9.11.2023 Ajoneuvot Hintapommia odotellessa – Citroën ë-C3 vieraisilla Suomessa Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinalaisten sähköautokilpailijoiden kirittämänä ranskalaismerkki aikoo puristaa Citroën ë-C3:n hinnan Suomessa ”joka tapauksessa alle 27 000 euron”, mutta ”vielä ei uskalla luvata alle 25 000 euron hintaa.” Kansanautoksi yltäminen on autonvalmistajalla kiihkeä tavoite ja kunniakas saavutus. Ranskalaiselle Citroënille se onnistui, kun vuonna 1948 julkistettiin omaperäinen 2CV-malli eli rättisitikka – maailman ensimmäinen pieni etuvetoinen auto. Jotain samaa on kenties kehkeytymässä ranskalaiskonsernin esitellessä uuden pienen ja mahdollisimman edullisen sähköauton, Citroën ë-C3:n. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Konstailematon arkiauto Laajalti kiinnostusta herättänyt nelimetrinen Citroën ë-C3 kävi ranskalaisella visiitillä Helsingissä. Uutuuden valtit saavat ehkä André-Gustave Citroëninkin myhäilemään mullan alla. Citroën ë-C3:n se jokin on pelkistetty mutta myös erottuva muotoilu, konstailemattomat materiaalivalinnat matkustamossa, hauskoin yksityiskohdin ratkaistu kaksivärinen ulkokuori, järkevän kompakti kokoluokka, takamatkustajillekin soveltujat istuintilat ja kauppakasseille riittävä 310 litran vetoinen takakontti. Kolmen valtin varassa Tulokkaan tärkeimmät valtit voi kiteyttää kolmeen. Useimpiin ajotarpeisiin tarjolla on riittävä 320 kilometrin toimintamatka. Suomalaisethan ajavat päivittäin keskimäärin noin 50 kilometriin verran. Akkujen (LFP) 44 kilowatin koko voi pohdituttaa, mutta käytettävyyden varmistajana on pikalatauksen 100 kW:n huipputeho, jolloin 20–80 prosentin lataus hoituu luvatusti 26 minuutissa. Kolmantena ja tärkeimpänä tulee uutuuden hinta, joka aiotaan maahantuojan mukaan kiinalaisten sähköautokilpailijoiden kirittämänä puristaa ”joka tapauksessa alle 27 000 euron”, mutta ”vielä ei uskalla luvata alle 25 000 euron hintaa.” Hinnat julkistetaan tammikuussa, kenties jopa kuluvan vuoden lopulla. Autolle on jo yhdeksässä Euroopan maassa julkistettu yhteneväinen alkaen hinta 23 300 euroa, mutta aivan siihen ei Suomessa siis tulla yltämään. Talvivarusteisena Suomeen Tuotepäällikkö Olli Nieminen kertoo, että Suomen oloihin soveltuen autossa tulee olemaan esimerkiksi istuinlämmitys vakiona. Se on kuitenkin vielä hieman auki, onko 11 kW:n kolmivaihelaturi vakio- vai lisävaruste. Nieminen arvioi, että merkittävä osa tulokkaasta tulee löytämään ostajansa heistä, jotka valitsevat autonhankintavakseen määräaikaisen kuukausiveloituksiin perustuvan ratkaisun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kesän tullen tarjolle – Tavoitteena on myydä reilusti yli 200 autoa ensi vuoden aikana, Nieminen kertoo. Ensi vuosi Citroën ë-C3:n osalta tarkoittaa käytännössä puolta vuotta, sillä Suomeen tulevien autoyksilöiden valmistus Slovakian tehtaalla alkaa maalis–huhtikuussa, joten ensimmäiset saavat autonsa kesän tullen. – Vahva tahtotilamme on, että autoja olisi ostajilla jo kesäkuussa, Nieminen kertoo ja ristii sormensa. Perusasiat reilassa Sähkömoottorin teho on 83 kW (113 hv), joka kirittää auton nollasta sataan leppoisassa 11 sekunnissa. Huippunopeus ehkäissee ylinopeussakkoja, onhan se maltilliset 135 km/h. Kuten Moottori aiemmin lokakuun puolimaissa uutisoi, uutta matkustamossa on C-Zen Lounge -kojelautakonsepti, jossa mittaristo on korvattu kokonaan tuulilasin alareunaan heijastettavalla näytöllä, joka tosin projisoidaan lasin alla olevalle alueelle. You-perusvarusteisena tietoviihdejärjestelmä on jätetty kuskin oman älypuhelimen ja sovelluksen varaan. Max-varustelutasossa on 10,25-tuumainen näyttö. Edullisempi kaupunkiversio luvassa Valmistaja tuo vuonna 2025 tarjolla Citroën ë-C3:stä vieläkin edullisemman kaupunkiauton, jonka hinta perustuu pienempään 30 kWh-akkuun, joka takaa 200 kilometrin toimintamatkan. Tämä tulokas asettuu eurooppalaisissa maissa hinnaltaan alle 20 000 euron, Suomessa arviolta joitakin tuhansia euroja tyyriimmäksi. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Koeistuttu: Citroën ë-C3 – alle 24000 euroa ja 320 km sähköä kaikelle kansalle Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe