17.12.2018 Ajoneuvot Autojen takuukilpailu kiristyy – kiltti asiakas voi silti joutua maksumieheksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkä takuu on houkutteleva valtti. Kia toi jo vuosia sitten tarjolle pitkän seitsemän vuoden takuun.Uusimpien takuuehtojen mukaan Kia-tehdastakuu on seitsemän vuotta tai 150 000 kilometriä. Ilman kilometrirajaa takuu on voimassa yksityiskäytössä kolme vuotta. Ammattikäytössä kilometriraja on 150 000 kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundain takuu piteniHyundailla on Suomessa ollut viiden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta, mutta nyt takuuaikaa on pidennetty yksityiskäytössä seitsemään (7) vuoteen ilman kilometrirajoitusta.Seitsemän vuoden takuu ilman kilometrirajaa koskee yksityiskäyttöön 15.2.2018 jälkeen käyttöönotettuja Hyundai i30-malleja ja 1.9.2018 jälkeen Suomessa käyttöönotettuja uusia, vuosimallin 2019 Hyundai-autoja.Fordkin on mukana pitkien takuuaikojen kilpailussa. Uusien Fordien takuu on viisi vuotta / 100 000 kilometriä. Tavallista pitempiä takuuaikoja on myös muun muassa Mitsubishilla, Renaultilla ja kampanjakohtaisesti Seatilla.Henkilöautojen takuuajat voivat erota hyötyautojen takuuajoista saman automerkinkin sisällä.Takuuaikoja kannattaa vertaillaUusia autoja vertaillessa kannattaa tarkistaa, mikä harkinnassa olevien automallien takuuaika on Suomessa.Joillakin automalleilla saattaa Suomessa olla eri takuuaika kuin esimerkiksi Keski-Euroopassa.Joissakin tapauksissa laajennetun takuun voi saada lisähinnalla.Niin sanotut kulutusosat on rajattu yleensä takuun ulkopuolelle.Takuu on vapaaehtoinen etuTakuu on vapaaehtoinen lisäetu, joka ei poista sitä, että auton myyjätaholla on vastuu tuotevirheistä. Myyjä siis vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vain vapaaehtoinen lisäetu.Myyjä vastaa tuotteesta, ostaja eli auton käyttäjä auton asianmukaisesta käytöstä.Autonostajan ja käyttäjän on hyvä tiedostaa kuluttajansuojan kattavuus. Valmistajan ja myyjän vastuu auton tyyppivioista voi siis jatkua takuuajan päättymisen jälkeenkin.Lisätietoja saa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kattavasta Virhevastuu ja takuu autokaupassa -ohjeesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myyjällä on lakisääteinen virhevastuu tuotteen virheestä Myyjällä on lakisääteinen virhevastuu tuotteen virheestä. Takuu on puolestaan myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Myyjän vastuu tuotteen virheestä ei automaattisesti pääty takuun loppumiseen. Tuotteen viasta voi valittaa myyjälle takuuajan päätyttyä. Tuotteen virhe voi tarkoittaa teknisen vian lisäksi esimerkiksi sitä, että tuote ei vastaa annettuja tietoja, sen kestoikä on lyhyempi kuin voi odottaa tai käyttöohjeet ovat puutteelliset. Takuuaikana myyjällä on näyttövelvollisuus, että tavaran huonontuminen johtuu todennäköisesti tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta syystä. Todistustaakka on siis myyjällä. Pitkä takuuaika hyvä etu Pitkä takuuaika on hyvä etu, kun autoon sattuu tulemaan iso vika vaikkapa jakoketjuun tai vaihteistoon, joiden oletetaan kestävän pitkään. Pitkä takuuaika parantaa asiakkaiden neuvotteluasemaa ja tasa-arvoa, sillä todistustaakka vian aiheuttajasta, esim. puutteellisesta huollosta tai käyttövirheestä, on myyjällä. Kun tyyppivika esimerkiksi vaihteistossa ilmenee esim. lyhyen kahden vuoden takuuajan jälkeen, korvauksen saaminen voi vaihdella suuresti asiakkaan valitustaidoista, aktiivisuudesta ja merkin ”jatkotakuu”-politiikasta riippuen. Kiltti asiakas voi joutua maksumieheksi, vaikka ko. tapauksessa vaihteiston korjauskustannukset kuuluisivatkin myyjälle, jonka virhevastuu jatkuu takuun päättymisen jälkeenkin. Huollot hoidettava ajallaan Takuuajan jälkeen vian ilmetessä asiakkaalla on todistustaakka siitä, että autoa on käytetty ja huollettu asianmukaisesti. Huollot on helppo todistaa, kun on käytetty merkkikorjaamoa. Jos on käytetty muuta korjaamoa, asiakkaalla on todistustaakka siitä, että auton huolto on ollut asianmukaista. Myyjä vastaa tuotteesta – takuun jälkeenkin Myyjä vastaa tuotteesta myös takuun jälkeen. Asiasta on olemassa ennakkotapauksia ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston ratkaisuista: Viikon vinkki: Myyjä vastaa tuotteen virheestä, Kilpailu- ja kuluttajavirasto Virhevastuu ja takuu autokaupassa, Kilpailu- ja kuluttajavirasto Takuuapuri, Kilpailu- ja kuluttajavirasto Jakoketjun tulee kestää moottorin käyttöikä Jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä, mikä esimerkiksi Volkswagenin mukaan on vähintään 250 000 kilometriä. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Lisätietoa jakoketjusta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta Lisätietoa vaihteistosta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”