26.1.2021 Liikenne Auton turvatekniikka ei riitä – jos keli on kehno tai kuskin ajovirhe merkittävä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusien autojen älykkäinkään turvatekniikka ei pelasta pulasta tai ehkäise onnettomuutta, jos ajokeli on tarpeeksi kehno tai kuljettaja tekee merkittävän ajovirheen. Suomen tieliikenteessä kuolee vuosittain noin kaksi sataa ihmistä. Millaiset vakavat liikenneonnettomuudet ovat turvatekniikan kannalta vaikeimmin estettävissä?– Tutkimuksen mukaan uusimmallakin turvatekniikalla vaikeimmin estettäviä ovat tahallaan aiheutetut, kuljettajan virheellisten toimintojen aiheuttamat ja haastavien sää- ja keliolosuhteiden aikana sattuneet onnettomuudet, tekniikan tohtori Tapio Koisaari kiteyttää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniikalla ei kaikkea ehkäistäLiikennevakuutuskeskuksen teknologiapäällikkönä työskentelevä Koisaari on perehtynyt syvällisesti autojen turvalaitteita koskevaan tutkimukseen ja analysoinut Suomessa tutkittuja kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Autojen turvalaitteita koskevissa tutkimuksissa on perinteisesti tarkasteltu, miten paljon onnettomuuksia tutkimuksen kohteena oleva tekniikka voisi vähentää tai paljonko onnettomuuksia se on jo vähentänyt. Koisaaren tutkimuksessa sen sijaan katsotaan, paljonko onnettomuuksia jää kaikesta tekniikasta huolimatta jäljelle.Tilastollisesti tällaisia onnettomuuksia aiheutettaisiin Suomessa henkilöautolla noin 0,76–0,80 kappaletta miljardia ajokilometriä kohden.– Automatisoituvassa liikenteessä on syytä pitää mielessä, että pieni osa onnettomuuksista aiheutetaan tahallaan. Tulokset kertovat myös siitä, että nykyisten turvajärjestelmien perusominaisuus, kuljettajan mahdollisuus ohittaa turvajärjestelmät, on paitsi juridinen pakko myös eittämätön haitta.Kuski voi väärinkäyttää tekniikkaaKoisaari muistuttaa, että riski lymyää ratin ja penkin välissä: jos auton mielestä pitäisi jarruttaa ja kuljettaja silti kiihdyttää, auto kiihtyy – olipa turvatekniikka kuinka modernia tahansa.– Tutkituissa kuolemana johtaneissa onnettomuuksissa haitta näkyi siten, että kuljettajien virheelliset mutta aktiiviset hallintaliikkeet olisivat estäneet tarvittavien turvajärjestelmien toiminnan, Koisaari taustoittaa.Ajonvakautus pelastaaAutojen turvatekniikan avulla, oikein käytettynä, turvallisuuden kohentamiseen on kuitenkin hyvät mahdollisuudet.– Ajamisen täysautomaation yhteydessä ihmiskuljettajaan on toisinaan viitattu hieman vähättelevään sävyyn, erehtyvänä ja virhealttiina operaattorina. Nykytekniikan avustama ihmiskuljettaja pystyy kuitenkin jo nyt ajamaan varsin turvallisesti.Koisaari muistuttaa, että esimerkiksi ajonvakautuksen käyttöönoton on tutkimuksissa arvioitu vähentäneen kuolemaan johtaneita onnettomuuksia noin 40 prosentilla.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Koisaari–Utriainen–Kari–Tervo: The most difficult at-fault fatal crashes to avoid with current active safety technology Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”