12.11.2023 Matkailu Carraran marmori: kierros louhoksella vetää sanattomaksi Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola, Carrara Marble Tour Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Marmori on jännä materiaali: kiveksi varsin kiiltävä, ja myös kalkkikivimäisen pohjansa ansiosta kirkkaassa auringonvalossa hehkuvan vaalea. Carrarasta sitä on louhittu jo reilut kaksi tuhatta vuotta. Carraran pikkukaupunki lepää rauhallisena Ligurianmerestä kohti sisämaata nousevien Apuan alppien juurella. Turisteille on vähemmän nähtävää kuin rannikolla sijaitsevassa La Spezian kaupungissa – puhumattakaan sisämaassa reilun sadan kilometrin päässä olevasta Firenzestä.Täällä on vuosituhansien saatossa kuitenkin syntynyt jotain, jota ilman edes Firenze ei olisi niin loistokas kuin mitä se tänä päivänä on.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiveen hakattuJo roomalaiset – tai siis heidän orjansa – kuokkivat täällä aikoinaan. Alueen valkoinen marmori, luna marble, inspiroi kuvanveistäjiä. Marmoria vietiin Roomasta lähes koko Välimeren alueelle.Renessanssiajalla marmori koki uuden tulemisen. Etenkin Michelangelo veisti siitä lukuisia upeita veistoksia, luonnollisesti myös Daavidin patsaan. Sen koti on Firenzessä. Pietàn veistos, se joka teki Michelangelosta kuuluisan, löytyy puolestaan Pietarinkirkosta Roomasta.Hienoimmat museot nähdä marmorista tehtyjä veistoksia ovat Galleria Borghese Roomassa sekä Uffizi ja Accademia Firenzessä. Ja myös Vatikaanista löytyy luonnollisesti hienoja veistoksia katseltavaksi. Italian ulkopuolella paras kokoelma löytyy Louvresta, jossa odottavat mm. Samothraken Nike sekä Venus de Milo.Eikä marmorin käyttö ollut rajattu tietenkään pelkkiin patsaisiin. Siitä tehtiin lattioita ja myös kokonaisia rakennuksia. Näistä kuuluisin lienee Pantheon Roomassa, joka on tehty kokonaan Carraran marmorista. Se on myös yksi parhaiten säilyneistä muinaisen Rooman rakennuksista.Suomessa marmorista on sen sijaan vähemmän kestäviä kokemuksia, hyvästä esimerkistä käy Suomen tunnetuin marmoria julkisivussaan käyttävä rakennus eli Finlandia-talo.Karu prosessiKun Carraraa lähestyy, jo kaukaa näkee, miten horisontissa odottavat kukkulat on veistetty auki. Alueen kolmessa marmorin louhimiseen keskittyneessä laaksossa toimii yhteensä noin 50 louhosfirmaa.Ja mitä lähemmäs louhoksia saapuu, sen vakuuttavammalta niiden koko näyttää. Kaikki on niin suurta, että mittasuhteita on vaikea edes hahmottaa.Louhosten juurella näyttää siltä, että siellä olisi juuri satanut lunta. Maa on valkoisena hienosta marmoripölystä. Pöly myös tarttuu ärhäkästi kiinni kaikkeen auton renkaista housujen lahkeisiin. On helppo kuvitella sen löytävän tiensä myös alueella asuvien ja työskentelevien ihmisten keuhkoihin.Toki marmorilouhoksissa on nykyään huomattavasti turvallisempaa työskennellä kuin aikoinaan. Ja marmorin parissa tehdään varmasti hommia niin kauan kuin sitä vain riittää vuorista louhittavaksi. Marmori on kuitenkin alueen tärkein elinkeino.Päätimme lähteä mukaan erillisille turisteille järjestetylle kierrokselle katsomaan, miten homma oikein toimii. Kierroksia järjestää useampi yritys, me päädyimme Carrara Marble Tour -nimiseen yritykseen, koska se vaikutti ainakin verkon perusteella parhaalta.Kierros tapahtuu Land Rover Defendereillä, ja hinta riippuu siitä, mitä kaikkea haluaa kierrokseen sisällyttää. Lyhyt 50 minuutin kierros louhoksella kustantaa 15 euroa. Pidempi kolmen tai neljän tunnin visiitti maksaa 65 euroa.Valkoinen kultaHopeinen Defender kiipeää kapeaa hiekkatietä ylöspäin. Vastaan tulee isoja maansiirtoautoja sekä muuta raskasta kalustoa. Näköalat paranevat metri metriltä ja ovat lopulta ylhäällä huimat.Jättiläismäiset työkoneet näyttävät kauempana isojen louhoksien keskellä kuin leikkikaluilta. Horisontissa siintää Välimeri. Aurinkoisella säällä aurinkolasit ovat täällä yhtä tarpeelliset kuin Lapissa keväthangilla.Marmoria kaivetaan ”terassimenetelmällä”. Ylhäältä lähdetään kaivamaan alaspäin, ja kukkula matalenee kerros kerrokselta. Työn alla olevan kerroksen terassilla isot maansiirtokoneet siirtelevät isoja marmorilohkoja kuin legopalikoita.Ennen vanhaan vain kaivettiin, nykyään tekniikka on tehnyt mahdolliseksi sen, että jo kaivettaessa tiedetään melko tarkkaan, minkä laatuista marmoria vuoren sisällä odottaa. Ihan tarkkaa laatua ei kuitenkaan voida koskaan tietää etukäteen, koska laatuun vaikuttaa niin moni tekijä.Marmorin laatu vaikuttaa luonnollisesti sen hintaan. Statuario, se kaikkein arvokkain, se valkoinen marmori, josta kuuluisat patsaat aikoinaan veistettiin, on lähes loppu. Sitä löytyy enää harvakseltaan. Hieman harmaampaa marmoria sen sijaan riittää vielä. Mutta toki Carrarasta louhitaan myös värikästä marmoria.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUppoaa kuin timantti marmoriinAlueen mittasuhteet saavat siis sanattomaksi. Ja vielä absurdimmaksi homma muuttuu, kun tiedostaa sen, että kallioseinämissä olevista koloista lähtee pitkiä käytäviä vuoren sisään, jossa suurin osa marmorin louhimisesta tapahtuu.Nämä käytävät muuttuvat isoiksi kammioksi, missä työkoneet pauhaavat keinovalossa. Jotenkin mieleen nousee mielikuvia ontosta Emmental-juustosta.Marmori leikataan käyttämällä ”timanttilankaa”. Nämä timanttilankaleikkauskoneet leikkaavat marmoriin kuin kuuma veitsi voihin – tosin huomattavasti hitaammin. Leikkuuelementti on ”timanttilanka”, joka on sijoitettu suljettuun piiriin leikattavan osan ympärille. Lankaa on kasteltava jatkuvasti, jotta se jäähtyy.”Timanttilanka" on myös jännän näköinen. Se on kuin helminauhakoru. Ruostumattomasta teräksestä tehtyyn ja noin viiden millimetrin paksuiseen vaijeriin on kiinnitetty pieniä keinotekoisia ”timantteja”, jotka on sijoitettu pienten jousien väliin.Menetelmän ainoa vakava haittapuoli on se, että kun kaapeli katkeaa, helmet lentävät siitä kuin luodit. Tämän vuoksi työntekijöiden on aina oltava turvallisen välimatkan päässä, kun kone on liikkeessä.Pitkä matka maailmalleLouhoksista marmori kuljetetaan läheisiin tehtaisiin, missä sitä työstetään. Käyttökohteita on monia keittiötasoista ja lattialaatoista aina teollisempiin sovelluksiin.Ja totta kai marmoria yhä myös veistetään. Carraran alueeltakin löytyy useampi kuvanveistämö, joissa voi käydä vierailulla.Ja toki myös matkamuistot kuuluvat ohjelmaan. Iso marmorilaatta tai pihalle tehty patsas kulkee huonosti käsimatkatavarana, mutta esimerkiksi marmorinen leikkuulauta menee vielä.Carrara Marble Tourin kotisivut: www.carraramarbletour.it/en/Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja Carrara Marble Tour Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen