13.7.2017 Liikenne Autoliitto kannattaa rajoitettujen henkilöautojen käyttöönottoa Aixam GTO mopoauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeudeltaan rajoitettu henkilöauto on Autoliiton mielestä turvallinen ja taloudellisesti järkevä vaihtoehto mopoautolle. Mopoautot ovat nuorten keskuudessa suosittuja, mutta niiden käyttöön liittyy ilmeisiä liikenneturvallisuusongelmia.Mopoautojen korirakenteet ovat kevyitä ja niiden kolariturvallisuus huomattavasti henkilöautoja heikompi. Mopoautot päätyvät lievienkin kolaritilanteiden seurauksena tyypillisesti lunastukseen.Yhtenä liikenneturvallisuutta parantavana vaihtoehtona mopoautoille on ehdotettu nopeudeltaan rajoitetun henkilöauton ajamisen sallimista uudella, B1-luokan ajokortilla. Tuoreimpien EU-linjausten mukaan nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen käyttöönotto olisi mahdollista sallia kansallisesti.Liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt selvityksen, jossa tarkastellaan ajoneuvoteknisten vaatimusten lisäksi ajokorttisäännöksiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvallisuus paranee kahdessa vaiheessaAutoliitto kannattaa lämpimästi nopeudeltaan rajoitettujen autojen käyttöönottoa.– Henkilöauto on ilman muuta rakenteeltaan mopoautoa turvallisempi vaihtoehto. Kun rajoitin poistetaan nuoren saadessa henkilöautokortin, on hänellä silloinkin turvallinen ajoneuvo käytössään. Perhe tulee näin ostaneeksi nuorelleen kerralla yhden ajoneuvon, joka täyttää nykytilanteeseen verrattuna kaksi tarvetta. Nykyisellään hankitaan ensin mopoauto, sitten 18-vuotiaana henkilöauto, vertaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.– Rahaa säästyy, kun mopoauton hankinta jää pois. Nykyisten uusien mopoautojen hinnalla saa uuden henkilöauton. Rajoittimen poisto henkilöautosta nuoren täyttäessä 18 vuotta maksanee muutaman kympin, joten muutoksen seurauksena myös nuoren ensimmäinen oma henkilöauto olisi todennäköisesti nykyistä turvallisempi ja laadukkaampi, kun rahaa ei kulu turhaan erillisen mopoauton hankintaan.Valvonta ja vähimmäisvaatimukset tarpeenNopeuden rajoittaminen on toteutettavissa helposti. Vastaavasti huoli virittämisestä tai rajoituksen purkamisesta salaa on aiheellinen.– Tietenkin on varmistuttava siitä, että säännöksiä noudatetaan. Jos kyseessä on nopeudeltaan rajoitettu henkilöauto, sen pitää myös sellaisena pysyä, kunnes se virallisesti muuksi muutetaan. Tarvitaan sinetti tai vastaava ratkaisu, jota on helppo valvoa niin katsastuksessa kuin normaalin liikennevalvonnan yhteydessä. Vertaisin järjestelmää kuorma- ja linja-autojen ajopiirtureihin tai nopeudenrajoittimiin. Myös rangaistus säännösten rikkomisesta pitää olla riittävä, jotta houkutuksia tällaisiin kokeiluihin ei synny, Vesalainen pohtii.Nopeutta voidaan rajoittaa uusista, mutta tietenkin myös käytetyistä autoista.Vesalainen pitää tärkeänä, että määritellään selkeät minimivaatimukset ajoneuvolle, jolle tällainen nopeudenrajoitus voidaan tehdä. Tavoitteena pitäisi olla, että rajoitettavat henkilöautot ovat uusia tai ainakin uudehkoja.– Esimerkiksi lukkiutumattomat jarrut (abs) ja ajovakaudenhallintajärjestelmä (esc) pitäisi vaatia.Koeajo SuomiAreenallaTorstaina 13.7. klo 12:30-15 Porissa järjestettävässä koeajotilaisuudessa on ainutlaatuinen tilaisuus verrata nopeudeltaan rajoitettua pientä henkilöautoa mopoautoon. Nopeusrajoitetun henkilöauton huippunopeus on rajoitettu 50 kilometriin tunnissa.Pelastusharjoitusalueella toteutettavan tilaisuuden järjestävät Autotuojat ja –teollisuus, Suomen Autokoululiitto ja LähiTapiola. Tapahtuma on osa SuomiAreenan ohjelmaa.Teksti Eila Parviainen Kuvitus Moottorin arkistoLue myös: Ministeri Berner: Rajoitettu henkilöauto voisi tarjota rakenteeltaan vankemman vaihtoehdon mopoautoilleMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Uutinen Mercedes-Benz -perhe kasvaa lähivuosina – kärkenä 750 km:n sähkö-CLA 5.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Volvo ES90 – viisi metriä skandinaavista Premiumia 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant - rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle