28.1.2025

Autoliitto: Helsingin polttomoottorikielto ongelmallinen

Kuva Moottorin arkisto
Älyristeys Helsingin Suutarila

Helsingin autoiluvastaisuudesta kielivät: ”Uusien asuinalueiden kadunvarsipysäköinnin vähentäminen, Esplanadin epäonnistunut kaistojenpoistokokeilu, Lönnrotinkadun hyödyttömäksi osoittautunut nastarengaskielto, suunnitelmat muuttaa sisääntuloväylät bulevardeiksi …”

Helsingissä pohditaan polttomoottoriautojen käytön kieltämistä kantakaupungin alueella. Autoliitto oudoksuu kaupungin kieltoaikeita.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen tähdentää, että auto on arjen mahdollistaja Helsingissäkin.

– Polttomoottorikielto vain eristäisi ja eriarvostaisi kaupunkilaisia ja haittaisi muualta Helsinkiin saapuvien liikkumista. Tällaisella päätöksellä ei vauhditettaisi sähköautojen myyntiä, vaan ajettaisiin palvelut ja niiden perässä olevat ihmiset muualle, Nieminen arvioi Autoliiton tiedotteessa.

Helsingin kaupunkiympäristölautakunta esittelee kaupunginhallitukselle tänäisessä kokouksessa (28.1.) selvityksen liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähennyskeinoista. Selvityksen perusteella tehokkain liikenteen päästövähennyksiin johtava kaupungin päätösvallassa oleva toimenpide on ympäristövyöhyke, jonka alueella ajetaan vain päästöttömillä ajoneuvoilla.

Ympäristövyöhykkeellä ei siis käytännössä saisi ajaa bensiini- tai dieselautoilla. Helsingin kaupunki on aiemmin julkistanut hiilineutraaliustavoitteensa vuodeksi 2030.

Päätöksiä ei ole ihan heti luvassa. Niiden aika on vasta lisäselvitysten jälkeen aikaisintaan seuraavalla, kevään kuntavaalien jälkeisellä valtuustokaudella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Riippuu keneltä kysytään

Suomen suurin autonkäyttäjien etujärjestö muistuttaa, että vaikka sähköautojen osuus kasvaakin koko ajan, niin valtaosa Suomessa käytössä olevista henkilöautoista on polttomoottoriautoja vielä hyvin pitkään.

– Jos autottomilta kysyy, pitäisikö autoilua rajoittaa, niin vastaus on todennäköisesti sama kuin jos kysyttäisiin, pitäisikö naapurilta kerätä enemmän veroja. Jos kysyy rajoituksista kantakaupungissa asuvilta tai asioivilta polttomoottoriautoilijoilta, niin vastaus saattaa olla erilainen, Nieminen toteaa.

Toimet kielivät Helsingin autoiluvastaisuudesta

Hän myös muistuttaa, että liikenteen ja erityisesti henkilöautoilun päästöt vähenevät koko ajan ja autokantaa uudistamalla voidaan päästöjen vähenemistä kiihdyttää entisestään. Helsingissä on jo nyt suuri osa Suomen täyssähköautoista. Nieminen tähdentää, ettei polttomoottorikielto toisi autoa tarvitseville enempää rahaa vaihtaa uuteen autoon.

Täyslaidallinen kritiikkiä

Autoliiton ulostulossa arvioidaan, että kuntavaalikampanjointi on jo alkanut. Nieminen roimii eri linjauksia armotta ja kritisoi kaupungin autoiluvastaisuutta.

– Uusien asuinalueiden kadunvarsipysäköinnin vähentäminen, Esplanadin epäonnistunut kaistojenpoistokokeilu, Lönnrotinkadun hyödyttömäksi osoittautunut nastarengaskielto, suunnitelmat muuttaa sisääntuloväylät bulevardeiksi ja monet muut toimet kielivät Helsingin autoiluvastaisuudesta.

Nieminen kummeksuu linjauksia erikoisiksi.

– Helsingissäkin ihmiset tarvitsevat autoa ja elinkeinoelämä autoilevia asiakkaita sekä työntekijöitä.

Talvikunnossapito_Helsinki

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentit (1)

  • ESA SAIRIO

    Jos Helsinki toteuttaa polttomoottorikiellon keskustassa, niin minun osaltani matkat keskustaan päättyvät. Tällainen kielto olisi erittäin typerä päätös. Se asettaisi eriarvoiseen asemaan autoilijat, koska kaikilla ei ole varaa tai haluakaan 50.000 euron sähköautoon ja sähköautojen määrä Suomessa on erittäin pieni, joten päätös koskettaiosi valtaosaa autoilijoista, jotka nyt käyvät Hesan keskustassa omilla autoillaan.

    Se, että maailman tosisuurissa kaupungeissa, joissa on todellinen saasteongelma, tällainen päätös olisi/on ihan eri asia, kuin Helsingissä tai Tukholmassa! Päästötavoitteeseen pitää päästä muilla keinoin, kuin rajoittamalla autoilua Hesan keskustassa. Tällainen kielto olisi jopa perustuslain vastainen, joka takaa kaikille suomalaisille vapaan liikkumisen. Ideologiset perustelut ovat kestämättömiä lähes aina ja lähes missä asiassa tahansa!

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat