28.1.2025 Autoilu Autoliitto: Helsingin polttomoottorikielto ongelmallinen Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingin autoiluvastaisuudesta kielivät: ”Uusien asuinalueiden kadunvarsipysäköinnin vähentäminen, Esplanadin epäonnistunut kaistojenpoistokokeilu, Lönnrotinkadun hyödyttömäksi osoittautunut nastarengaskielto, suunnitelmat muuttaa sisääntuloväylät bulevardeiksi …” Helsingissä pohditaan polttomoottoriautojen käytön kieltämistä kantakaupungin alueella. Autoliitto oudoksuu kaupungin kieltoaikeita.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen tähdentää, että auto on arjen mahdollistaja Helsingissäkin.– Polttomoottorikielto vain eristäisi ja eriarvostaisi kaupunkilaisia ja haittaisi muualta Helsinkiin saapuvien liikkumista. Tällaisella päätöksellä ei vauhditettaisi sähköautojen myyntiä, vaan ajettaisiin palvelut ja niiden perässä olevat ihmiset muualle, Nieminen arvioi Autoliiton tiedotteessa.Helsingin kaupunkiympäristölautakunta esittelee kaupunginhallitukselle tänäisessä kokouksessa (28.1.) selvityksen liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähennyskeinoista. Selvityksen perusteella tehokkain liikenteen päästövähennyksiin johtava kaupungin päätösvallassa oleva toimenpide on ympäristövyöhyke, jonka alueella ajetaan vain päästöttömillä ajoneuvoilla.Ympäristövyöhykkeellä ei siis käytännössä saisi ajaa bensiini- tai dieselautoilla. Helsingin kaupunki on aiemmin julkistanut hiilineutraaliustavoitteensa vuodeksi 2030.Päätöksiä ei ole ihan heti luvassa. Niiden aika on vasta lisäselvitysten jälkeen aikaisintaan seuraavalla, kevään kuntavaalien jälkeisellä valtuustokaudella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiippuu keneltä kysytäänSuomen suurin autonkäyttäjien etujärjestö muistuttaa, että vaikka sähköautojen osuus kasvaakin koko ajan, niin valtaosa Suomessa käytössä olevista henkilöautoista on polttomoottoriautoja vielä hyvin pitkään.– Jos autottomilta kysyy, pitäisikö autoilua rajoittaa, niin vastaus on todennäköisesti sama kuin jos kysyttäisiin, pitäisikö naapurilta kerätä enemmän veroja. Jos kysyy rajoituksista kantakaupungissa asuvilta tai asioivilta polttomoottoriautoilijoilta, niin vastaus saattaa olla erilainen, Nieminen toteaa. Toimet kielivät Helsingin autoiluvastaisuudesta Hän myös muistuttaa, että liikenteen ja erityisesti henkilöautoilun päästöt vähenevät koko ajan ja autokantaa uudistamalla voidaan päästöjen vähenemistä kiihdyttää entisestään. Helsingissä on jo nyt suuri osa Suomen täyssähköautoista. Nieminen tähdentää, ettei polttomoottorikielto toisi autoa tarvitseville enempää rahaa vaihtaa uuteen autoon.Täyslaidallinen kritiikkiäAutoliiton ulostulossa arvioidaan, että kuntavaalikampanjointi on jo alkanut. Nieminen roimii eri linjauksia armotta ja kritisoi kaupungin autoiluvastaisuutta.– Uusien asuinalueiden kadunvarsipysäköinnin vähentäminen, Esplanadin epäonnistunut kaistojenpoistokokeilu, Lönnrotinkadun hyödyttömäksi osoittautunut nastarengaskielto, suunnitelmat muuttaa sisääntuloväylät bulevardeiksi ja monet muut toimet kielivät Helsingin autoiluvastaisuudesta.Nieminen kummeksuu linjauksia erikoisiksi.– Helsingissäkin ihmiset tarvitsevat autoa ja elinkeinoelämä autoilevia asiakkaita sekä työntekijöitä. Poliittinen väittely roihahti heti liekkeihin Helsingin kaupunkiympäristölautakunta saa tänäisessä (28.1.) kokouksessa arvioitavakseen liikenteen päästöihin liittyvän kattavan valmisteluaineiston, joka aiheuttanee poliittista mittelöä, parran pärinää ja lisäselvitysten käynnistämisen. Keskustelu roihahti käyntiin jo viime viikonvaihteessa kun Helsingin Sanomien haastattelema Helsingin maankäytön apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr) arvioi, että polttomoottoriautoilun kielto voisi tulla voimaan vuonna 2035. Sinnemäki kertoi olevansa valmis ”tekemään päätöksiä ympäristövyöhykkeistä niin nopeasti kuin mahdollista.” Sinnemäki perustelee ripeyttä sillä, että autoilevilla asukkailla olisi ”tarpeeksi pitkä näkymä” tulevaisuuteen. Kokoomus toi HS.fi:n jatkouutisessa esiin kriittisen kantansa. ”On aivan selvää, että kokoomus vastustaa polttomoottorikieltoa. Meillä on vielä paljon tehtävää ihan perusasioissa kuten latausinfran luomisessa.” Näin kiteytti pormestariehdokas Daniel Sazonov (kok). Samaisessa HS.fin uutisessa Sdp:n pormestariehdokas Eveliina Heinäluoma toi esiin, että Sdp:n lautakuntaryhmä suhtautuu kriittisesti polttomoottoriautojen alueellisiin ajo- ja käyttökieltoihin. ”Alueelliset käyttökiellot ohjaisivat vain liikennettä uudelleen, ja todellinen ilmastopäästöjen vähentyminen jäisi kyseenalaiseksi.” Ajokiellot esillä jo viime vuonna Kuten Moottori aiemmin (26.3.2024) uutisoi, päästöjen vähentämiseen vievä ratkaisu voi tarkoittaa esimerkiksi polttomoottoriautojen paikallisia ajokieltoja. Muuhun johtopäätökseen ei voi tulla, jos perehtyy Helsingin viralliseen linjaukseen: ”Helsingin hiilineutraaliustavoitteen saavuttaminen edellyttää vaikuttavia toimenpiteitä. Päästövähennysten kannalta tehokkaita toimia olisivat esimerkiksi päästörajoitusvyöhykkeet ja siirtymäajan jälkeen luopuminen ilmastopäästöjä tuottavasta henkilöautoliikenteestä.” Moottori uutisoi tuolloin tuoreeltaan Helsingin kaavailuista otsikolla Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” Artikkeli toi esiin Helsingin 13.12.2023 tekemän julkistuksen, jonka mukaan liikenteen päästöt ovat yksi suurimmista haasteista Helsingin hiilineutraaliustavoitteelle, jonka kaupunginvaltuusto on asettanut vuodelle 2030. Latausinfrankin tulee kehittyä Päästörajoitukset eli päästöttömän liikenteen alueet olisivat Helsingin mukaan omiaan vauhdittamaan kaupungin autokannan sähköistymistä. Sen toteutuminen vaatii onnistuakseen kaupungilta kuitenkin muitakin toimia kuin vain rajoitusten määräämistä. Kaupunki on itsekin todennut tilaamansa Aalto-yliopiston taloustieteen tutkimusryhmän selvityksen tukemana, että autoilun käyttövoimamuutoksen onnistumisen kannalta olisi tärkeää, että ”kaupunki edistäisi esimerkiksi latausinfrastruktuurin kehittämistä ja sitoutuisi muutokseen hyvissä ajoin.” Näillä toimilla kaupunki rohkaisisi kuluttajia siirtymään sähköautoihin. Moottori kertoi aiemmin myös Helsingin kaupungin päättäjiä liikenteen päästöjen vähentämistoimissa evästävistä ilmastopaneeleista – ja siitä millä ohjeistuksilla ja kokoonpanoilla kaupunkilaisista kootut paneelit on perustettu. Artikkelin (30.5.2024) otsikkona oli Helsinki ja päästöjen vähennyskeinot: ”Miten vaikuttaisivat sinun arkeesi?” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Autoilu Taidetta ensihoidon keskelle – uudet Taidelanssit liikenteessä Kanta-Hämeessä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 7.7.2025 Autoilu Taksiyritys laajenee koko Suomeen 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? Kommentit (1) Jos Helsinki toteuttaa polttomoottorikiellon keskustassa, niin minun osaltani matkat keskustaan päättyvät. Tällainen kielto olisi erittäin typerä päätös. Se asettaisi eriarvoiseen asemaan autoilijat, koska kaikilla ei ole varaa tai haluakaan 50.000 euron sähköautoon ja sähköautojen määrä Suomessa on erittäin pieni, joten päätös koskettaiosi valtaosaa autoilijoista, jotka nyt käyvät Hesan keskustassa omilla autoillaan. Se, että maailman tosisuurissa kaupungeissa, joissa on todellinen saasteongelma, tällainen päätös olisi/on ihan eri asia, kuin Helsingissä tai Tukholmassa! Päästötavoitteeseen pitää päästä muilla keinoin, kuin rajoittamalla autoilua Hesan keskustassa. Tällainen kielto olisi jopa perustuslain vastainen, joka takaa kaikille suomalaisille vapaan liikkumisen. Ideologiset perustelut ovat kestämättömiä lähes aina ja lähes missä asiassa tahansa! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen