, vuosimallin 2019 Hyundai-autoja.Fordkin on mukana pitkien takuuaikojen kilpailussa. Uusien Fordien takuu on viisi vuotta / 100 000 kilometriä. Tavallista pitempiä takuuaikoja on myös muun muassa Mitsubishilla, Renaultilla ja kampanjakohtaisesti Seatilla.Henkilöautojen takuuajat voivat erota hyötyautojen takuuajoista saman automerkinkin sisällä.Takuuaikoja kannattaa vertaillaUusia autoja vertaillessa kannattaa tarkistaa, mikä harkinnassa olevien automallien takuuaika on Suomessa.Joillakin automalleilla saattaa Suomessa olla eri takuuaika kuin esimerkiksi Keski-Euroopassa.Joissakin tapauksissa laajennetun takuun voi saada lisähinnalla.Niin sanotut kulutusosat on rajattu yleensä takuun ulkopuolelle.Takuu on vapaaehtoinen etuTakuu on vapaaehtoinen lisäetu, joka ei poista sitä, että auton myyjätaholla on vastuu tuotevirheistä. Myyjä siis vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vain vapaaehtoinen lisäetu.Myyjä vastaa tuotteesta, ostaja eli auton käyttäjä auton asianmukaisesta käytöstä.Autonostajan ja käyttäjän on hyvä tiedostaa kuluttajansuojan kattavuus. Valmistajan ja myyjän vastuu auton tyyppivioista voi siis jatkua takuuajan päättymisen jälkeenkin.Lisätietoja saa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kattavasta Virhevastuu ja takuu autokaupassa -ohjeesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myyjällä on lakisääteinen virhevastuu tuotteen virheestä Myyjällä on lakisääteinen virhevastuu tuotteen virheestä. Takuu on puolestaan myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Myyjän vastuu tuotteen virheestä ei automaattisesti pääty takuun loppumiseen. Tuotteen viasta voi valittaa myyjälle takuuajan päätyttyä. Tuotteen virhe voi tarkoittaa teknisen vian lisäksi esimerkiksi sitä, että tuote ei vastaa annettuja tietoja, sen kestoikä on lyhyempi kuin voi odottaa tai käyttöohjeet ovat puutteelliset. Takuuaikana myyjällä on näyttövelvollisuus, että tavaran huonontuminen johtuu todennäköisesti tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta syystä. Todistustaakka on siis myyjällä. Pitkä takuuaika hyvä etu Pitkä takuuaika on hyvä etu, kun autoon sattuu tulemaan iso vika vaikkapa jakoketjuun tai vaihteistoon, joiden oletetaan kestävän pitkään. Pitkä takuuaika parantaa asiakkaiden neuvotteluasemaa ja tasa-arvoa, sillä todistustaakka vian aiheuttajasta, esim. puutteellisesta huollosta tai käyttövirheestä, on myyjällä. Kun tyyppivika esimerkiksi vaihteistossa ilmenee esim. lyhyen kahden vuoden takuuajan jälkeen, korvauksen saaminen voi vaihdella suuresti asiakkaan valitustaidoista, aktiivisuudesta ja merkin ”jatkotakuu”-politiikasta riippuen. Kiltti asiakas voi joutua maksumieheksi, vaikka ko. tapauksessa vaihteiston korjauskustannukset kuuluisivatkin myyjälle, jonka virhevastuu jatkuu takuun päättymisen jälkeenkin. Huollot hoidettava ajallaan Takuuajan jälkeen vian ilmetessä asiakkaalla on todistustaakka siitä, että autoa on käytetty ja huollettu asianmukaisesti. Huollot on helppo todistaa, kun on käytetty merkkikorjaamoa. Jos on käytetty muuta korjaamoa, asiakkaalla on todistustaakka siitä, että auton huolto on ollut asianmukaista. Myyjä vastaa tuotteesta – takuun jälkeenkin Myyjä vastaa tuotteesta myös takuun jälkeen. Asiasta on olemassa ennakkotapauksia ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston ratkaisuista: Viikon vinkki: Myyjä vastaa tuotteen virheestä, Kilpailu- ja kuluttajavirasto Virhevastuu ja takuu autokaupassa, Kilpailu- ja kuluttajavirasto Takuuapuri, Kilpailu- ja kuluttajavirasto Jakoketjun tulee kestää moottorin käyttöikä Jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä, mikä esimerkiksi Volkswagenin mukaan on vähintään 250 000 kilometriä. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Lisätietoa jakoketjusta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta Lisätietoa vaihteistosta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!