5.3.2023 Liikenne Boeing 787 Dreamliner -lentokoneen tuotanto takkuaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdysvaltalaisvalmistajan haasteina ovat olleet kokoonpanossa syntyneet laatupoikkeamat, rungon kappaleiden saumojen mittatarkkuuden vaihtelu sekä ongelmat rungon pinnan tasaisuudessa. Yhdysvaltain ilmailuteollisuuden kruununjalokivi Boeing on edelleen suurissa vaikeuksissa.Vaikka Boeingin kilpailijalla Airbusilla on omat ongelmansa (Airbus A350:n maalauksen pinnoiteongelmat ja A321 NEO:n pitkät toimitusajat) ovat ne vaisuja haasteita Boeingin massiivisiin vaikeuksiin verrattuna. Boeing 787 Dreamliner ja 737 MAX -koneiden tuotanto takkuaa pahasti.737 MAX:illa on tunnetusti murheellinen lähihistoria.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKomposiittirungon kokoonpanovirheitäViime vuosina suositun laajarunkokoneen, Boeing 787 Dreamlinerin tuotanto on pysäytetty useampaan kertaan koneen komposiittirungon valmistuksessa havaittujen laatuongelmien vuoksi. Ei siis mikään ihme, että arkkivihollinen, eurooppalainen Airbus pääsi livahtamaan Boeingin ohitse toimitettujen lentokoneiden lukumäärässä – jo neljäntenä vuotena peräkkäin. Myös uusien lentokoneiden tilausmäärissä Airbus johtaa selvästi.Kaksimoottorinen laajarunkokoneBoeing 787 on kaksimoottorinen pitkänmatkan laajarunkokone, joka esiteltiin vuonna 2004. Kone on ensimmäinen komposiittirunkoinen matkustajakone. Komposiittia on muun muassa koneen rungossa, siivissä, ovissa ja pyrstössä.Komposiitti on kevyttä ja lujaa hiilikuidulla vahvistettu muovia, CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic), mikä korvaa uusimmissa lentokonekonstruktioissa alumiinia. Komposiitti on painoonsa verrattuna erittäin lujaa eikä se kärsi ruostevaurioista.Komposiittiosien valmistus on kuitenkin erittäin vaativaa ja vaurioiden korjaaminen hankalaa. 787:n eri osien valmistus on hajautettu tavallista laajemmalle osahankkijaverkostolle, mikä merkitsee lisähaasteita laadunvalvonnalle.Liikenteeseen lokakuussa 2011Edistyksellinen 787 saatiin myöhästyneenä kaupalliseen liikenteeseen lokakuusta 2011 alkaen. Koneessa on järeä sähköjärjestelmä korvaamaan joitakin hydraulisia toimintoja.Dreamlinerin avausasiakas, japanilainen All Nippon Airways, sai maistaa koneen alkuvaikeuksia useita kertoja. Kesällä 2018 yhtiön Dreamliner joutui tekemään eräänlaisen pakkolaskun Helsinki-Vantaalle kesken lennon hajonneen tuulilasin vuoksi. Dreamlinerin komposiittirungon mahdollistama poikkeuksellisen suuri tuulilasi on tehnyt tepposet muutamalle muullekin lentoyhtiölle.Tammikuussa 2013 litium-ioniakuissa todettiin tulipaloja ja konetyyppi joutui lentokieltoon, kunnes parannetut akut ja palonsuojaus saatiin käyttöön huhtikuussa 2013. Alkuvaiheessa 787 kärsi myös moottoriongelmista.Ongelmistaan huolimatta myyntimenestykseen yltänyt Boeing 787 Dreamliner oli niin mullistava lentokoneuutuus, että se pakotti Airbusin suunnittelemaan A350:n uudelleen. Alun pitäen Airbus A350:n piti olla A330:n uudistettu versio (facelift), mutta Boeingin 787:n esittelyn jälkeen Airbus joutui suunnittelemaan koneensa täysin uusiksi, tuloksena A350 XWB leveämmällä rungolla ja pääosin komposiittirakenteella.Airbus A350:ssä komposiittien osuus on hienoisesti Dreamlineria suurempi. Dreamlinerin kuivapainosta 50 prosenttia on komposiittimateriaaleja, A350:llä vastaava luku on noin 53 prosenttia.Myös A350 myöhästyi, mutta myös siitä tuli myös kaupallinen menestys. A350:n rinnalle Airbus esitteli uudistuneen A330 NEO-mallin (New Engine Option) kilpailemaan Boeing 787:n lyhyempien versioiden kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuosi 2020 toi takapakkiaAlkuvaiheen akku- ja moottoriongelmien jälkeen Boeing 787:n tuotanto jatkui ongelmitta vuosikausia, mutta vuodesta 2020 alkaen tuli takapakkia. Lentokoneiden toimitukset jouduttiin keskeyttämään vuonna 2020 ja uudelleen vuosina 2021 ja 2022 – kaikkiaan 787:n tuotantoseisokkeja on ollut yhteensä jo 22 kuukautta.Japan Airlinesin tuorein Dreamliner, rekisteritunnukseltaan JA882J, on luovutettu yhtiölle vuonna 2021 - luonnonoikku tuotantokatkosten keskellä.Moniin jo valmistettuihin koneisiin on täytynyt tehdä muutoksia, jotka vaativat Yhdysvaltain ilmailuhallinnon FAA:n hyväksynnän. Kyse on koneen kokoonpanossa syntyneistä laatupoikkeamista, rungon kappaleiden saumojen mittatarkkuuden vaihtelusta sekä ongelmista rungon pinnan tasaisuudessa, mitkä eivät täyttäneet laatuvaatimuksia.Rungon ja pyrstön lujuus voi heikentyä, mikäli jäykkien komposiittiosien liitokset ja saumat eivät ole riittävän mittatarkkoja. Boeing väittää koneiden olevan kuitenkin turvallisia, sillä koneen lujuus sertifioidaan 1,5-kertaisesti siihen rasitukseen, mihin se voi lennolla enimmillään joutua.Lisäksi vuoden vaihteessa havaittiin, että osahankkijan toimittaman koneen etuosan paineseinän sertifiointidokumenteissa on puutteita ja sen vuoksi 787:n toimitukset asiakkaille keskeytettiin helmikuussa 2023.Ilmailuhallinto terhakoituiBoeing 737 MAX-kohusta oppineena Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA (Federal Aviation Admistration) ei hyväksy valmistajan omaa 787:n muutostöiden sertifiointia, vaan FAA tarkastaa ja sertifioi jokaisen koneyksilön, johon muutostyöt on tehty.787:n tuotantovauhti on viime aikoina hidastunut lähes olemattomaksi. FAA ja Boeing neuvottelevat siitä, miten jo toimitettuihin koneisiin tehdään muutoksia ja parannuksia huoltojen yhteydessä tai erikseen.Ilmailun työjuhdaksiAlkuvaikeuksista ja lukuisista tuotannon laatupoikkeamista huolimatta Boeing 787 Dreamliner on osoittautunut luotettavaksi ja turvalliseksi ilmailun työjuhdaksi. Boeing 787 Dreamliner -koneissa ei ole menehtynyt yhtään ihmistä onnettomuuksissa. Se on kova suoritus vuonna 2011 liikenteeseen tulleelta suositulta koneelta!Mutta Boeing 787 Dreamliner ei ole yksin. Laajarunkokoneista puhtaat paperit ovat myös Airbusin A330 NEO-, A340-, A350- ja A380-koneilla.Boeing 787 Dreamliner -lentokoneita on toimitettu kaikkiaan 1 040 kappaletta. Tilauksessa on lisäksi 575 konetta. 787:n kokonaistilaukset 1 615 kappaletta. Vertailun vuoksi kilpailijan Airbusin luvut: Airbus A350 -toimitukset 522, tilauksessa 403 kappaletta, kokonaistilaukset 1 025 kappaletta. A330 NEO -toimitukset 93, tilauksessa 195 kappaletta, kokonaistilaukset 288 kappaletta.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Benjamin Helander, Boeing Lähteet: Flight International, The Seattle Times, Simple Flying, wikipedia a:4:{i:0;s:6:"114632";i:1;s:5:"86725";i:2;s:5:"61678";i:3;s:6:"130423";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa