8.4.2022 Ajoneuvot Eletre on Lotuksen uusi aluevaltaus, joka ravistelee uudistuvaa brittimerkkiä juuriaan myöten Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lotus esitteli täyssähköisen, neliovisen katumaasturin, joka valmistetaan Kiinassa. Nyt saa taas ihmetellä, mihin tämä automaailma onkaan menossa. Brittiläisen autoteollisuuden meriittilista on huikaisevan pitkä, ja oleellinen osa sitä ovat tunnetusti pienet, kevyet, ei-liian pröystäilevät ja kaikin puolin ihastuttavat urheiluautot. Nämä brittisportit ovat olleet aitoina saarivaltion tuotteina jo pitkään katoavaa kansanperinnettä, mutta Lotus on ollut yksi niiden vankimpia kannattimia.Eivät ne ole kevyet urheiluautot mihinkään Lotukselta lähdössä, mutta nyt huomio keskittyy johonkin aivan muualle. Suurin piirtein kaikki kuningaskunnassa ja muuallakin haluavat kovasti säilyttää tämän jalon perinteen ja nähdä jatkossakin brittisportteja liikenteessä, muutoinkin kuin museokilvissä. Ongelma on kuitenkin siinä, että yhä harvempi haluaa sellaisen oikeasti ostaa. Harvat jäljellä olevat valmistajat – Lotus mukaan lukien – on pakotettu löytämään ratkaisuja pysyäkseen olemassa. Lotus Eletra on syy ja seuraus tästä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTiivistettynä iso auto...Eletrellä on pituutta 5,103 metriä, leveyttä enimmillään 2,231 metriä ja akseliväliä pari senttiä yli kolme metriä. Lotuksen esikoiskatumaasturi jättää ulkomitoillaan varjoonsa korkeutta lukuun ottamatta niin Audi Q7:n, BMW X5:n kuin M-B GLE:nkin. Suuri koko on kuitenkin saatu onnistuneesti häivytettyä matalaprofiiliseen koriin, jonka muodot ovat hyvin urheiluautomaisen sulavat. Muotoilu on kiitettävän rohkeaa, ja se yhdistettynä kuvassa näkyviin 23-tuumaisiin vanteisiin ja keltaiseen ulkoväriin takaavat kyllä autolle ohikulkijoiden sataprosenttisen huomion.Ei-hatusta vedetty nimi: Eletre tarkoittaa "tulla elämään" joillain Itä-Euroopan kielillä. Nimi jatkaa Lotuksen E-alkuisia mallinimiä - sentään jotain tuttua ja turvallista.Eletre perustuu täysin uudelle Lotuksen sähköautojen pohjarakenteelle. Alumiinia ja terästä yhdistelevää perusrakennetta kuvaillaan pohjalle pannukakuksi alhaisen painopisteen nimissä sijoitettujen akun ja sähkömoottoreiden vuoksi ”skeittilaudaksi”. Hyvin vastaava ratkaisu on nähty hiljattain julkistetussa Toyotan TNGA-e -alustassa.Eletren kehityksestä on vastannut kansainvälinen tiimi, pääasiassa Kiinasta, Ruotsista ja Saksasta. Pääpaino kaikessa, niin kehityksessä, tuotannossa kuin rahoituksessakin, on Kiinassa. Kiinalaispalkeilla ja katumaasturilla puhkutaan nyt eloa brittiläisen urheiluauton hiipuvaan liekkiin. Tuloksena on varsin herkullisen tuntuinen auto.Takaspoileri on jaettu omaperäisesti kahdeksi siiveksi. Kamerapeilit ovat valinnaisvaruste.... sekä ilman muuta nopea ja ylellinenTäyssähköinen Eletre ilmoittautuu ”Hyper-SUV” -itseidentiteetillään mukaan sähköautojen kansainväliseen nopeuskilpailuun, mikä tarkoittaa tässä vaiheessa kiihdytyskisaa paperilla. Nollasta sataan -kiihdytys on tunnetusti sähköautojen tärkein suorituskyvyn mittari, jonka osalta Lotus kuitenkin pitää meitä tässä vaiheessa vielä jännityksessä. Teknisissä tiedoissa tämän lukeman kohdalla todetaan ”alle 3,0 sekuntia”, mikä meinaa eittämättä kärkikahinoita. Huippunopeudeksi kerrotaan ”noin 260 km/h.”Kovin paljon tarkkoja tietoja ei vielä tipu myöskään teholukemien osalta; ”alkaen 600 hv”, akun kapasiteetista ”100+ kWh” tai toimintamatkasta ”noin 600 km”.Eletre tuo Lotusta luksussegmenttiin ehkä enemmän kuin koskaan.”Hyper-SUV:issa” on tietenkin sen tasoinen nelipaikkainen matkustamo. Sekä edessä että takana istutaan luksustason alcantaraverhoilluilla urheiluistuimilla. Samaa verhoilumateriaalia on käytetty muuallakin oviverhoiluista kojelautaan. Valmistajan mukaan kojelaudan rakenne ilmentää Lotuksen filosofiaa, jonka mukaan kaikki ylimääräinen ja siten (pienen urheiluauton) painoa lisäävä materiaali jätetään pois. Siihen on upotettu monen tuuman edestä digitaalista sisältöä. Valaistusasiat ovat kunnossa, ja sisätiloista kehutaan löytyvän myös reippaasti käytännöllistä säilytystilaa. Eletran kaltaisten autojen parhaita puolia onkin juuri käytännöllisyys yhdistettynä villiin luonteeseen.Lähde ja kuvat: Lotus Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaAlpine ja Lotus yhteistyöhön sähköisen urheiluauton kehittämisessä Tässä on Lotus Emira – Mercedes-AMG tarjoaa uutta voimaa Briteistä kantautuu kummia: Lotus kasvaa, horisontissa ehkä katumaasturi? Brittilegenda Lotus saapuu Suomeen Geely pohtii: elpyisikö Lotus muutamalla miljardilla? Ja nyt jotain ihan muuta: 2000 hevosvoiman Lotus Evija vie brittimerkin sähköhyperautoihin Helpotuksen huokaus: Lotuksen viimeinen polttomoottoriauto ei ole kaupunkimaasturi Jälleen hiotumpi: Lotus Elise 260 Cup ja kultaisen värin salaisuus Klassikko: Lotus Elite vm. 1962 – Sydämeltään kilpa-auto Koeajo: Lotus Exige S Club Racer on raaka ja pelkistetty elämys Käytetyt erikoisuudet – Lotus ExcelMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä