16.10.2024 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyy jo ensi vuonna uuteen sukupolveen, lupaa tämä konseptimalli Teksti Benjamin Helander Aake Kinnunen Kuva Citroën, Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pariisin autonäyttelyssä julkistettu Citroën C5 Aircross -konsepti enteilee samannimistä tuotantomallia, jossa aerodynamiikkaan on panostettu olosuhteisiin nähden paljon. C5 Aircross on kuin varkain ehtinyt noin seitsemän vuoden ikään, ja katumaasturi onkin Citroënilla Suomen markkinoilla myytävistä muista kuin pakettiautopohjaisista henkilöautoista malli-iältään vanhin. Asiaan on tulossa korjaus jo ensi vuonna, jolloin Citroën aikoo esitellä C5 Aircrossin toisen sukupolven. Uutuudesta ensimmäinen konkreettinen maistiainen on konseptimalli, jolla muun muassa demonstroidaan tuotantomallissakin aikanaan nähtäviä aerodynaamisia seikkoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudelta pohjaltaToisen polven C5 Aircross tulee rakentumaan nykyisen mallin EMP2:n sijaan Stellantis-konsernin uudelle STLA Medium -pohjarakenteelle ensimmäisenä Citroën-mallina. Tätä kautta uutuus tulee olemaan läheistä sukua tuoreille Opel Grandlandille sekä Peugeot 3008:lle ja -5008:lle. STLA Mediumissa keskeistä on se, että sen pohjalle on mahdollista rakentaa niin polttomoottori- kuin täyssähköautoja sekä tietenkin niiden välimuotoja. Seuraavassa sukupolvessa tulemme siis näkemään myös täyssähköisen C5 Aircrossin. Uuden polven myötä C5 Aircross tulee olemaan jonkin verran aiempaa matalampi ja pidempi. Konseptin 4,65 metrin pituus on 15 senttimetriä nykyistä C5 Aircrossia suurempi ja 1,66 metrin korkeus hieman pienempi, mutta toki konseptin mitat ovat vasta suuntaa-antavia. Linjat kurissaEdellä tulikin jo mittasuhteiden muodossa aloitettua kuvaus siitä, kuinka Citroën on lähtenyt parantamaan muhkean katumaasturinsa aerodynaamisia mahdollisuuksia, jotka ovat lähtökohtaisesti heikot verrattuna moniin muihin autoluokkiin. Keinojen valikoima on kattanut suuria linjanvetoja, kuten matalamman koriprofiilin, mutta myös pienempiä yksityiskohtia. C5 Aircross -konseptin konepellin etureuna on melko alhaalla. Tuulilasin kulma on jokseenkin tavanomainen, mutta kattolinja jatkaa nousuaan takaovien päälle, jonka jälkeen se alkaa laskea perää kohti. Peräylitys on korostunut. D-pilarin yksityiskohdat ja “Light wings” -takavalot ovat puolestaan niitä detaljeja, joilla pyritään vaikuttamaan ilmavirran jättöön ja sitä kautta aerodynamiikkaan kokonaisuudessaan. Citroënin mukaan tällä korilla C5 Aircrossin sähköinen toimintamatka moottoritiellä pidentyisi jopa 30 kilometrillä väistyvään polveen verrattuna.Citroënin päämuotoilija Pierre Leclercqin mukaan "auto on rohkeasti pyöreälinjainen, sillä esimerkiksi Peugeot ja Alfa Romeo voivat Stellantiksesta hoitaa 'dynaamisten' muotojen roolin." Konsepti antaa varmasti monilta osin hyvin suuntaa-antavan yleiskuvan ensi vuonna esiteltävästä uudesta C5 Aircrossista. Mitat tosiaankin hakevat vielä varmasti lopullista paikkaansa ja ovenkahvat vaihdetaan perinteisiin. Kuitenkin yleispiirteet Citroënin uuden keulailmeen kera ovat varmaankin jo lähellä totuutta.Sisustaa ei näytetty, mutta kuvassakin poseeraavan päämuotoilija Leclercqin mukaan se on “200% Citroën” ja viittaa enemmän tuotedesigniin kuin automuotoiluun.Lähde: Citroën Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 24.2.2024 Ajoneuvot Piraattisitikoita – Venäjällä käynnistetään Citroën C5 Aircrossin tuotanto, kiinalaisella tuella tietenkin 18.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën e-C4 – ranskalaisella pehmeydellä 9.11.2023 Ajoneuvot Hintapommia odotellessa – Citroën ë-C3 vieraisilla Suomessa 23.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 Aircross Hybrid 136 – mikä jarruttaen tulee, se viheltäen menee 17.10.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Citroën ë-C3 – alle 24000 euroa ja 320 km sähköä kaikelle kansalle 16.10.2023 Ajoneuvot Päivän kuva: Citroënin salainen helikopteri – tietysti wankelilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle