25.10.2016 Liikenne Autoliitto: nämä kaksi turvaistuinta eivät kestä kolaritestin rasitusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton julkaisema tuore turvaistuintesti paljasti vakavia turvallisuuspuutteita. Kolmesta heikon arvosanan saaneesta istuimesta kaksi irtosi etutörmäystestissä ja yksi on aivan liian monimutkainen asentaa. Uusimmassa Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä oli mukana 13 istuinta. Koska Cybex Aton Q i-size –istuimen voi hankkia ja sitä voi käyttää sekä telakan kanssa että ilman, se testattiin kummallakin vaihtoehdolla. Siten istuimella on kaksi erillistä arvostelua.Seitsemän istuinta arvioitiin testissä hyviksi ja kaksi sai arvosanan tyydyttävä. Kaikki nämä istuimet ovat selkeästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia ja istuinten kehittelyssä on otettu huomioon autoliittojen ja kuluttajansuojaorganisaatioiden vaatimukset.Hema Doorgroie ja Cosatto Hug Isofix –istuimet saivat kemikaalikuormituksesta arvosanoiksi hyvä ja erinomainen eikä niiden käyttöominaisuuksissa ollut suurempia puutteita. Istuinten antama törmäyssuoja oli kuitenkin keskiarvoa huonompi. Heman arvosanaa alennettiin selkänojaan tulleen halkeaman takia ja Cosatton lannevyö puristi törmäyksessä liiaksi koenuken vatsaa, mikä kasvattaa sisäisten vammojen riskiä. Kumpikin istuin sai siten välttävän yleisarvosanan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi ei kestänyt törmäystäKaksi testattua istuinta ei kestänyt etutörmäystestin rasitusta, minkä takia istuimet saivat heikon yleisarvosanan.Vastasyntyneistä aina noin nelivuotiaille tarkoitetun (i-Size 40-105 cm) Nuna Rebl –istuimen alla oleva metallikehys särkyi ja istuin kellahti eteenpäin selkä menosuuntaan asennettuna, kun istuimessa oli kolmevuotiasta vastaava koenukke. Nuna Rebl on ensimmäinen i-Size-normin mukaan hyväksytty istuin, joka ei läpäissyt tätä testiä. Toinen etutörmäystestissä epäonnistunut istuin oli 9-18 kg:n painoluokan Recaro Optia. Kun testi tehtiin kolmevuotiasta lasta vastaavalla koenukella, istuin irtosi isofix-telakasta ja jatkoi matkaa. – Etutörmäystesi perustuu Euro NCAP –testiin ja on törmäysvoimaltaan samansuuruinen. Tästä syystä istuimiin kohdistuvat paljon suuremmat voimat kuin mitä tyyppihyväksynnän saaminen edellyttää. Kaksi istuinta irtosi vaarallisen näköisesti kiinnityksistään, mikä aiheuttaisi tositilanteessa lapselle suuren loukkaantumisriskin, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.Recaro on nyt ilmoittanut vaihtavansa tietyn tuotantoerän Recaro fix-jalustat veloituksetta uusiin. Valmistajan mukaan syy telakan pettämiseen johtui tuotantoerässä käytetyn materiaalin ominaisuuksista.Testin kolmas heikon yleisarvosanan istuin oli Diono Radian 5, joka on erittäin monimutkainen asentaa oikein. Suuren väärinasennuksen riskin takia istuin sai käyttöominaisuuksista heikon arvosanan, mikä jäi myös kokonaisarvosanaksi.Tarkemmat istuinkohtaiset arviot löytyvät haun avulla Autoliiton verkkosivuilta.Lähde ja kuvitus: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen