9.11.2023

Hintapommia odotellessa – Citroën ë-C3 vieraisilla Suomessa

Kuva Marko Jokela

Kiinalaisten sähköautokilpailijoiden kirittämänä ranskalaismerkki aikoo puristaa Citroën ë-C3:n hinnan Suomessa ”joka tapauksessa alle 27 000 euron”, mutta ”vielä ei uskalla luvata alle 25 000 euron hintaa.”

Kansanautoksi yltäminen on autonvalmistajalla kiihkeä tavoite ja kunniakas saavutus. Ranskalaiselle Citroënille se onnistui, kun vuonna 1948 julkistettiin omaperäinen 2CV-malli eli rättisitikka – maailman ensimmäinen pieni etuvetoinen auto.

Jotain samaa on kenties kehkeytymässä ranskalaiskonsernin esitellessä uuden pienen ja mahdollisimman edullisen sähköauton, Citroën ë-C3:n.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Konstailematon arkiauto

Laajalti kiinnostusta herättänyt nelimetrinen Citroën ë-C3 kävi ranskalaisella visiitillä Helsingissä. Uutuuden valtit saavat ehkä André-Gustave Citroëninkin myhäilemään mullan alla.

Citroën ë-C3:n se jokin on pelkistetty mutta myös erottuva muotoilu, konstailemattomat materiaalivalinnat matkustamossa, hauskoin yksityiskohdin ratkaistu kaksivärinen ulkokuori, järkevän kompakti kokoluokka, takamatkustajillekin soveltujat istuintilat ja kauppakasseille riittävä 310 litran vetoinen takakontti.

Kolmen valtin varassa

Tulokkaan tärkeimmät valtit voi kiteyttää kolmeen.

Useimpiin ajotarpeisiin tarjolla on riittävä 320 kilometrin toimintamatka. Suomalaisethan ajavat päivittäin keskimäärin noin 50 kilometriin verran.

Akkujen (LFP) 44 kilowatin koko voi pohdituttaa, mutta käytettävyyden varmistajana on pikalatauksen 100 kW:n huipputeho, jolloin 20–80 prosentin lataus hoituu luvatusti 26 minuutissa.

Kolmantena ja tärkeimpänä tulee uutuuden hinta, joka aiotaan maahantuojan mukaan kiinalaisten sähköautokilpailijoiden kirittämänä puristaa ”joka tapauksessa alle 27 000 euron”, mutta ”vielä ei uskalla luvata alle 25 000 euron hintaa.”

Hinnat julkistetaan tammikuussa, kenties jopa kuluvan vuoden lopulla.

Autolle on jo yhdeksässä Euroopan maassa julkistettu yhteneväinen alkaen hinta 23 300 euroa, mutta aivan siihen ei Suomessa siis tulla yltämään.

Talvivarusteisena Suomeen

Tuotepäällikkö Olli Nieminen kertoo, että Suomen oloihin soveltuen autossa tulee olemaan esimerkiksi istuinlämmitys vakiona. Se on kuitenkin vielä hieman auki, onko 11 kW:n kolmivaihelaturi vakio- vai lisävaruste.

Nieminen arvioi, että merkittävä osa tulokkaasta tulee löytämään ostajansa heistä, jotka valitsevat autonhankintavakseen määräaikaisen kuukausiveloituksiin perustuvan ratkaisun.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kesän tullen tarjolle

– Tavoitteena on myydä reilusti yli 200 autoa ensi vuoden aikana, Nieminen kertoo.

Ensi vuosi Citroën ë-C3:n osalta tarkoittaa käytännössä puolta vuotta, sillä Suomeen tulevien autoyksilöiden valmistus Slovakian tehtaalla alkaa maalis–huhtikuussa, joten ensimmäiset saavat autonsa kesän tullen.

– Vahva tahtotilamme on, että autoja olisi ostajilla jo kesäkuussa, Nieminen kertoo ja ristii sormensa.

Perusasiat reilassa

Sähkömoottorin teho on 83 kW (113 hv), joka kirittää auton nollasta sataan leppoisassa 11 sekunnissa. Huippunopeus ehkäissee ylinopeussakkoja, onhan se maltilliset 135 km/h.

Kuten Moottori aiemmin lokakuun puolimaissa uutisoi, uutta matkustamossa on C-Zen Lounge -kojelautakonsepti, jossa mittaristo on korvattu kokonaan tuulilasin alareunaan heijastettavalla näytöllä, joka tosin projisoidaan lasin alla olevalle alueelle. You-perusvarusteisena tietoviihdejärjestelmä on jätetty kuskin oman älypuhelimen ja sovelluksen varaan. Max-varustelutasossa on 10,25-tuumainen näyttö.

Edullisempi kaupunkiversio luvassa

Valmistaja tuo vuonna 2025 tarjolla Citroën ë-C3:stä vieläkin edullisemman kaupunkiauton, jonka hinta perustuu pienempään 30 kWh-akkuun, joka takaa 200 kilometrin toimintamatkan.

Tämä tulokas asettuu eurooppalaisissa maissa hinnaltaan alle 20 000 euron, Suomessa arviolta joitakin tuhansia euroja tyyriimmäksi.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat