20.9.2020 Ajoneuvot Bosch ei usko raskaan kaluston akkusähköön – vetyvoimansiirto valmistukseen muutamassa vuodessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bosch uskoo vedyn voimaan: ensimmäisten vetykäyttöisten kuorma-autojen on tarkoitus olla liikenteessä kahden tai kolmen vuoden päästä. Raskaan kaluston jälkeen alihankkijajätti aikoo keskittyä tekemään henkilöautoistakin vetykäyttöisiä. Automaailman alihankintajätti Bosch kertoo sähköisellä liikkumisella olevan tärkeä rooli liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Valmistaja ei kuitenkaan ole vakuuttunut siitä, että raskaita, yli 40-tonnisia kuormia kuljettavia ajoneuvoyhdistelmiä kannattaisi liikuttaa akkusähkön voimin. Ainakaan nykytekniikalla, kun huomioon otetaan akkujen paino, pitkät latausajat ja rajallinen kantama.Raskaan kaluston sähköistämiseksi Bosch kertoo kehittävänsä yli tuhat kilometriä kerrallaan sähköllä kulkevia ajoneuvoja, sähkö vain tulisi akkujen sijaan vedystä. Valmistaja myös muistuttaa, että vetyä voidaan tuottaa uusiutuvista lähteistä ilmastoneutraalisti.Tuotantoon ensimmäiset Boschin kuorma-autoihin ja yhdistelmäajoneuvoihin tarkoitetut polttokennovoimansiirrot on tarkoitus saattaa vuosina 2022–2023.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyös henkilöautoihinEikä kehitystä ole suinkaan tarkoitus jättää ainoastaan raskaan kaluston puolelle, vaan Bosch aikoo siirtää kehityksen painopisteen henkilöautoihin… sen jälkeen kun rakenne on vakiintunut kuorma-autoissa, joten tätä odotellessa ei kannata pidättää hengitystä.Bosch kertoo vedyn reagoivan polttokennossa ympäröivästä ilmasta saadun hapen kanssa. Tästä vapautuva energia muunnetaan sähköksi ajamista varten. Sivutuotteena syntyy lämpöä ja puhdasta vettä.Boschin mukaan polttokennoilla on akkusähköllä toimivia voimansiirtoja pienempi hiilijalanjälki, etenkin raskaassa kalustossa, kun otetaan huomioon tuotannon, käytön ja hävittämisen aiheuttamat päästöt.Vedyn korkean energiatiheyden ansiosta yhden kilogramman vetyä kerrotaan vastaavan 3,3 litraa, eli noin 2,7 kg dieseliä. Henkilöauton kerrotaan tarvitsevan 100 kilometrin matkaan noin kilon vetyä, ja 40-tonnisen kuorma-auton noin seitsemän kiloa. Vedyn tankkaamisen nopeutta verrataan myös perinteisten polttonesteiden vastaavaan.Tulevaisuudessa pienemmät kustannukset ja kattavampi tankkausverkostoBosch uskoo myös vedyn kustannuksien tulevan laskevan huomattavasti tuotantokapasiteetin noustessa – hinnan spekuloidaan jopa puoliintuvan seuraavan kymmenen vuoden aikana. Tällöin polttokennoteknologia voisi olla Boschin mukaan kilpailukykyinen muiden teknologioiden kanssa.Tällä hetkellä Euroopassa on vain noin 180 vetyasemaa, mutta Boschin mukaan se riittää jo osalle tärkeistä kuljetusreiteistä. Lisäksi useissa maissa yritykset ajavat verkoston laajentamista valtioiden tuella. Lisäksi Saksan kerrotaan pitävän vetyä tärkeänä osana talouden hiilettömäksi tekemistä, ja aikovan rakentaa tämän vuoden loppuun mennessä noin sata julkista vetytankkauspistettä saksaan.Lähde ja kuvat: Bosch Lue lisää: BMW X5 saa vetyvoimaa 2022 – Daimler varaa vedyn raskaalle liikenteelle Toyota rakentaa vetykäyttöisen koeakaupungin Japaniin Boschin S-Mersussa lanseerattu keksintö 25 vuotta – tuhansia säästettyjä ihmishenkiä ja satojen miljoonien myynti Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa