16.10.2024

Citroën C5 Aircross siirtyy jo ensi vuonna uuteen sukupolveen, lupaa tämä konseptimalli

Kuva Citroën, Aake Kinnunen

Pariisin autonäyttelyssä julkistettu Citroën C5 Aircross -konsepti enteilee samannimistä tuotantomallia, jossa aerodynamiikkaan on panostettu olosuhteisiin nähden paljon.

C5 Aircross on kuin varkain ehtinyt noin seitsemän vuoden ikään, ja katumaasturi onkin Citroënilla Suomen markkinoilla myytävistä muista kuin pakettiautopohjaisista henkilöautoista malli-iältään vanhin. Asiaan on tulossa korjaus jo ensi vuonna, jolloin Citroën aikoo esitellä C5 Aircrossin toisen sukupolven.

Uutuudesta ensimmäinen konkreettinen maistiainen on konseptimalli, jolla muun muassa demonstroidaan tuotantomallissakin aikanaan nähtäviä aerodynaamisia seikkoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudelta pohjalta

Toisen polven C5 Aircross tulee rakentumaan nykyisen mallin EMP2:n sijaan Stellantis-konsernin uudelle STLA Medium -pohjarakenteelle ensimmäisenä Citroën-mallina. Tätä kautta uutuus tulee olemaan läheistä sukua tuoreille Opel Grandlandille sekä Peugeot 3008:lle ja -5008:lle.

STLA Mediumissa keskeistä on se, että sen pohjalle on mahdollista rakentaa niin polttomoottori- kuin täyssähköautoja sekä tietenkin niiden välimuotoja. Seuraavassa sukupolvessa tulemme siis näkemään myös täyssähköisen C5 Aircrossin.

Uuden polven myötä C5 Aircross tulee olemaan jonkin verran aiempaa matalampi ja pidempi. Konseptin 4,65 metrin pituus on 15 senttimetriä nykyistä C5 Aircrossia suurempi ja 1,66 metrin korkeus hieman pienempi, mutta toki konseptin mitat ovat vasta suuntaa-antavia.

Linjat kurissa

Edellä tulikin jo mittasuhteiden muodossa aloitettua kuvaus siitä, kuinka Citroën on lähtenyt parantamaan muhkean katumaasturinsa aerodynaamisia mahdollisuuksia, jotka ovat lähtökohtaisesti heikot verrattuna moniin muihin autoluokkiin. Keinojen valikoima on kattanut suuria linjanvetoja, kuten matalamman koriprofiilin, mutta myös pienempiä yksityiskohtia.

C5 Aircross -konseptin konepellin etureuna on melko alhaalla. Tuulilasin kulma on jokseenkin tavanomainen, mutta kattolinja jatkaa nousuaan takaovien päälle, jonka jälkeen se alkaa laskea perää kohti. Peräylitys on korostunut.

D-pilarin yksityiskohdat ja “Light wings” -takavalot ovat puolestaan niitä detaljeja, joilla pyritään vaikuttamaan ilmavirran jättöön ja sitä kautta aerodynamiikkaan kokonaisuudessaan. Citroënin mukaan tällä korilla C5 Aircrossin sähköinen toimintamatka moottoritiellä pidentyisi jopa 30 kilometrillä väistyvään polveen verrattuna.

Citroënin päämuotoilija Pierre Leclercqin mukaan "auto on rohkeasti pyöreälinjainen, sillä esimerkiksi Peugeot ja Alfa Romeo voivat Stellantiksesta hoitaa 'dynaamisten' muotojen roolin."

Konsepti antaa varmasti monilta osin hyvin suuntaa-antavan yleiskuvan ensi vuonna esiteltävästä uudesta C5 Aircrossista. Mitat tosiaankin hakevat vielä varmasti lopullista paikkaansa ja ovenkahvat vaihdetaan perinteisiin. Kuitenkin yleispiirteet Citroënin uuden keulailmeen kera ovat varmaankin jo lähellä totuutta.

Sisustaa ei näytetty, mutta kuvassakin poseeraavan päämuotoilija Leclercqin mukaan se on “200% Citroën” ja viittaa enemmän tuotedesigniin kuin automuotoiluun.

Lähde: Citroën

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat