23.9.2020

Uudet BMW M3 ja BMW M4 julki – 480 hevosvoiman sedan alkaen 130 630 euroa

BMW M3 2020

BMW:n ikonisimpiin nimiin kuuluva M3 ja sen coupé-sisar M4 uudistuivat. Uusi sukupolvi tuo mukanaan majavanhampaiden lisäksi tehokkaampia voimalinjoja, niin perus- kuin Competition-malleihinkin.

BMW esittelee tuoreimman sukupolven M3 ja M4 -sarjoistaan. Ensiksi myyntiin tulevat mallit kantavat nimiä M3 Sedan, M3 Competition Sedan, M4 Coupé ja M4 Competition Coupé. M3 Sedan on viisipaikkainen, ja M4 Coupé nelipaikkainen. Myöhemmin, luultavasti vuoden 2022 tienoilla, mallisto täydentyy vielä viisiovisella M3 Touring -farmarilla.

BMW M3 2020

Neli- ja kaksioviset utuusmallit luvataan myyntiin vielä tämän vuoden loppupuolella, lukuun ottamatta M Competition -mallien xDrive-nelivetoja, jotka tulevat myyntiin ensi vuoden kesällä.

BMW M4 2020

Vain M-etuliitteen omaavissa malleissa kuusisylinterisen moottorin luvataan tuottavan 353 kilowattia (480 hevosvoimaa) tehoa, 10 kW enemmän kuin F80-sukupolven tehokkaimmassa CS-mallissa. 550 newtonmetrin huippuvääntö välittyy takapyörille kuusivaihteisen käsivaihteiston kautta. Huippuväännön kierrosalueeksi kerrotaan varsin laaja 2 650–6 130 kierrosta minuutissa. Näillä lukemin M3 Sedan ja M4 Coupé kiihtyvät nollasta sataan 4,2 sekunnissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kun mikään ei riitä

Tuttuun tapaan Competition-mallit ovat vielä normaaleja M-sarjalaisia räyhäkkäämpiä. Nyt Competition-mallien teholukemat nousevat 375 kW:iin (510 hv). Vaihteistona toimii 8-alueinen M Steptronic -automaatti. Myöhemmin myyntiin tulevissa nelivetomalleissa on erikseen 4WD Sport -ajotila, joka ohjaa enemmän vääntöä takapyörille. 650 Nm:n huippuvääntö syntyy kierrosalueella 2 750–5 500. 0–100 km/h kiihdytys vie 3,9 sekuntia.

BMW M3 2020

Valmistaja kertoo suurimpien kehitysharppausten syntyneen kehitysprosessissa, jota on tehty osittain päällekkäin BMW M4 GT3 -kilpa-auton testauksen kanssa. Uuden M-sarjan käyttöjärjestelmän avulla autoa voi säätää ajotilanteen vaatimusten mukaiseksi.

BMW luettelee sarjan autoja yhdistäviksi tekijöiksi tunteita herättävän suorituskyvyn ja visuaalisesti näyttävän muotoilun. Suorituskyvyn lisäksi valmistaja olisi toki voinut kuvailla myös muotoilua tunteita herättäväksi.

Ajamisen analysointia lisävarusteena

Lisävarusteena autoihin saa uuden M Drive Professional -ajotilan, joka on tarkoitettu erityisesti kilparadoille. Tässä tilassa M Traction Control -luistonesto on säädettävissä kymmenelle eri voimakkuudelle, M Drift Analyzer analysoi ajamista ja M Laptimer kellottaa kierrosaikoja.

BMW M3 Sedan ja M4 Coupé -mallien yhdistetty WLTP-kulutus on 10,8 l/100 km joka tarkoittaa 248 g/km CO2-päästöjä. Automaattivaihteisten Competition-mallien kulutukseksi kerrotaan 10,2 l/100 km ja CO2-päästöiksi 234 g/km.

Edullisimmillaan uuteen M3-sarjaan pääsee Suomessa käsiksi 130 631,43 eurolla.

Lähde ja kuvat: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat