9.11.2023 Ajoneuvot Hintapommia odotellessa – Citroën ë-C3 vieraisilla Suomessa Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinalaisten sähköautokilpailijoiden kirittämänä ranskalaismerkki aikoo puristaa Citroën ë-C3:n hinnan Suomessa ”joka tapauksessa alle 27 000 euron”, mutta ”vielä ei uskalla luvata alle 25 000 euron hintaa.” Kansanautoksi yltäminen on autonvalmistajalla kiihkeä tavoite ja kunniakas saavutus. Ranskalaiselle Citroënille se onnistui, kun vuonna 1948 julkistettiin omaperäinen 2CV-malli eli rättisitikka – maailman ensimmäinen pieni etuvetoinen auto.Jotain samaa on kenties kehkeytymässä ranskalaiskonsernin esitellessä uuden pienen ja mahdollisimman edullisen sähköauton, Citroën ë-C3:n.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKonstailematon arkiautoLaajalti kiinnostusta herättänyt nelimetrinen Citroën ë-C3 kävi ranskalaisella visiitillä Helsingissä. Uutuuden valtit saavat ehkä André-Gustave Citroëninkin myhäilemään mullan alla.Citroën ë-C3:n se jokin on pelkistetty mutta myös erottuva muotoilu, konstailemattomat materiaalivalinnat matkustamossa, hauskoin yksityiskohdin ratkaistu kaksivärinen ulkokuori, järkevän kompakti kokoluokka, takamatkustajillekin soveltujat istuintilat ja kauppakasseille riittävä 310 litran vetoinen takakontti.Kolmen valtin varassaTulokkaan tärkeimmät valtit voi kiteyttää kolmeen.Useimpiin ajotarpeisiin tarjolla on riittävä 320 kilometrin toimintamatka. Suomalaisethan ajavat päivittäin keskimäärin noin 50 kilometriin verran.Akkujen (LFP) 44 kilowatin koko voi pohdituttaa, mutta käytettävyyden varmistajana on pikalatauksen 100 kW:n huipputeho, jolloin 20–80 prosentin lataus hoituu luvatusti 26 minuutissa.Kolmantena ja tärkeimpänä tulee uutuuden hinta, joka aiotaan maahantuojan mukaan kiinalaisten sähköautokilpailijoiden kirittämänä puristaa ”joka tapauksessa alle 27 000 euron”, mutta ”vielä ei uskalla luvata alle 25 000 euron hintaa.”Hinnat julkistetaan tammikuussa, kenties jopa kuluvan vuoden lopulla.Autolle on jo yhdeksässä Euroopan maassa julkistettu yhteneväinen alkaen hinta 23 300 euroa, mutta aivan siihen ei Suomessa siis tulla yltämään.Talvivarusteisena SuomeenTuotepäällikkö Olli Nieminen kertoo, että Suomen oloihin soveltuen autossa tulee olemaan esimerkiksi istuinlämmitys vakiona. Se on kuitenkin vielä hieman auki, onko 11 kW:n kolmivaihelaturi vakio- vai lisävaruste.Nieminen arvioi, että merkittävä osa tulokkaasta tulee löytämään ostajansa heistä, jotka valitsevat autonhankintavakseen määräaikaisen kuukausiveloituksiin perustuvan ratkaisun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKesän tullen tarjolle– Tavoitteena on myydä reilusti yli 200 autoa ensi vuoden aikana, Nieminen kertoo.Ensi vuosi Citroën ë-C3:n osalta tarkoittaa käytännössä puolta vuotta, sillä Suomeen tulevien autoyksilöiden valmistus Slovakian tehtaalla alkaa maalis–huhtikuussa, joten ensimmäiset saavat autonsa kesän tullen.– Vahva tahtotilamme on, että autoja olisi ostajilla jo kesäkuussa, Nieminen kertoo ja ristii sormensa.Perusasiat reilassaSähkömoottorin teho on 83 kW (113 hv), joka kirittää auton nollasta sataan leppoisassa 11 sekunnissa. Huippunopeus ehkäissee ylinopeussakkoja, onhan se maltilliset 135 km/h.Kuten Moottori aiemmin lokakuun puolimaissa uutisoi, uutta matkustamossa on C-Zen Lounge -kojelautakonsepti, jossa mittaristo on korvattu kokonaan tuulilasin alareunaan heijastettavalla näytöllä, joka tosin projisoidaan lasin alla olevalle alueelle. You-perusvarusteisena tietoviihdejärjestelmä on jätetty kuskin oman älypuhelimen ja sovelluksen varaan. Max-varustelutasossa on 10,25-tuumainen näyttö.Edullisempi kaupunkiversio luvassaValmistaja tuo vuonna 2025 tarjolla Citroën ë-C3:stä vieläkin edullisemman kaupunkiauton, jonka hinta perustuu pienempään 30 kWh-akkuun, joka takaa 200 kilometrin toimintamatkan.Tämä tulokas asettuu eurooppalaisissa maissa hinnaltaan alle 20 000 euron, Suomessa arviolta joitakin tuhansia euroja tyyriimmäksi.Teksti ja kuvat: Marko JokelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKoeistuttu: Citroën ë-C3 – alle 24000 euroa ja 320 km sähköä kaikelle kansalle Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Sähköautot Kempowerista Allegon pääkumppani – ensimmäiset pikalatausasemat käyttöön Euroopassa syksyllä 2025 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot ”10 vuotta liian aikaisin” – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”