28.1.2025 Autoilu Autoliitto: Helsingin polttomoottorikielto ongelmallinen Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingin autoiluvastaisuudesta kielivät: ”Uusien asuinalueiden kadunvarsipysäköinnin vähentäminen, Esplanadin epäonnistunut kaistojenpoistokokeilu, Lönnrotinkadun hyödyttömäksi osoittautunut nastarengaskielto, suunnitelmat muuttaa sisääntuloväylät bulevardeiksi …” Helsingissä pohditaan polttomoottoriautojen käytön kieltämistä kantakaupungin alueella. Autoliitto oudoksuu kaupungin kieltoaikeita.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen tähdentää, että auto on arjen mahdollistaja Helsingissäkin.– Polttomoottorikielto vain eristäisi ja eriarvostaisi kaupunkilaisia ja haittaisi muualta Helsinkiin saapuvien liikkumista. Tällaisella päätöksellä ei vauhditettaisi sähköautojen myyntiä, vaan ajettaisiin palvelut ja niiden perässä olevat ihmiset muualle, Nieminen arvioi Autoliiton tiedotteessa.Helsingin kaupunkiympäristölautakunta esittelee kaupunginhallitukselle tänäisessä kokouksessa (28.1.) selvityksen liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähennyskeinoista. Selvityksen perusteella tehokkain liikenteen päästövähennyksiin johtava kaupungin päätösvallassa oleva toimenpide on ympäristövyöhyke, jonka alueella ajetaan vain päästöttömillä ajoneuvoilla.Ympäristövyöhykkeellä ei siis käytännössä saisi ajaa bensiini- tai dieselautoilla. Helsingin kaupunki on aiemmin julkistanut hiilineutraaliustavoitteensa vuodeksi 2030.Päätöksiä ei ole ihan heti luvassa. Niiden aika on vasta lisäselvitysten jälkeen aikaisintaan seuraavalla, kevään kuntavaalien jälkeisellä valtuustokaudella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiippuu keneltä kysytäänSuomen suurin autonkäyttäjien etujärjestö muistuttaa, että vaikka sähköautojen osuus kasvaakin koko ajan, niin valtaosa Suomessa käytössä olevista henkilöautoista on polttomoottoriautoja vielä hyvin pitkään.– Jos autottomilta kysyy, pitäisikö autoilua rajoittaa, niin vastaus on todennäköisesti sama kuin jos kysyttäisiin, pitäisikö naapurilta kerätä enemmän veroja. Jos kysyy rajoituksista kantakaupungissa asuvilta tai asioivilta polttomoottoriautoilijoilta, niin vastaus saattaa olla erilainen, Nieminen toteaa. Toimet kielivät Helsingin autoiluvastaisuudesta Hän myös muistuttaa, että liikenteen ja erityisesti henkilöautoilun päästöt vähenevät koko ajan ja autokantaa uudistamalla voidaan päästöjen vähenemistä kiihdyttää entisestään. Helsingissä on jo nyt suuri osa Suomen täyssähköautoista. Nieminen tähdentää, ettei polttomoottorikielto toisi autoa tarvitseville enempää rahaa vaihtaa uuteen autoon.Täyslaidallinen kritiikkiäAutoliiton ulostulossa arvioidaan, että kuntavaalikampanjointi on jo alkanut. Nieminen roimii eri linjauksia armotta ja kritisoi kaupungin autoiluvastaisuutta.– Uusien asuinalueiden kadunvarsipysäköinnin vähentäminen, Esplanadin epäonnistunut kaistojenpoistokokeilu, Lönnrotinkadun hyödyttömäksi osoittautunut nastarengaskielto, suunnitelmat muuttaa sisääntuloväylät bulevardeiksi ja monet muut toimet kielivät Helsingin autoiluvastaisuudesta.Nieminen kummeksuu linjauksia erikoisiksi.– Helsingissäkin ihmiset tarvitsevat autoa ja elinkeinoelämä autoilevia asiakkaita sekä työntekijöitä. Poliittinen väittely roihahti heti liekkeihin Helsingin kaupunkiympäristölautakunta saa tänäisessä (28.1.) kokouksessa arvioitavakseen liikenteen päästöihin liittyvän kattavan valmisteluaineiston, joka aiheuttanee poliittista mittelöä, parran pärinää ja lisäselvitysten käynnistämisen. Keskustelu roihahti käyntiin jo viime viikonvaihteessa kun Helsingin Sanomien haastattelema Helsingin maankäytön apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr) arvioi, että polttomoottoriautoilun kielto voisi tulla voimaan vuonna 2035. Sinnemäki kertoi olevansa valmis ”tekemään päätöksiä ympäristövyöhykkeistä niin nopeasti kuin mahdollista.” Sinnemäki perustelee ripeyttä sillä, että autoilevilla asukkailla olisi ”tarpeeksi pitkä näkymä” tulevaisuuteen. Kokoomus toi HS.fi:n jatkouutisessa esiin kriittisen kantansa. ”On aivan selvää, että kokoomus vastustaa polttomoottorikieltoa. Meillä on vielä paljon tehtävää ihan perusasioissa kuten latausinfran luomisessa.” Näin kiteytti pormestariehdokas Daniel Sazonov (kok). Samaisessa HS.fin uutisessa Sdp:n pormestariehdokas Eveliina Heinäluoma toi esiin, että Sdp:n lautakuntaryhmä suhtautuu kriittisesti polttomoottoriautojen alueellisiin ajo- ja käyttökieltoihin. ”Alueelliset käyttökiellot ohjaisivat vain liikennettä uudelleen, ja todellinen ilmastopäästöjen vähentyminen jäisi kyseenalaiseksi.” Ajokiellot esillä jo viime vuonna Kuten Moottori aiemmin (26.3.2024) uutisoi, päästöjen vähentämiseen vievä ratkaisu voi tarkoittaa esimerkiksi polttomoottoriautojen paikallisia ajokieltoja. Muuhun johtopäätökseen ei voi tulla, jos perehtyy Helsingin viralliseen linjaukseen: ”Helsingin hiilineutraaliustavoitteen saavuttaminen edellyttää vaikuttavia toimenpiteitä. Päästövähennysten kannalta tehokkaita toimia olisivat esimerkiksi päästörajoitusvyöhykkeet ja siirtymäajan jälkeen luopuminen ilmastopäästöjä tuottavasta henkilöautoliikenteestä.” Moottori uutisoi tuolloin tuoreeltaan Helsingin kaavailuista otsikolla Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” Artikkeli toi esiin Helsingin 13.12.2023 tekemän julkistuksen, jonka mukaan liikenteen päästöt ovat yksi suurimmista haasteista Helsingin hiilineutraaliustavoitteelle, jonka kaupunginvaltuusto on asettanut vuodelle 2030. Latausinfrankin tulee kehittyä Päästörajoitukset eli päästöttömän liikenteen alueet olisivat Helsingin mukaan omiaan vauhdittamaan kaupungin autokannan sähköistymistä. Sen toteutuminen vaatii onnistuakseen kaupungilta kuitenkin muitakin toimia kuin vain rajoitusten määräämistä. Kaupunki on itsekin todennut tilaamansa Aalto-yliopiston taloustieteen tutkimusryhmän selvityksen tukemana, että autoilun käyttövoimamuutoksen onnistumisen kannalta olisi tärkeää, että ”kaupunki edistäisi esimerkiksi latausinfrastruktuurin kehittämistä ja sitoutuisi muutokseen hyvissä ajoin.” Näillä toimilla kaupunki rohkaisisi kuluttajia siirtymään sähköautoihin. Moottori kertoi aiemmin myös Helsingin kaupungin päättäjiä liikenteen päästöjen vähentämistoimissa evästävistä ilmastopaneeleista – ja siitä millä ohjeistuksilla ja kokoonpanoilla kaupunkilaisista kootut paneelit on perustettu. Artikkelin (30.5.2024) otsikkona oli Helsinki ja päästöjen vähennyskeinot: ”Miten vaikuttaisivat sinun arkeesi?” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? Kommentit (1) Jos Helsinki toteuttaa polttomoottorikiellon keskustassa, niin minun osaltani matkat keskustaan päättyvät. Tällainen kielto olisi erittäin typerä päätös. Se asettaisi eriarvoiseen asemaan autoilijat, koska kaikilla ei ole varaa tai haluakaan 50.000 euron sähköautoon ja sähköautojen määrä Suomessa on erittäin pieni, joten päätös koskettaiosi valtaosaa autoilijoista, jotka nyt käyvät Hesan keskustassa omilla autoillaan. Se, että maailman tosisuurissa kaupungeissa, joissa on todellinen saasteongelma, tällainen päätös olisi/on ihan eri asia, kuin Helsingissä tai Tukholmassa! Päästötavoitteeseen pitää päästä muilla keinoin, kuin rajoittamalla autoilua Hesan keskustassa. Tällainen kielto olisi jopa perustuslain vastainen, joka takaa kaikille suomalaisille vapaan liikkumisen. Ideologiset perustelut ovat kestämättömiä lähes aina ja lähes missä asiassa tahansa! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous