30.3.2023 Ajoneuvot Chevrolet lopettaa nykypolven Camaron tuotannon 9 kuukauden kuluttua – tulevaisuus selvä mutta avoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuudennen sukupolven muskeliauto ajaa taivaanrantaan nykyisen mallivuoden päätteeksi, siitä merkkinä Collector's Edition. Chevrolet on kuitenkin luvannut Camarolle jatkoa. Älä kysy, millaista. Muskeliautojen kolmen kärkeen ja perinteisessä muodossaan ainoisiin nykypäivään asti selviytyjiin kuuluu Chevrolet Camaro. Vähemmän järkeä, mutta sitäkin enemmän tunnetta painottavan autoluokan edustajana väistyvän polven Camaro on ollut auto paikallaan.Kuudes polvi esiteltiin vuonna 2015, melko pian vastaavan kuudennen sukupolven Ford Mustangin jälkeen. Kahdeksan vuoden jälkeen Camaro seuraa Mustangia myös valmistusuran toisessa päässä, sillä viimeiset kuutospolven Camarot tupsahtavat Michiganin Lansing Grand Riverin tuotantolinjalta tammikuussa 2024. Sitä ennen on vuorossa vielä ainakin yksi Camaro-spesiaali, Collector's Edition.Tiiserikuva Collector's Edition ZL1:stä.Nimestäkin päätellen Collector's Edition tullaan tarkoittamaan varmasti etupäässä tosifanien herkuksi. He tulevat arvostamaan sitä, että Chevrolet lupaa Collector's Editioniin viittauksia 60-luvulle, ensimmäiseen Camaro-sukupolveen. Tiiserikuvissa esiintyy myös pantterihahmo, ja Pantherhan oli alkuperäisen Camaro-projektin koodinimi.Camaro ei siis ilmeisesti lähde voimalla, vaan tyylillä, joskin RS- ja SS-malliversioiden ohella Collector's Editionia tullaan tarjoamaan myös suorituskykyisenä ZL1:nä.Huolissaan Camaro-fanit ovat kuitenkin mallinimen tulevaisuudesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi välttämättä syytä huoleenTiedotteessaan kuutospolven Camaron väistymisestä Chevrolet alleviivaa, että mallinimi tulee saamaan jatkoa.Kolmen suuren muskeliauton rintamalla onkin viime aikoina tapahtunut. Ennen Camaro-uutisia Ford esitteli viime vuoden puolella hyvin perinteisellä reseptillä seitsemännen polven Mustangin eli Musse sai jatko-osansa. Dodge on puolestaan lakkauttamassa 15 vuotta tuotannossa olleen Challengerin ilman suoraa seuraajaa, mutta ei ilman kirjaimellisesti yliampuvaa loppuhuipennusta.Camaron tulevaisuudesta tiedämme todellakin varmasti vain sen, että se tavalla tai toisella jatkuu. Camarosta saatetaan tehdä tulevaisuudessa sateenvarjobrändi, jonka alle sijoitettaisiin varmasti ainakin sporttinen sähköcrossover.Elätellään nyt vielä sitäkin toivetta, että seitsemännen polven Camaro olisi ihan perinteinen pony car/muskeliauto. Chevrolethan vastikään yhdisti ensimmäistä kertaa tunnukset "SS" ja "EV" sähkökatumaasturi Blazer EV:ssä, joten ehkä Camaro "Mach-E" jaksaa vielä yhden sukupolven yli odottaa.Chevrolet Blazer EV SS yhdistää perinnerikkaan suorituskykytunnuksen ensi kertaa sähköautoon.Tapahtumarikas sukupolviKuudennen polven Camaro on nähnyt jos jonkinlaista jatkokehitelmää, paitsi tehtaan puolelta, myös muilta tahoilta. Moottorivaihtoehtoina on ollut kaikkea 2-litraisen nelisylinterisen ja 6,2-litraisen V8:n väliltä, huipulla mallinimen historian nopein malli, 650 hevosvoiman ZL1 1LE.Huippuvuosien yli 70 000 yksilön vuosimyyntitahdista on kuitenkin viime aikoina pudottu reippaasti, ja esimerkiksi viime vuonna maailmalle lähti enää alle 25 000 Camaroa. Seuraajalle on siis varmasti jo tarvetta, toivottavasti mahdollisimman hyvällä pelisilmällä.Lähteet: Chevrolet, Car and Driver Kuvat: Chevrolet Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta