17.1.2020

Caravan 2020: Adria Compact Supreme DL – pituutta matkakokkailuun

Pitkä matkailuauto kapeisiin paikkoihin – ei kovin yleinen ratkaisu, mutta Adria Compact Supreme DL osoittaa konseptin toimivaksi. Lisäsenttejä on loihdittu erityisesti keittiöön.

Niin sanottu Van-luokan matkailuauto, joka on puoli-integroituja autoja kymmenisen senttiä kapeampi mutta joka retkeilyautoihin verrattuna tarjoaa matkailuautovalmistajan rakentaman, kunnollisen asunto-osan, kasvattaa suosiotaan kaiken aikaa.

Yhtenä konseptin venyttäjänä toimii Caravan 2020 -messuilla esillä oleva Adria Compact Supreme DL -uutuusmalli, joka yhdistää Van-korin peräti 6 990 millimetrin kokonaispituuteen. Ero esimerkiksi aiemmin koeajamaamme Carado V 132 -matkailuauton hieman alle kuuden metrin pituuteen on melkoinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa taakse asti

Lisäpituus on todella hyödynnetty asunto-osassa, joka tuo mieleen tuntuvasti suuremmat matkailuautot. Erityisesti voi ihastella auton vasemmalla kyljellä olevaa keittiötä, jossa kaappitilaa kerrankin riittää miltei kaikenlaiseen kokkailuun.

Takaa löytyvät erillisvuoteet, jotka voi yhdistää jatkopalalla täysikokoiseksi parivuoteeksi. Yläkaapit on – yleistyvän trendin mukaisesti – sijoitettu ainoastaan auton takaosaan, mutta vuoteen alle loihditut kaapit ja vetolaatikot paikkaavat puutetta.

Lähinnä Van-luokan kapeamman korin aistii käytävällä, joka on väkisinkin ahtaampi kuin suuremmissa ja leveämmissä autoissa. Vastaavasti pituudesta on hyötyä, kun siirrytään auton ulkopuolelle: suureen takatalliin mahtuu harrastusväline jos toinenkin.

Kolmella pohjaratkaisulla

Neljälle rekisteröity Adria Compact Supreme DL rakentuu 140 hevosvoiman Fiat Ducato -alustalle. Tässäkin autossa käytetään uutta muotipohjaratkaisua, face to face -sohvaa, josta kerroimme syvällisemmin Hymer S 695 -auton esittelyn yhteydessä.

Perinteisemmin ajatteleville on tarjolla kaksi muutakin pohjaratkaisua tähän samaan seitsemän metrin pituuteen.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Antti Hentinen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat