28.3.2023 Liikenne Autoliitto: Dieselautojen käyttövoimavero on aikansa elänyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka dieselistä maksetaan bensiiniä alempaa polttoaineveroa, niin jakeluvelvoitteen aiheuttamat hinnankorotukset painottuvat dieselpolttoaineeseen. Autoilun päästöjen vähennyskeinoksi hallitus on päättänyt kiristää nestemäisten polttoaineiden jakeluvelvoitetta tulevina vuosina nopeassa tahdissa.Autoliitto varoittaa, että kiristys on vaarassa nostaa polttoaineiden, erityisesti dieselin, kuluttajahintoja kymmenillä senteillä.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan jakeluvelvoitteen nostamista ei pidä tehdä liian nopeasti ennen kuin biokomponenttien saatavuus on riittävällä tasolla.– Kaikki saatavilla olevat biopolttoaineet menevät joka tapauksessa kaupaksi ja kiristyvä jakeluvelvoite nostaa hintoja entisestään. Nyt on tärkeintä huolehtia polttoaineiden kohtuullisesta hintatasosta ja varmistaa kotitalouksien ja yritysten toimeentulon edellytykset, Nieminen linjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorotus painottuu dieseliinSuomen suurin autoilijoiden etujärjestö tuo esiin, että dieselistä maksetaan bensiiniä alempaa polttoaineveroa, mikä on perusteena sille, että dieselautoista maksetaan vuotuista käyttövoimaveroa. Jakeluvelvoitteen aiheuttamat hinnankorotukset painottuvat kuitenkin dieselpolttoaineeseen eli dieselautoilijat osallistuvat päästötalkoisiin isolla rahalla.– Ajoneuvoveron käyttövoimavero onkin dieselin kohdalla aikansa elänyt ja siitä tulisi luopua, jyrähtää Autoliitto.Sähköautojen käyttövoimavero väärä signaaliKäyttövoimaveroa maksetaan kaikista autoista, jotka käyttävät muuta kuin bensiiniä polttoaineenaan – myös muun muassa kaasu- ja sähköautoista.Autoliitto kummeksuu käytäntöä.– Se, että sähköautoista maksetaan käyttövoimaveroa, on väärä signaali päästötavoitteiden saavuttamisen kannalta. Sama koskee kaasuautoja, joihin tankataan nykyisin käytännössä vain biokaasua, Nieminen toteaa. Näkökulma: voittajia, häviäjiä ja väliinputoajia Liikenteen käyttövoimamurroksessa on voittajia, häviäjiä ja väliinputoajia. Mihin ryhmään yksityisautoilija kulloinkin kuuluu, riippuu tarkastelun ajankohdasta ja oman ajoneuvon käyttövoimastakin – sekä autorahoituksen vaikutuksesta kotitalouden käyttövaroihin. Autoilija ei ole kuitenkaan ikuisesti tuomittu johonkin näistä ryhmistä ja on tilanteita, joissa autoilija kuuluu samaan aikaan useampaankin ryhmään. Esimerkiksi sähköautoilija on voittaja, jos verrokkina on polttomoottoriauto ja lasketaan vertailumielessä vain paljonko ajetut kilometrit maksavat bensiinillä tai sähköllä. Toisaalta polttomoottoriautoilija on voittaja sähköautoilijaan verrattuna, jos painotetaan sitä, paljonko on auton hankintahinta: polttomoottoriautoilija saa vastaavan autoluokan ajoneuvon sähköautoilijaa edullisemmin. Käytettävissä olevien tulojen mukainen kotitalouksien realiteetti on myös se, että autot ostetaan käytettyinä: moni suomalainen ei koskaan tule ostamaan itselleen autoa uutena. Dieselautoilijoiden kukkarolla Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö on nostanut esiin huolen: nestemäisten polttoaineiden jakeluvelvoitteen kiristäminen nostaa polttoaineiden kuluttajahintoja tulevina vuosina kymmenillä senteillä. Autoliitolla on kehityskulun vuoksi selkeä näkemys valtiovallalle. Käyttövoimavero on autoilijoiden edustahon mukaan dieselin kohdalla aikansa elänyt. Vaikka dieselistä maksetaan bensiiniä alempaa polttoaineveroa, niin jakeluvelvoitteen aiheuttamat hinnankorotukset painottuvat dieselpolttoaineeseen. Kyse oikeudenmukaisuudesta Kyse on myös oikeudenmukaisuudesta: moni dieselautoilija on päätynyt käyttövoimaan siitä syystä, että se on ollut järkevä, luotettava ja paljon ajettavia kilometrejä kohden edullisin vaihtoehto omaksi kulkuneuvoksi. Ja moni on hankkinut dieselautonsa pitkäaikaiseksi matkakumppaniksi. Dieselautoilla ajetaan vielä pitkään Suomen teillä, sillä suomalaisten henkilöautojen keski-ikä on liki 13 vuotta ja romutusikä yli 20 vuotta. Ja vaikka uusien dieselautojen myynti – ymmärrettävistä syistä – on ollut laskusuunnassa viime vuodet, dieselautojen osuutta Suomen henkilöautokannasta kasvattaa käytettyjen autojen maahantuonti: suuri osa käytettynä maahantuoduista autoista on dieselkäyttöisiä. Dieselautojen osuus liikennekäytössä olevista henkilöautoista oli vuonna 2021 yhä 27,5 prosenttia. Samana ajankohtana dieselautojen osuus ensirekisteröineistä oli 10,8 prosenttia ja käytettyinä maahantuoduista henkilöautoista 36,2 prosenttia. Marko Jokela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuulot pois autoilusta -podcastissa Autoliiton vaalitavoitteetTuoreimmassa Autoliiton Luulot pois autoilusta -podcastin jaksossa käsitellään Suomen suurimman autoilijoiden etujärjestön eduskuntavaalitavoitteita. Podcast on kuunneltavissa veloituksetta mm. Spotifyssa. Kaikki Luulot pois autoilusta podcastit löytyvät myös osoitteesta www.autoliitto.fi/podcastit.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto a:3:{i:0;s:6:"130832";i:1;s:6:"130395";i:2;s:6:"131823";} Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 28.4.2025 Sähköautot Sähköautojen julkinen latausarki – lataako se varmasti? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous