8.8.2020 Ajoneuvot Cadillac Lyriq sähkö-SUV – tähtäimessä paluu takaisin huipulle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä General Motorsin uudelle sähköiselle perusrakenteelle pohjautuva Cadillac Lyriq haluaa nostaa merkin uuteen loistoon. Haaste on valtava, mutta ainakin konsepti yrittää. Täyssähköinen SUV Cadillac Lyriq on kauan odotettu ja kaivattu kurkotus merkin uuteen nousuun ja loistoon. Cadillac on vaipunut kauas vanhasta loistostaan ja tiedostaa tarvitsevansa täysin uuden sähköisen lähtölaukauksen. Sellaiseksi koetaan malliston sähköistäminen ja merkki haluaa nousta sähköautoilun huipulle edustamaan General Motorsin parasta osaamista – haaste on valtaisa.Aseena tarjotaan suuri ja ylellinen taka- tai lisähinnasta nelivetoinen SUV noin 500 kilometrin toimintamatkalla, 150 kilowatin latauksella, valtavalla 33-tuumaisella näyttöpinnalla sekä erittäin mielenkiintoisesti vastamelutoiminnolla. Nyt julkaistu auto on vain näyttelytarkoitukseen tehty konsepti, mutta se on tulossa tuotantoon.– Lyriqin johdolla Cadillac tulee määrittelemään amerikkalaisen loiston uudelleen seuraavan kymmenen vuoden aika esiteltävien mullistavien sähköautojen mallistolla, sanoo GM North American varatoimitusjohtaja ja hallituksen puhemies Steve Carlisle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCadillac LyriqKyseessä on merkille askel uuteen suuntaan, sillä Cadillac Lyriq pohjautuu General Motorsin uudelle sähköiselle perusrakenteelle, jota yhdessä akkupaketin ja voimalinjan kanssa kutsutaan nimellä Ultium. Valmistaja lupaa uutuudelle vähintään 300 mailia (480 km) toimintamatkaa Yhdysvalloissa käytettävän EPA -testaussyklin mukaisesti. Tämä on meille tuttua WLTP-sykliä haastavampi, joten Eurooppalaisittain vertailukelpoisen toimintamatkan pitäisi olla vielä hieman reilumpi.General Motorsin Ultium-akkupaketin kapasiteetti on noin 100 kilowattituntia ja se on sijoitettu auton pohjaan osaksi auton rakennetta matalan painopisteen ja tasaisen painojakauman saavuttamiseksi. Cadillacin ylpeys on NCMA-akkuteknologia, jossa käytetään alumiinia katodina pienentämään muun muassa harvinaisen koboltin tarvetta. Viimeksi mainittua tarvitaan 70-prosenttia vähemmän kuin aiemmissa General Motorsin sähköautojen akuissa.Myös latauksen puolella lupaillaan tällä hetkellä asiallisia arvoja, mutta Lyriq ei ole vielä vähään aikaan myynnissä. DC-lataus on mahdollista yli 150 kilowatin teholla ja AC-lataus korkeintaan 19 kilowatin teholla, mutta näistä emme tiedä vielä sen enempää. Tehosta tai suorituskyvystä emme tiedä vielä mitään, mutta tuo voimalinja pyörittää lähtökohtaisesti vain takapyöriä ja nelivetoista vaihtoehtoa tullaan tarjoamaan lisähintaan.– Lyriq kehitettiin tekemään jokaisesta matkasta innostava ja tätä varten kehitimme sähköautolle täysin oman perusrakenteen. Kyseessä ei ole vain erinomainen sähköauto, vaan ennen kaikkea Cadillac, kehuu Lyriqin pääsuunnittelija Jamie Brewer.Mielenkiintoisinta päätä annissa edustaa ensimmäistä kertaa Cadillacissa nähtävä vastamelutoiminto, joka hyödyntää sekä mikrofoneja että kiihtyvyysantureita. Tekniikka on toki nähty jo vuosia sitten esimerkiksi Ford Vignale -mallistossa, mutta siitä on hyvin toteutettuna iloa karkealla tiestöllämme. Varusteiden puolelta matkassa on muun muassa Super Cruise3, jolla tarkoitetaan aina automaattiseen kaistanvaihtoon asti osittain autonomista ajamista tarjoavaa avustinta.Tervehdys 33 tuumaaSisätilojen puolelle astuessa kuljettajaa tervehditään valoshowlla auton asetellessa matkustamon matkaa varten. Istuin, peilit ja ilmastointi säädetään tunnistetun kuljettajan mukaan automaattisesti sopivaksi. Lisäksi heijastusnäyttö on kahdessa tasossa ja sisältää uutta lisätyn todellisuuden AR-teknologiaa: kuljettajaa lähempänä oleva taso kertoo perustiedot kuten nopeuden ja kauemmaksi heijastetaan navigointiohjeet ja muut tärkeät varoitukset ikään kuin tien pintaan.Sisällä ei voi olla huomaamatta valtaavaa 33-tuumaista yhtenäistä näyttöpintaa, joka jatkuu mittaristosta keskikonsoliin. Sen tarkoituksena on yhdistää kuljettajan ja matkustajan tarpeet mittaristosta tietoviihdejärjestelmään ja eri pysäköintikameroiden näkymiin. Suuresta pinta-alasta huolimatta Cadillac lupaa kaiken lisäksi pikselitiheyden olevan tällä hetkellä koko autoteollisuuden korkein, joten 33-tuumaisella näytöllä lienee pikseli jos toinenkin.Tuolta pinnalta seurataan luonnollisesti myös akun, latauksen ja kulutuksen tietoja. Järjestelmän luvataan tarkkailevan polttoaineen kulutuksen historiaa ja ennustavan tulevaa tarjotakseen kuljettajalle sopivia ehdotuksia latauspaikoista. Tämän toiminnon onnistunut integrointi on varmasti monen sähköautoilijan toivelistalla.Cadillac Lyriq on toki tällä hetkellä vain konsepti, mutta hyvin valmiin oloinen sellainen. Automallia voinee odottaa myyntiin viimeistään vuoden 2023 aikana, mutta Suomessa saatavuus saattaa jäädä heikoksi.Lähde ja kuvat: Cadillac Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Uutinen Liian nopealle sähköpotkulaudalle voi rapsahtaa jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksut 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Uutinen McLaren ripustaa tulevaisuutensa tuntemattoman sähköautostartupin ja luksuksen varaan 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 7.4.2025 Yleinen Nettiauton tilastot: Polestar 2 alkuvuoden myydyin sähköauto Suomessa 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä