9.5.2023

Classic Motorshow: Borgward Isabella Coupe – media vaihtoi nimen

Coupe-mallin Borgward Isabella oli jo valmistusaikana harvinainen, sillä vain alle viisi prosenttia valmistetuista Isabelloista oli coupe-korisia. Uutena niistä Suomeen tuli kuusi kappaletta.

Länsisaksalainen Borgward valmisti aikaisemmin Hansa-henkilöautoa ja vuodeksi 1954 uudistetun mallin piti jatkaa saman mallinimen tarua. Testiautot kulkivat Isabella-nimellä, ja uusi nimi osoittautui erittäin suosituksi sekä tehtaan insinöörien että median keskuudessa.Niinpä Borgwardilla päätettiin luopua Hansa-nimestä ja uusi malli sai nimekseen Borgward Isabella. Muutama sata ensimmäistä autoa ehdittiin valmistaa ja myydä ilman Isabella-merkkiä. Vuosina 1954-1961 Isabellaa valmistettiin yhteensä 202 862 kappaletta, joista coupe-malleja vain 9537.

Coupen nelisylinterisen rivimoottorin iskutilavuus oli 1493 kuutiosenttimetriä, ja 75 SAE-hevosvoiman turvin se saavutti 150 kilometrin huippunopeuden tunnissa. Nollasta sataan kiihtyvyydeksi ilmoitettiin 19 sekuntia.

Isabella oli omana aikakautenaan selvästi Opelin ja Fordin perhesedaneita kalliimpi. Jo toisena vuotena markkinoilla ollessaan Borgward Isabellan suosio laski selvästi, ja siksi tehtaalla suunniteltiin kaksiovinen coupe-versio siivittämään myyntiä uuteen nousuun. Siinä virtaviivainen malli saattoikin olla avuksi, mutta lopulta yli 95 ostajista päätyi kuitenkin edullisempaan ja käytännöllisempään perusmalliin. 1950-luvun autolehdistö kiitteli mallia leveästä ohjaamosta, tehokkaista jarruista sekä kellon ja tupakansytyttimen kuulumisesta vakiovarustukseen.

Kuvien auto on tuotu vuonna 2014 käytettynä Kaliforniasta Suomeen, jolloin sen omistajiksi päätyivät Taina ja Saku Harjunpää, osittain siksi että Sakun isä Pekka lupasi entisöidä ”ruosteettoman kalifornia-auton” alusta loppuun. Entisöinti kesti kahdeksan vuotta ja auto museokatsastettiin vuonna 2022. Entisöinnin aikana se purettiin viimeistä pulttia ja mutteria myöten ja kaikki on kunnostettu tai uusittu kunnioittaen alkuperäisiä materiaaleja ja ratkaisuja. Yhtenä muutoksena entisöinnin aikana oli vaihdevivun palauttaminen rattiin takaisin lattialta, jonne Amerikassa oli siirretty.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat