28.1.2025 Autoilu Autoliitto: Helsingin polttomoottorikielto ongelmallinen Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingin autoiluvastaisuudesta kielivät: ”Uusien asuinalueiden kadunvarsipysäköinnin vähentäminen, Esplanadin epäonnistunut kaistojenpoistokokeilu, Lönnrotinkadun hyödyttömäksi osoittautunut nastarengaskielto, suunnitelmat muuttaa sisääntuloväylät bulevardeiksi …” Helsingissä pohditaan polttomoottoriautojen käytön kieltämistä kantakaupungin alueella. Autoliitto oudoksuu kaupungin kieltoaikeita.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen tähdentää, että auto on arjen mahdollistaja Helsingissäkin.– Polttomoottorikielto vain eristäisi ja eriarvostaisi kaupunkilaisia ja haittaisi muualta Helsinkiin saapuvien liikkumista. Tällaisella päätöksellä ei vauhditettaisi sähköautojen myyntiä, vaan ajettaisiin palvelut ja niiden perässä olevat ihmiset muualle, Nieminen arvioi Autoliiton tiedotteessa.Helsingin kaupunkiympäristölautakunta esittelee kaupunginhallitukselle tänäisessä kokouksessa (28.1.) selvityksen liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähennyskeinoista. Selvityksen perusteella tehokkain liikenteen päästövähennyksiin johtava kaupungin päätösvallassa oleva toimenpide on ympäristövyöhyke, jonka alueella ajetaan vain päästöttömillä ajoneuvoilla.Ympäristövyöhykkeellä ei siis käytännössä saisi ajaa bensiini- tai dieselautoilla. Helsingin kaupunki on aiemmin julkistanut hiilineutraaliustavoitteensa vuodeksi 2030.Päätöksiä ei ole ihan heti luvassa. Niiden aika on vasta lisäselvitysten jälkeen aikaisintaan seuraavalla, kevään kuntavaalien jälkeisellä valtuustokaudella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiippuu keneltä kysytäänSuomen suurin autonkäyttäjien etujärjestö muistuttaa, että vaikka sähköautojen osuus kasvaakin koko ajan, niin valtaosa Suomessa käytössä olevista henkilöautoista on polttomoottoriautoja vielä hyvin pitkään.– Jos autottomilta kysyy, pitäisikö autoilua rajoittaa, niin vastaus on todennäköisesti sama kuin jos kysyttäisiin, pitäisikö naapurilta kerätä enemmän veroja. Jos kysyy rajoituksista kantakaupungissa asuvilta tai asioivilta polttomoottoriautoilijoilta, niin vastaus saattaa olla erilainen, Nieminen toteaa. Toimet kielivät Helsingin autoiluvastaisuudesta Hän myös muistuttaa, että liikenteen ja erityisesti henkilöautoilun päästöt vähenevät koko ajan ja autokantaa uudistamalla voidaan päästöjen vähenemistä kiihdyttää entisestään. Helsingissä on jo nyt suuri osa Suomen täyssähköautoista. Nieminen tähdentää, ettei polttomoottorikielto toisi autoa tarvitseville enempää rahaa vaihtaa uuteen autoon.Täyslaidallinen kritiikkiäAutoliiton ulostulossa arvioidaan, että kuntavaalikampanjointi on jo alkanut. Nieminen roimii eri linjauksia armotta ja kritisoi kaupungin autoiluvastaisuutta.– Uusien asuinalueiden kadunvarsipysäköinnin vähentäminen, Esplanadin epäonnistunut kaistojenpoistokokeilu, Lönnrotinkadun hyödyttömäksi osoittautunut nastarengaskielto, suunnitelmat muuttaa sisääntuloväylät bulevardeiksi ja monet muut toimet kielivät Helsingin autoiluvastaisuudesta.Nieminen kummeksuu linjauksia erikoisiksi.– Helsingissäkin ihmiset tarvitsevat autoa ja elinkeinoelämä autoilevia asiakkaita sekä työntekijöitä. Poliittinen väittely roihahti heti liekkeihin Helsingin kaupunkiympäristölautakunta saa tänäisessä (28.1.) kokouksessa arvioitavakseen liikenteen päästöihin liittyvän kattavan valmisteluaineiston, joka aiheuttanee poliittista mittelöä, parran pärinää ja lisäselvitysten käynnistämisen. Keskustelu roihahti käyntiin jo viime viikonvaihteessa kun Helsingin Sanomien haastattelema Helsingin maankäytön apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr) arvioi, että polttomoottoriautoilun kielto voisi tulla voimaan vuonna 2035. Sinnemäki kertoi olevansa valmis ”tekemään päätöksiä ympäristövyöhykkeistä niin nopeasti kuin mahdollista.” Sinnemäki perustelee ripeyttä sillä, että autoilevilla asukkailla olisi ”tarpeeksi pitkä näkymä” tulevaisuuteen. Kokoomus toi HS.fi:n jatkouutisessa esiin kriittisen kantansa. ”On aivan selvää, että kokoomus vastustaa polttomoottorikieltoa. Meillä on vielä paljon tehtävää ihan perusasioissa kuten latausinfran luomisessa.” Näin kiteytti pormestariehdokas Daniel Sazonov (kok). Samaisessa HS.fin uutisessa Sdp:n pormestariehdokas Eveliina Heinäluoma toi esiin, että Sdp:n lautakuntaryhmä suhtautuu kriittisesti polttomoottoriautojen alueellisiin ajo- ja käyttökieltoihin. ”Alueelliset käyttökiellot ohjaisivat vain liikennettä uudelleen, ja todellinen ilmastopäästöjen vähentyminen jäisi kyseenalaiseksi.” Ajokiellot esillä jo viime vuonna Kuten Moottori aiemmin (26.3.2024) uutisoi, päästöjen vähentämiseen vievä ratkaisu voi tarkoittaa esimerkiksi polttomoottoriautojen paikallisia ajokieltoja. Muuhun johtopäätökseen ei voi tulla, jos perehtyy Helsingin viralliseen linjaukseen: ”Helsingin hiilineutraaliustavoitteen saavuttaminen edellyttää vaikuttavia toimenpiteitä. Päästövähennysten kannalta tehokkaita toimia olisivat esimerkiksi päästörajoitusvyöhykkeet ja siirtymäajan jälkeen luopuminen ilmastopäästöjä tuottavasta henkilöautoliikenteestä.” Moottori uutisoi tuolloin tuoreeltaan Helsingin kaavailuista otsikolla Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” Artikkeli toi esiin Helsingin 13.12.2023 tekemän julkistuksen, jonka mukaan liikenteen päästöt ovat yksi suurimmista haasteista Helsingin hiilineutraaliustavoitteelle, jonka kaupunginvaltuusto on asettanut vuodelle 2030. Latausinfrankin tulee kehittyä Päästörajoitukset eli päästöttömän liikenteen alueet olisivat Helsingin mukaan omiaan vauhdittamaan kaupungin autokannan sähköistymistä. Sen toteutuminen vaatii onnistuakseen kaupungilta kuitenkin muitakin toimia kuin vain rajoitusten määräämistä. Kaupunki on itsekin todennut tilaamansa Aalto-yliopiston taloustieteen tutkimusryhmän selvityksen tukemana, että autoilun käyttövoimamuutoksen onnistumisen kannalta olisi tärkeää, että ”kaupunki edistäisi esimerkiksi latausinfrastruktuurin kehittämistä ja sitoutuisi muutokseen hyvissä ajoin.” Näillä toimilla kaupunki rohkaisisi kuluttajia siirtymään sähköautoihin. Moottori kertoi aiemmin myös Helsingin kaupungin päättäjiä liikenteen päästöjen vähentämistoimissa evästävistä ilmastopaneeleista – ja siitä millä ohjeistuksilla ja kokoonpanoilla kaupunkilaisista kootut paneelit on perustettu. Artikkelin (30.5.2024) otsikkona oli Helsinki ja päästöjen vähennyskeinot: ”Miten vaikuttaisivat sinun arkeesi?” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 28.1.2025 Moottoripyörät Yamaha uudistaa prätkämallistoaan – kärkenä kokonaan uusi Yamaha R9 27.1.2025 Uutinen Dacia Sandero tulee sähköautona vuonna 2027 – Dusterista nelivetohybridi ehkä jo tänä vuonna 26.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: onnelliset koirat autoilemassa 24.1.2025 Uutinen Honda haluaisi Renaultin ulos Nissanilta – ja miten käy Mitsubishin? 24.1.2025 Uutinen Uusi vuosi, uudet päästösakot – EU uhkaa yhteensä 15 miljardin sanktioilla, Volkswagen voi joutua maksamaan yksin 1,5 miljardia 24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? Kommentit (1) Jos Helsinki toteuttaa polttomoottorikiellon keskustassa, niin minun osaltani matkat keskustaan päättyvät. Tällainen kielto olisi erittäin typerä päätös. Se asettaisi eriarvoiseen asemaan autoilijat, koska kaikilla ei ole varaa tai haluakaan 50.000 euron sähköautoon ja sähköautojen määrä Suomessa on erittäin pieni, joten päätös koskettaiosi valtaosaa autoilijoista, jotka nyt käyvät Hesan keskustassa omilla autoillaan. Se, että maailman tosisuurissa kaupungeissa, joissa on todellinen saasteongelma, tällainen päätös olisi/on ihan eri asia, kuin Helsingissä tai Tukholmassa! Päästötavoitteeseen pitää päästä muilla keinoin, kuin rajoittamalla autoilua Hesan keskustassa. Tällainen kielto olisi jopa perustuslain vastainen, joka takaa kaikille suomalaisille vapaan liikkumisen. Ideologiset perustelut ovat kestämättömiä lähes aina ja lähes missä asiassa tahansa! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 28.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Tätä olette odottaneet: käytetty Mercedes-Benz S124 huutokaupataan Auto 25 -tapahtumassa! 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Autoilu Autoliitto: Helsingin polttomoottorikielto ongelmallinen 28.1.2025 Moottoripyörät Yamaha uudistaa prätkämallistoaan – kärkenä kokonaan uusi Yamaha R9 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 24.1.2025 Autoilun hinta Näin autoilun kustannukset muuttuvat, kun siirrytään vanhasta käytetystä sähköautoon 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla