12.11.2023 Matkailu Carraran marmori: kierros louhoksella vetää sanattomaksi Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola, Carrara Marble Tour Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Marmori on jännä materiaali: kiveksi varsin kiiltävä, ja myös kalkkikivimäisen pohjansa ansiosta kirkkaassa auringonvalossa hehkuvan vaalea. Carrarasta sitä on louhittu jo reilut kaksi tuhatta vuotta. Carraran pikkukaupunki lepää rauhallisena Ligurianmerestä kohti sisämaata nousevien Apuan alppien juurella. Turisteille on vähemmän nähtävää kuin rannikolla sijaitsevassa La Spezian kaupungissa – puhumattakaan sisämaassa reilun sadan kilometrin päässä olevasta Firenzestä.Täällä on vuosituhansien saatossa kuitenkin syntynyt jotain, jota ilman edes Firenze ei olisi niin loistokas kuin mitä se tänä päivänä on.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiveen hakattuJo roomalaiset – tai siis heidän orjansa – kuokkivat täällä aikoinaan. Alueen valkoinen marmori, luna marble, inspiroi kuvanveistäjiä. Marmoria vietiin Roomasta lähes koko Välimeren alueelle.Renessanssiajalla marmori koki uuden tulemisen. Etenkin Michelangelo veisti siitä lukuisia upeita veistoksia, luonnollisesti myös Daavidin patsaan. Sen koti on Firenzessä. Pietàn veistos, se joka teki Michelangelosta kuuluisan, löytyy puolestaan Pietarinkirkosta Roomasta.Hienoimmat museot nähdä marmorista tehtyjä veistoksia ovat Galleria Borghese Roomassa sekä Uffizi ja Accademia Firenzessä. Ja myös Vatikaanista löytyy luonnollisesti hienoja veistoksia katseltavaksi. Italian ulkopuolella paras kokoelma löytyy Louvresta, jossa odottavat mm. Samothraken Nike sekä Venus de Milo.Eikä marmorin käyttö ollut rajattu tietenkään pelkkiin patsaisiin. Siitä tehtiin lattioita ja myös kokonaisia rakennuksia. Näistä kuuluisin lienee Pantheon Roomassa, joka on tehty kokonaan Carraran marmorista. Se on myös yksi parhaiten säilyneistä muinaisen Rooman rakennuksista.Suomessa marmorista on sen sijaan vähemmän kestäviä kokemuksia, hyvästä esimerkistä käy Suomen tunnetuin marmoria julkisivussaan käyttävä rakennus eli Finlandia-talo.Karu prosessiKun Carraraa lähestyy, jo kaukaa näkee, miten horisontissa odottavat kukkulat on veistetty auki. Alueen kolmessa marmorin louhimiseen keskittyneessä laaksossa toimii yhteensä noin 50 louhosfirmaa.Ja mitä lähemmäs louhoksia saapuu, sen vakuuttavammalta niiden koko näyttää. Kaikki on niin suurta, että mittasuhteita on vaikea edes hahmottaa.Louhosten juurella näyttää siltä, että siellä olisi juuri satanut lunta. Maa on valkoisena hienosta marmoripölystä. Pöly myös tarttuu ärhäkästi kiinni kaikkeen auton renkaista housujen lahkeisiin. On helppo kuvitella sen löytävän tiensä myös alueella asuvien ja työskentelevien ihmisten keuhkoihin.Toki marmorilouhoksissa on nykyään huomattavasti turvallisempaa työskennellä kuin aikoinaan. Ja marmorin parissa tehdään varmasti hommia niin kauan kuin sitä vain riittää vuorista louhittavaksi. Marmori on kuitenkin alueen tärkein elinkeino.Päätimme lähteä mukaan erillisille turisteille järjestetylle kierrokselle katsomaan, miten homma oikein toimii. Kierroksia järjestää useampi yritys, me päädyimme Carrara Marble Tour -nimiseen yritykseen, koska se vaikutti ainakin verkon perusteella parhaalta.Kierros tapahtuu Land Rover Defendereillä, ja hinta riippuu siitä, mitä kaikkea haluaa kierrokseen sisällyttää. Lyhyt 50 minuutin kierros louhoksella kustantaa 15 euroa. Pidempi kolmen tai neljän tunnin visiitti maksaa 65 euroa.Valkoinen kultaHopeinen Defender kiipeää kapeaa hiekkatietä ylöspäin. Vastaan tulee isoja maansiirtoautoja sekä muuta raskasta kalustoa. Näköalat paranevat metri metriltä ja ovat lopulta ylhäällä huimat.Jättiläismäiset työkoneet näyttävät kauempana isojen louhoksien keskellä kuin leikkikaluilta. Horisontissa siintää Välimeri. Aurinkoisella säällä aurinkolasit ovat täällä yhtä tarpeelliset kuin Lapissa keväthangilla.Marmoria kaivetaan ”terassimenetelmällä”. Ylhäältä lähdetään kaivamaan alaspäin, ja kukkula matalenee kerros kerrokselta. Työn alla olevan kerroksen terassilla isot maansiirtokoneet siirtelevät isoja marmorilohkoja kuin legopalikoita.Ennen vanhaan vain kaivettiin, nykyään tekniikka on tehnyt mahdolliseksi sen, että jo kaivettaessa tiedetään melko tarkkaan, minkä laatuista marmoria vuoren sisällä odottaa. Ihan tarkkaa laatua ei kuitenkaan voida koskaan tietää etukäteen, koska laatuun vaikuttaa niin moni tekijä.Marmorin laatu vaikuttaa luonnollisesti sen hintaan. Statuario, se kaikkein arvokkain, se valkoinen marmori, josta kuuluisat patsaat aikoinaan veistettiin, on lähes loppu. Sitä löytyy enää harvakseltaan. Hieman harmaampaa marmoria sen sijaan riittää vielä. Mutta toki Carrarasta louhitaan myös värikästä marmoria.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUppoaa kuin timantti marmoriinAlueen mittasuhteet saavat siis sanattomaksi. Ja vielä absurdimmaksi homma muuttuu, kun tiedostaa sen, että kallioseinämissä olevista koloista lähtee pitkiä käytäviä vuoren sisään, jossa suurin osa marmorin louhimisesta tapahtuu.Nämä käytävät muuttuvat isoiksi kammioksi, missä työkoneet pauhaavat keinovalossa. Jotenkin mieleen nousee mielikuvia ontosta Emmental-juustosta.Marmori leikataan käyttämällä ”timanttilankaa”. Nämä timanttilankaleikkauskoneet leikkaavat marmoriin kuin kuuma veitsi voihin – tosin huomattavasti hitaammin. Leikkuuelementti on ”timanttilanka”, joka on sijoitettu suljettuun piiriin leikattavan osan ympärille. Lankaa on kasteltava jatkuvasti, jotta se jäähtyy.”Timanttilanka" on myös jännän näköinen. Se on kuin helminauhakoru. Ruostumattomasta teräksestä tehtyyn ja noin viiden millimetrin paksuiseen vaijeriin on kiinnitetty pieniä keinotekoisia ”timantteja”, jotka on sijoitettu pienten jousien väliin.Menetelmän ainoa vakava haittapuoli on se, että kun kaapeli katkeaa, helmet lentävät siitä kuin luodit. Tämän vuoksi työntekijöiden on aina oltava turvallisen välimatkan päässä, kun kone on liikkeessä.Pitkä matka maailmalleLouhoksista marmori kuljetetaan läheisiin tehtaisiin, missä sitä työstetään. Käyttökohteita on monia keittiötasoista ja lattialaatoista aina teollisempiin sovelluksiin.Ja totta kai marmoria yhä myös veistetään. Carraran alueeltakin löytyy useampi kuvanveistämö, joissa voi käydä vierailulla.Ja toki myös matkamuistot kuuluvat ohjelmaan. Iso marmorilaatta tai pihalle tehty patsas kulkee huonosti käsimatkatavarana, mutta esimerkiksi marmorinen leikkuulauta menee vielä.Carrara Marble Tourin kotisivut: www.carraramarbletour.it/en/Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja Carrara Marble Tour Lue lisää Kaikki artikkelit 12.2.2025 Matkailu Alvar Aallon arkkitehtuurista matkailutäky – peräti Unescon maailmanperintökohde? 9.2.2025 Matkailu Joskus ei kannata lähteä merta edemmäs kalaan – Saksan Itämeren rannikolta löytyy hienoja rantakohteita 9.2.2025 Matkailu Tarton Alatskivi ja linnan skottilumo 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Matkailu Sodan muistoja Belgradia vartioivan linnoituksen vallihaudoissa 2.2.2025 Matkailu Tarton Peipsijärvelle pilkille – miksipäs ei! 27.1.2025 Matkailu Pahuuden monumentti – Auschwitz-Birkenau keskellä Eurooppaa muistuttaa ihmisen tekemistä kauheuksista 26.1.2025 Matkailu Lapsuus sodan keskellä: Sarajevossa sijaitseva museo kertoo sodasta lasten kokemusten kautta 26.1.2025 Matkailu Huurteista historiaa Tartossa – mainio A. Le Coq -panimomuseo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle