25.10.2016 Liikenne Autoliitto: nämä kaksi turvaistuinta eivät kestä kolaritestin rasitusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton julkaisema tuore turvaistuintesti paljasti vakavia turvallisuuspuutteita. Kolmesta heikon arvosanan saaneesta istuimesta kaksi irtosi etutörmäystestissä ja yksi on aivan liian monimutkainen asentaa. Uusimmassa Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä oli mukana 13 istuinta. Koska Cybex Aton Q i-size –istuimen voi hankkia ja sitä voi käyttää sekä telakan kanssa että ilman, se testattiin kummallakin vaihtoehdolla. Siten istuimella on kaksi erillistä arvostelua.Seitsemän istuinta arvioitiin testissä hyviksi ja kaksi sai arvosanan tyydyttävä. Kaikki nämä istuimet ovat selkeästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia ja istuinten kehittelyssä on otettu huomioon autoliittojen ja kuluttajansuojaorganisaatioiden vaatimukset.Hema Doorgroie ja Cosatto Hug Isofix –istuimet saivat kemikaalikuormituksesta arvosanoiksi hyvä ja erinomainen eikä niiden käyttöominaisuuksissa ollut suurempia puutteita. Istuinten antama törmäyssuoja oli kuitenkin keskiarvoa huonompi. Heman arvosanaa alennettiin selkänojaan tulleen halkeaman takia ja Cosatton lannevyö puristi törmäyksessä liiaksi koenuken vatsaa, mikä kasvattaa sisäisten vammojen riskiä. Kumpikin istuin sai siten välttävän yleisarvosanan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi ei kestänyt törmäystäKaksi testattua istuinta ei kestänyt etutörmäystestin rasitusta, minkä takia istuimet saivat heikon yleisarvosanan.Vastasyntyneistä aina noin nelivuotiaille tarkoitetun (i-Size 40-105 cm) Nuna Rebl –istuimen alla oleva metallikehys särkyi ja istuin kellahti eteenpäin selkä menosuuntaan asennettuna, kun istuimessa oli kolmevuotiasta vastaava koenukke. Nuna Rebl on ensimmäinen i-Size-normin mukaan hyväksytty istuin, joka ei läpäissyt tätä testiä. Toinen etutörmäystestissä epäonnistunut istuin oli 9-18 kg:n painoluokan Recaro Optia. Kun testi tehtiin kolmevuotiasta lasta vastaavalla koenukella, istuin irtosi isofix-telakasta ja jatkoi matkaa. – Etutörmäystesi perustuu Euro NCAP –testiin ja on törmäysvoimaltaan samansuuruinen. Tästä syystä istuimiin kohdistuvat paljon suuremmat voimat kuin mitä tyyppihyväksynnän saaminen edellyttää. Kaksi istuinta irtosi vaarallisen näköisesti kiinnityksistään, mikä aiheuttaisi tositilanteessa lapselle suuren loukkaantumisriskin, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.Recaro on nyt ilmoittanut vaihtavansa tietyn tuotantoerän Recaro fix-jalustat veloituksetta uusiin. Valmistajan mukaan syy telakan pettämiseen johtui tuotantoerässä käytetyn materiaalin ominaisuuksista.Testin kolmas heikon yleisarvosanan istuin oli Diono Radian 5, joka on erittäin monimutkainen asentaa oikein. Suuren väärinasennuksen riskin takia istuin sai käyttöominaisuuksista heikon arvosanan, mikä jäi myös kokonaisarvosanaksi.Tarkemmat istuinkohtaiset arviot löytyvät haun avulla Autoliiton verkkosivuilta.Lähde ja kuvitus: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla