28.3.2023 Liikenne Autoliitto: Dieselautojen käyttövoimavero on aikansa elänyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka dieselistä maksetaan bensiiniä alempaa polttoaineveroa, niin jakeluvelvoitteen aiheuttamat hinnankorotukset painottuvat dieselpolttoaineeseen. Autoilun päästöjen vähennyskeinoksi hallitus on päättänyt kiristää nestemäisten polttoaineiden jakeluvelvoitetta tulevina vuosina nopeassa tahdissa.Autoliitto varoittaa, että kiristys on vaarassa nostaa polttoaineiden, erityisesti dieselin, kuluttajahintoja kymmenillä senteillä.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan jakeluvelvoitteen nostamista ei pidä tehdä liian nopeasti ennen kuin biokomponenttien saatavuus on riittävällä tasolla.– Kaikki saatavilla olevat biopolttoaineet menevät joka tapauksessa kaupaksi ja kiristyvä jakeluvelvoite nostaa hintoja entisestään. Nyt on tärkeintä huolehtia polttoaineiden kohtuullisesta hintatasosta ja varmistaa kotitalouksien ja yritysten toimeentulon edellytykset, Nieminen linjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorotus painottuu dieseliinSuomen suurin autoilijoiden etujärjestö tuo esiin, että dieselistä maksetaan bensiiniä alempaa polttoaineveroa, mikä on perusteena sille, että dieselautoista maksetaan vuotuista käyttövoimaveroa. Jakeluvelvoitteen aiheuttamat hinnankorotukset painottuvat kuitenkin dieselpolttoaineeseen eli dieselautoilijat osallistuvat päästötalkoisiin isolla rahalla.– Ajoneuvoveron käyttövoimavero onkin dieselin kohdalla aikansa elänyt ja siitä tulisi luopua, jyrähtää Autoliitto.Sähköautojen käyttövoimavero väärä signaaliKäyttövoimaveroa maksetaan kaikista autoista, jotka käyttävät muuta kuin bensiiniä polttoaineenaan – myös muun muassa kaasu- ja sähköautoista.Autoliitto kummeksuu käytäntöä.– Se, että sähköautoista maksetaan käyttövoimaveroa, on väärä signaali päästötavoitteiden saavuttamisen kannalta. Sama koskee kaasuautoja, joihin tankataan nykyisin käytännössä vain biokaasua, Nieminen toteaa. Näkökulma: voittajia, häviäjiä ja väliinputoajia Liikenteen käyttövoimamurroksessa on voittajia, häviäjiä ja väliinputoajia. Mihin ryhmään yksityisautoilija kulloinkin kuuluu, riippuu tarkastelun ajankohdasta ja oman ajoneuvon käyttövoimastakin – sekä autorahoituksen vaikutuksesta kotitalouden käyttövaroihin. Autoilija ei ole kuitenkaan ikuisesti tuomittu johonkin näistä ryhmistä ja on tilanteita, joissa autoilija kuuluu samaan aikaan useampaankin ryhmään. Esimerkiksi sähköautoilija on voittaja, jos verrokkina on polttomoottoriauto ja lasketaan vertailumielessä vain paljonko ajetut kilometrit maksavat bensiinillä tai sähköllä. Toisaalta polttomoottoriautoilija on voittaja sähköautoilijaan verrattuna, jos painotetaan sitä, paljonko on auton hankintahinta: polttomoottoriautoilija saa vastaavan autoluokan ajoneuvon sähköautoilijaa edullisemmin. Käytettävissä olevien tulojen mukainen kotitalouksien realiteetti on myös se, että autot ostetaan käytettyinä: moni suomalainen ei koskaan tule ostamaan itselleen autoa uutena. Dieselautoilijoiden kukkarolla Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö on nostanut esiin huolen: nestemäisten polttoaineiden jakeluvelvoitteen kiristäminen nostaa polttoaineiden kuluttajahintoja tulevina vuosina kymmenillä senteillä. Autoliitolla on kehityskulun vuoksi selkeä näkemys valtiovallalle. Käyttövoimavero on autoilijoiden edustahon mukaan dieselin kohdalla aikansa elänyt. Vaikka dieselistä maksetaan bensiiniä alempaa polttoaineveroa, niin jakeluvelvoitteen aiheuttamat hinnankorotukset painottuvat dieselpolttoaineeseen. Kyse oikeudenmukaisuudesta Kyse on myös oikeudenmukaisuudesta: moni dieselautoilija on päätynyt käyttövoimaan siitä syystä, että se on ollut järkevä, luotettava ja paljon ajettavia kilometrejä kohden edullisin vaihtoehto omaksi kulkuneuvoksi. Ja moni on hankkinut dieselautonsa pitkäaikaiseksi matkakumppaniksi. Dieselautoilla ajetaan vielä pitkään Suomen teillä, sillä suomalaisten henkilöautojen keski-ikä on liki 13 vuotta ja romutusikä yli 20 vuotta. Ja vaikka uusien dieselautojen myynti – ymmärrettävistä syistä – on ollut laskusuunnassa viime vuodet, dieselautojen osuutta Suomen henkilöautokannasta kasvattaa käytettyjen autojen maahantuonti: suuri osa käytettynä maahantuoduista autoista on dieselkäyttöisiä. Dieselautojen osuus liikennekäytössä olevista henkilöautoista oli vuonna 2021 yhä 27,5 prosenttia. Samana ajankohtana dieselautojen osuus ensirekisteröineistä oli 10,8 prosenttia ja käytettyinä maahantuoduista henkilöautoista 36,2 prosenttia. Marko Jokela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuulot pois autoilusta -podcastissa Autoliiton vaalitavoitteetTuoreimmassa Autoliiton Luulot pois autoilusta -podcastin jaksossa käsitellään Suomen suurimman autoilijoiden etujärjestön eduskuntavaalitavoitteita. Podcast on kuunneltavissa veloituksetta mm. Spotifyssa. Kaikki Luulot pois autoilusta podcastit löytyvät myös osoitteesta www.autoliitto.fi/podcastit.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto a:3:{i:0;s:6:"130832";i:1;s:6:"130395";i:2;s:6:"131823";} Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”