23.9.2020 Ajoneuvot Uudet BMW M3 ja BMW M4 julki – 480 hevosvoiman sedan alkaen 130 630 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n ikonisimpiin nimiin kuuluva M3 ja sen coupé-sisar M4 uudistuivat. Uusi sukupolvi tuo mukanaan majavanhampaiden lisäksi tehokkaampia voimalinjoja, niin perus- kuin Competition-malleihinkin. BMW esittelee tuoreimman sukupolven M3 ja M4 -sarjoistaan. Ensiksi myyntiin tulevat mallit kantavat nimiä M3 Sedan, M3 Competition Sedan, M4 Coupé ja M4 Competition Coupé. M3 Sedan on viisipaikkainen, ja M4 Coupé nelipaikkainen. Myöhemmin, luultavasti vuoden 2022 tienoilla, mallisto täydentyy vielä viisiovisella M3 Touring -farmarilla.Neli- ja kaksioviset utuusmallit luvataan myyntiin vielä tämän vuoden loppupuolella, lukuun ottamatta M Competition -mallien xDrive-nelivetoja, jotka tulevat myyntiin ensi vuoden kesällä.Vain M-etuliitteen omaavissa malleissa kuusisylinterisen moottorin luvataan tuottavan 353 kilowattia (480 hevosvoimaa) tehoa, 10 kW enemmän kuin F80-sukupolven tehokkaimmassa CS-mallissa. 550 newtonmetrin huippuvääntö välittyy takapyörille kuusivaihteisen käsivaihteiston kautta. Huippuväännön kierrosalueeksi kerrotaan varsin laaja 2 650–6 130 kierrosta minuutissa. Näillä lukemin M3 Sedan ja M4 Coupé kiihtyvät nollasta sataan 4,2 sekunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKun mikään ei riitäTuttuun tapaan Competition-mallit ovat vielä normaaleja M-sarjalaisia räyhäkkäämpiä. Nyt Competition-mallien teholukemat nousevat 375 kW:iin (510 hv). Vaihteistona toimii 8-alueinen M Steptronic -automaatti. Myöhemmin myyntiin tulevissa nelivetomalleissa on erikseen 4WD Sport -ajotila, joka ohjaa enemmän vääntöä takapyörille. 650 Nm:n huippuvääntö syntyy kierrosalueella 2 750–5 500. 0–100 km/h kiihdytys vie 3,9 sekuntia.Valmistaja kertoo suurimpien kehitysharppausten syntyneen kehitysprosessissa, jota on tehty osittain päällekkäin BMW M4 GT3 -kilpa-auton testauksen kanssa. Uuden M-sarjan käyttöjärjestelmän avulla autoa voi säätää ajotilanteen vaatimusten mukaiseksi.BMW luettelee sarjan autoja yhdistäviksi tekijöiksi tunteita herättävän suorituskyvyn ja visuaalisesti näyttävän muotoilun. Suorituskyvyn lisäksi valmistaja olisi toki voinut kuvailla myös muotoilua tunteita herättäväksi.Ajamisen analysointia lisävarusteenaLisävarusteena autoihin saa uuden M Drive Professional -ajotilan, joka on tarkoitettu erityisesti kilparadoille. Tässä tilassa M Traction Control -luistonesto on säädettävissä kymmenelle eri voimakkuudelle, M Drift Analyzer analysoi ajamista ja M Laptimer kellottaa kierrosaikoja. BMW M3 Sedan ja M4 Coupé -mallien yhdistetty WLTP-kulutus on 10,8 l/100 km joka tarkoittaa 248 g/km CO2-päästöjä. Automaattivaihteisten Competition-mallien kulutukseksi kerrotaan 10,2 l/100 km ja CO2-päästöiksi 234 g/km.Edullisimmillaan uuteen M3-sarjaan pääsee Suomessa käsiksi 130 631,43 eurolla.Lähde ja kuvat: BMW Lue lisää: Munuaisista majavanhampaisiin – BMW 4-sarja ja loppunut kiinnost Ennusmerkit pitivät paikkansa: myös BMW M3 Touring tulee vääräleukana Koeajo: BMW M3 CS – keveämpi, tehokkaampi, kesytetympi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.10.2024 Ajoneuvot Abarth 600e on skorpionimerkin historian tehokkain malli ja ensimmäinen crossover Euroopassa 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä 27.10.2024 Ajoneuvot International Scout on automaailman seuraava henkisen paluun tekijä – tällä kertaa tosin Volkswagenin siiven alla 27.10.2024 Ajoneuvot Mini esitteli ensimmäiset täyssähköiset John Cooper Works -mallinsa – ja sitten uuden polttomoottorisen heti perään 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 25.10.2024 Uutinen Audin kisällikonsepti: 25-vuotisjuhlamallin A2 24.10.2024 Uutinen Sähköinen Cadillac Lyriq ja autonäyttelyn huonoimmat takapenkit 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 29.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: mitä nykyautosta tuttuja varusteita puuttuu yli 30-vuotiaasta Mercedes-Benzistä? 28.10.2024 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 21: Miksi BMW R 1300 GS on maailman paras moottoripyörä? 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa - hyvästit Czech Airlinesille 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster