2.8.2020 Ajoneuvot BMW 4-sarja munuaisineen muotoilijan kertomana: ”Tuu ny ite selvittämään” Onko etulokasuojassa lommo? Miksi takakaari on ryhditön? Ei enää yhtään pahaa sanaa E36 Compactista, se on ihan hyvän näköinen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi BMW 4-sarja on kuullut kritiikkiä munuaisistaan niin paljon, että itse päämuotoilija pyydettiin selittämään asiaa. Ohessa on valmistajan oma videohaastattelu, jolta voi katsoa perustelut päätökselle. Uusi BMW 4-sarja on herättänyt voimakasta keskustelua jo konseptiautovaiheesta lähtien. Viimeistään paljastetut salakuvat järkyttivät monia, sillä BMW aikoi todella toteuttaa suunnitelmansa. Moottori uutisoi uudesta keulailmeestä sanoin "Munuaisista majavanhampaisiin" ja tästä osaa päätellä uuden 4-sarjan keulamaskin muotoilun kuvia näkemättäkin.Suurin osa ihmisistä tuntuu karsastavan perinteiset vaakamunuaiset korvanneita pystysuuntaisia majavanhampaita. Itse keulamaskin muoto ei välttämättä olisi edes ongelma, mikäli kaikki muu auton muotoilu tukisi sitä ja istuisi samaan muottiin. Olettatavasti kritiikki on kantautunut Etelä-Saksaan asti ja nyt videolla yritetään saa ihmisten mieli muuttumaan uuden 4-sarjan coupén osalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW 4-sarja selitettynäNyt saksalaisvalmistaja ja Baijerin ylpeys on itse nostanut kissan pöydälle pyytämällä pääsuunnittelijaa selittämään ihmisille, että miksi ihmeessä näin on toimittu. BMW:n Christopher Weil, merkin autojen ulkopinnoista vastaava päämuotoilija (Head of Exterior Design) kertoo valmistajan omalta Youtube-kanavalta löytyvän BMW Today -videosarjan tuoreimmassa jaksossa (Episode 22) uuden 4-sarjan muotoilullisista ratkaisuista. Noin 10 minuuttia pitkä videohaastattelu löytyy linkkinä jutun lopusta.Weil on ollut erittäin suuressa roolissa uutuuden muotoja luodessa, joten hän on oikea ihminen kertomaan tehdyistä päätöksistä. Antaa herran itse kertoa, miksi uusi BMW 4-sarja on kuvien kaltainen.– BMW:llä on pitkät perinteet. Tähän lukeutuu yli 100 vuotta muotoilua ja sinne useita autoja pystysuuntaisilla munuaisilla. Valitsimme tämän teeman ja teimme sen pohjalta uuden tulkinnan. Teimme kuitenkin tämän tarkoituksella: mielestämme nämä ovat juuri oikeanlaiset munuaiset tähän autoon, selittää Weil.Toki yli 100 vuotta muotoilua tarkoittaa tässä yhteydessä lentokoneita, sillä ensimmäinen BMW:n auto on Wartburgeista tunnetun Eisenachin autotehtaan valmistama BMW 3/15 vuonna 1929 – sekin itse asiassa vain lisenssillä Eisenachissa valmistetun Austin Motor Companyn Dixi 3/15 DA:n jatkokehitelmä. Joka tapauksessa totuus pystysuuntaisista munuaisista säilyy, sillä niitä nähtiin jo 1930-luvulta eteenpäin useiden BMW-automallien keulalla. Tällä perusteella merkillä on kaikki oikeus palata omaan historiaansa eikä tätä liene kukaan koskaan kiistänyt.Toinen tärkeä syy on Weilin mukaan tahto erottaa 3-sarja ja 4-sarja huomattavasti aiempaa voimaakkaammin toisistaan. Itse asiassa keulan ajovalotkin korostavat entisestään valtavan pystygrillin massiivisuutta, joka on siis BMW:n silmissä haluttu asia. Samalla tämä keula varmistaa 4-sarjan erottuvan myös koko muusta mallistosta.Myös takaosasta on tehty tarkoituksella erinäköinen kuin 3-sarjasta, jotta auto erottuisi kaikista kulmista sisarestaan. Ehkä erilaisuus riittää perustelemaan kaksiovisen lisähinnan.[embed]https://youtu.be/Cn7uNDyaD_w[/embed]Kyseessä ei myöskään ollut ensimmäinen kerta viime aikoina, kun BMW:n uusi automalli pyydettiin selityksen kera. Päämuotoilija Adrian van Hooydonk pistettiin hiljattain kuumille kiville 7-sarjan faceliftin yhteydessä, jolloin baijerilainen moottoritehdas venytti tuttua keulailmettään varsinkin leveyssuunnassa.Lähde ja kuva: BMW Lue myös: Munuaisista majavanhampaisiin – BMW 4-sarja ja loppunut kiinnost BMW Concept 4: munuaiset hallitsevat uutta coupé-keulaa Koeajo: BMW 745Le xDrive – Ei aivan Batmanin arvoinen edustushybridi BMW:n päämuotoilija van Hooydonk: "ymmärrämme kauhistelun 7-sarjan keulasta" Seuraava uutinen sisältää lapsille sopimatonta materiaalia: vuotaneet kuvat paljastavat BMW 7-sarjan hurjan maskin Hei me muotoillaan taas: uusi BMW X6 valaisee jopa keulansa Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa