12.11.2023 Ajoneuvot Ducati Superquadro Mono – Uusi moottori syntyi halkaisemalla V2 Teksti Janne Huhtala Kuva Ducati Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati on esittelyt moottorin, joka valmistajan mukaan on markkinoiden tehokkain yksisylinterinen, tieliikennekäyttöön hyväksytty moottoripyörän moottori. Uuden moottorin lähtökohtana on 1299 Panigalen 1285-kuutioinen V2, josta siis on hyödynnetty puolikas. Sylinterin porauksena on säilytetty 116 millimetriä mutta iskunpituus on kasvatettu 62,4 milliin, jolloin iskutilavuudeksi tulee 659 kuutiosenttimetriä. Porauksen ja iskun suhde on 1,86. Lyhyt iskunpituus yhdessä desmodromisen venttiiliohjauksen kanssa tarkoittaa korkeaa maksimikierroslukua, ja yhdessä isojen venttiilien kanssa se mahdollistaa suuren teholukeman.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKTM verrokkinaDucatin mukaan 77,5-hevosvoimainen moottori onkin markkinoiden tehokkain yksisylinterinen, katukäyttöön hyväksytty yksisylinterinen. Vertailukohtana on KTM:n 690-malleissaan käyttämä 693-kuutioinen moottori, jonka huipputehon on 74 hevosvoimaa. Vääntölukemissa KTM vie isomman iskutilavuuden turvin voiton 73 newtonmetrillä Ducatin 63 newtonmetriä vastaan. Italialaisten kehittämä moottori täyttää uusimman Euro 5+ -normin vaatimukset. Jos katulailllisen pakoputkiston tilalle vaihdetaan Termignonin kisaputkisto, niin lukemat muuttuvat muotoon 84,5 hevosvoimaa ja 67 newtonmetriä. Moottorin maksimikierrosluku on 10 250 r/min.30 vuoden tauon jälkeen uusi yksisylinterinenDucati palaa näin yksisylinteristen pariin tasan 30 vuotta sen jälkeen, kun se esitteli edellisen yksisylinterisen mallinsa, Supermono 550:n. Sen muotoilusta vastasi Pierre Terblanche ja projektin teknisenä johtajana nähtiin nuori ja lahjakas Claudio Domenicali, joka nykyisin on Ducatin toimitusjohtaja. Domenicalin rakkaus yksisylinterisiin on saattanutkin olla vaikuttamassa päätökseen uuden moottorimallin kehittämisestä.Superquadro Mono -moottorin sylinterikannessa on neljä venttiiliä. Titaaniset imuventtiilit ovat halkaisijaltaan 46,8 milliä ja teräksiset pakoventtiilit 38,2 milliä. Ducatin mukaan moottorin yli 10 000 kierroksen maksimilukemaa ei olisi saavutettu ilman pakko-ohjattua eli desmodromista venttiiliohjausta. Moottori on mahdollista rajoittaa A2-korttiluokan 35 kilowattiin eli 48 hevosvoimaan. Öljynvaihtoväliksi kerrotaan 15 000 km ja venttiilivälykset tarkastetaan 30 000 kilometrin välein.Ducati esittelee marraskuun toisena päivänä uuden mallin, joka käyttää tätä uutta moottoria.Poraus x isku: 116 x 62,4 mmIskutilavuus: 659 ccPuristussuhde: 13.1:1Teho 77,5 hv / 9 750 r/min (84,5 hv / 9 500 r/min)Vääntö: 63 Nm / 8 050 r/minTeksti: Janne Huhtala; kuvat: Ducati Lue lisää Kaikki artikkelit 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää