7.10.2025

B-ryhmäläisten omistajat huomio! – Brittiläinen Tolman Engineering etsii osat kasariralliautoihin

Kuva Tolman Engineering / Valmistajat

Keskimoottoriseen Peugeot 205 T16:een tai Ford RS200:een lienee turha kysellä osia lähimmältä varaosatiskiltä. 205:een erikoistunut Tolman Engineering on paneutunut osapuutteisiin.

Auto tykkää kun sillä ajetaan. Tämä pätee myös vanhoihin B-ryhmän ralliautoihin ja niiden katuversioihin: niitä ei ole suunniteltu viettämään vuosikausia museoissa koskemattomina. Sellaisten 40 vuoden takaisten legendojen kuin vaikkapa Ford RS200:n ja Peugeot 205 T16:n kohdalla haasteeksi muodostuu osien saatavuus, sillä ajamattomien autojen letkut ja tiivisteet murenevat ja käyttöhihnat vanhenevat niissäkin, mutta huolto- tai varaosia ei marmoritiskiltä tai valmistajalta löydy aivan helposti. Warwickshireläinen Tolman Engineering onkin ryhtynyt tarjoamaan tämänsorttisille autoille huolto- ja kunnostuspalveluita.

Tolman Engineeringin Chris Tolman selventää asiaa yrityksensä blogissa parilla esimerkillä. Heille tuotiin kokoelmissa vuosikausia kököttänyt Ford RS200, jonka kaikki kumiosat renkaita myöten olivat hapertuneet kelvottomaan kuntoon – jopa jousituksen pohjaanlyöntikumit. Saatavilla olevien osien lisäksi jouduttiin teettämään mallin mukaan uusia, ja jarrujen ja kaikkien kahdeksan iskunvaimentimen täydellisen läpikäynnin jälkeen RS200:n moottorinohjausjärjestelmä ’lastutettiin’ uusiksi nykypäivän tietotaidolla, tehden ralli-Fordista huomattavasti käyttäjäystävällisemmän alkuperäiseen 80-luvun ruiskuboksiin verrattuna.

Toinen Tolmanin läpikäymä auto oli keskimoottorinen Peugeot 205 T16, jonka XU8T-moottoriin ei Peugeotilta saa enää uusia jakohihnoja. Näissä Pösöissä ei sitä paitsi taida montaakaan tavallisen 205:n osaa olla. Tolman kehitti autoon sopivan jakohihnasarjan, jotta vanhoja T16:ia uskaltaisi turvallisin mielin edes käynnistää. Näihin autoihin saa Tolmanilta myös jäähdytysjärjestelmän alumiiniputkia, sillä vanhat kuulemma happanevat salakavalasti katseilta piilossa. Ainakin jakopäähän pääsee poikkeuksellisen hyvin käsiksi, kuten kuvasta näkyy.

Rahalla saa ja hevosella pääsee: Tolmanin mukaan kaikkiin tämäntyyppisiin autoihin voidaan joko järjestää tarvittavat huolto-osat tai kehittää parannellut vaihtoehdot, ja yksittäisten autojen kunnostamisen jälkeen niihin sovelletut osat voivat sitten auttaa muiden yksilöiden ylläpidossa. On toki helppo kuvitella, että laskukin on sitten sen mukainen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat