28.6.2017 Ajoneuvot Enduroilla myös ensi vuonna: näin sujui Vierumäki Grand National 2017 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vesivehmaalla rymyttiin kunnolla toukokuun viimeisenä viikonloppuna, kun reilut 800 enduro- ja crossikuskia ottivat mittaa toisistaan kaikkien aikojen ensimmäisessä Vierumäki Grand Nationalissa. Maineikkaan cross country henkisen enduro-kilpailun, Gotland Grand Nationalin jalanjäljissä kulkeva Vierumäki Grand National mittasi kilpailijoiden ja pyörien kestävyyden parhaimmillaan kolmetuntisessa koitoksessa, josta ei vauhtia tai vaarallisia tilanteitakaan puuttunut. 26.–27.5. järjestetty kilpailu oli tässä mittakaavassa ensimmäinen laatuaan Suomessa.Vesivehmaan lentokentälle sekä sen ympäristöön tapahtumaa varten rakennettu lähes 20 kilometrinen rata tarjosi haastetta niin harrastajille kuin vähän kokeneemmillekin konkareille. Kaiken ikäisille ja tasoisille kuskeille tarkoitetusta kisasta on määrä tehdä jokavuotinen perinne ja sen järjestäjänä toimii Nordic Sport & Event yhteistyössä Asikkalan moottorikerhon kanssa.Lentokentällä olevaan kilpailukeskukseen oli yleisöllä vapaa pääsy ja puitteet mahdollistivat lennokkaiden yhteislähtöjen sekä kisan seuraamisen hyvin laajalla alueella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikille sopiva kilpailuKilpailu mukailee siis pitkät perinteet omaavaa, Ruotsissa järjestettävää Gotland Grand Nationalia, joka keräsi viime vuonna tuhansia enduro- ja crossikuskeja taistelemaan kestävyyskisan kuninkuudesta. Aivan naapurimaan kaltaista suosiota ei Vesivehmaalle ainakaan näin ensimmäisenä vuonna ollut odotettavissa, mutta kaikkiaan lähtöviivalta starttasi kaikki luokat mukaan lukien lopulta yli 800 kuljettajaa.Koska mukaan sai ilmoittautua kaikenikäiset ja tasoiset kuljettajat, oli kilpailuluokkiakin tarjolla useita. Perjantain kilpailijat ajoivat aivan nuorimpia kuskeja lukuun ottamatta 10 kilometrin pituista lenkkiä reilun tunnin mittaisissa erissä.Vauhtia tapahtuma tarjosi jo heti perjantaiaamuna, kun nuoret kultakypärät starttasivat matkaan. Nuoremmalle polvelle oli tehty oma lyhyempi rata, jossa vastustajasta otettiin mittaa toden teolla. Kultakypärien jälkeen Juniori-luokka näytti menemisen mallia niin sähköpyörille, kuin viimeiseksi ajetulle Classic-luokallekin. Ensimmäinen päivän perusteella sai jo hyvän tuntuman varsinaisen pääpäivän, eli lauantain kahinoihin.Mukana myös julkkiksiaPidempi 19 kilometrin rata oli käytössä lauantaina, kun oli harraste- ja eliittiluokkien vuoro. Harrasteluokka oli ymmärrettävästi osallistujamäärältään kaikkein suurin. Mukana oli noin 600 alan harrastajaa, jotka oli jaettu tasoerojen loiventamiseksi useampaan luokkaan ikäryhmittäin. Suuret ja näyttävät yhteislähdöt kuuluvat tämän kaltaisen kilpailun luonteeseen tiiviisti, ja harrastajat lähetettiin matkaan noin 200 kilpailijan ryppäissä.Näky on vaikuttava, kun parisataa voitonnälkäistä endurokuskia painaa pitkän ja leveän lähtöalueen jälkeen ensimmäiseen mutkaan ja vauhtia on pitkästi yli 100 km/h. Haastavuutta lisäsi rutikuivasta radasta nouseva sakea pöly, joka kisan mittaan vain paheni. Lähdössä takariviin jääneet eivät käytännössä nähneet kättään pidemmälle, mutta isommilta törmäyksiltä kuitenkin vältyttiin ja suurin piirtein kaikki osallistujat pääsivät matkaan.Harrasteluokassa nähtiin myös tuttuja kasvoja pallopelien puolelta. Pelicansin jääkiekkomiehet Janne Laukkanen ja Pasi Nurminen sekä viimetingassa mukaan ilmoittautunut Sami Hyypiä kisasivat leikkimielisesti keskenään Vierumäen kuninkuudesta.Hyypiä on ajanut enduroa harrastemielessä enemmänkin, joten aivan kylmiltään ei futari taipaleelle lähtenyt. Jonkin verran aiempaa kokemusta löytyi myös Janne Laukkaselta, mutta melko lailla pystymetsästä koitokseen lähti Pasi Nurminen, joka aloitti treenaamisen kisaa varten vasta kevään aikana. Aiempaa kokemusta prätkällä ajelusta ei Nurmisella ollut, mikä teki harjoittelustakin haastavaa.Kilpailua tosissaan, mutta ei totisenaHerrojen välisen kolmen tunnin ”kisan" vei lopulta Sami Hyypiä, joka sijoittui kokonaistuloksissa sijalle 248 kunnioitettavalla seitsemän kierroksen saldolla. Kolmikosta toisena maaliin saapunut Janne Laukkanen ajoi kaikkiaan viisi kierrosta ja sijoitus oli perusharrastajalle mainio 505. Porukan noviisi ”Nupe” Nurminen saapui maaliin sijalla 558 ja kierroksia kertyi neljä kappaletta. Tulos on ensikertalaiselle erinomainen, kun vielä huomioidaan miehen kokemattomuus kaksipyöräisten puikoissa.Eliittiluokassa kisaajia oli mukana 145 ja piti sisällään nimensä mukaisesti kaikkein nopeimmat kuskit, eli menokin oli sen mukaista. Vauhtia riitti siinä määrin, että nopeimmat ehtivät kiertää 19 kilometrisen radan peräti yhdeksän kertaa kolmen tunnin aikana. Mitalien ja kunnian lisäksi eliittiluokan kärkikolmikolle oli tarjolla myös rahapalkintoja, joten kaasukapulaa käännettiin kiivaasti.Voittajaksi selviytyi tiukan kisan jälkeen Ruotsin Joakim Ljunggren ja toiseksi tuli Suomen Toni Eriksson, vain kolme minuuttia voittajaa perässä. Kolmas sija meni myös Ruotsiin, kun kahdeksan kertaa maineikkaan Gotland Grand Nationalin voittanut Mats Nilsson saapui maaliin neljä minuuttia Toni Erikssonin jälkeen.Silmin nähden väsyneet kilpailijat jaksoivat hymyillä leveästi maaliin tulon jälkeenkin, mikä kuvastaa hyvin Vierumäki Grand Nationalin henkeä ja ideaa. Kiivaasta kisaamisesta huolimatta meininki on letkeää ja hyväntuulista, eikä turhanaikaista hampaiden kiristelyä nähty osallistujien tai yleisönkään puolella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParanneltavaakin löytyiVaikka itse tapahtuma soljuikin läpi varsin mallikkaasti ja ilman suurempia ongelmia, löytää Vierumäki Grand Nationalin vastaava tuottaja Juuso Pulliainen tapahtuman järjestelyistä myös parantamisen varaa. – Palaute on ollut suurimmalta osin positiivista, mutta myös joitain epäkohtia on nostettu esiin. Esimerkkinä hieman puutteelliseksi jäänyt opastus varsinaiseen kisakeskukseen, jossa kilpailun ohella oli esillä paljon muutakin viihdettä ja nähtävää.– Nyt iso osa yleisöstä tyytyi katselemaan kisaa reitin varrelta, jolloin näyttävät lähdöt ynnä muu oheistoiminta jäi heiltä näkemättä, Pulliainen harmittelee ja arvioi, että kaikkiaan kilpailua seurasi reitin varrelta ja kisakeskuksesta käsin useampi tuhat kiinnostunutta.– Itse rata toimi kuskeilta tulleen palautteen mukaan hyvin, oikeastaan ainoa isommin kuskeja sekä yleisöäkin kiusannut asia oli kuivasta radasta nouseva sankka pöly, mutta siitäkin selvittiin lopulta ilman isompia ongelmia.Tyytyväinen tuottaja kehuu, että lähestulkoon kaikki palaute on ollut luonteeltaan rakentavaa ja hyödyllistä. – Ensimmäistä kertaa tämänlaista tapahtumaa järjestäessä ei kaikkia asioita osaa huomioida niin hyvin kuin olisi toivonut, mutta palautteista ja virheistä otetaan oppia ja ensi vuodelle niihin osataan varautua paremmin, Pulliainen linjaa.Vierumäki Grand National oli kokonaisuutena uudenlainen ja viihdyttävä koko perheen endurotapahtuma, jolle voi varauksetta toivoa valoisaa tulevaisuutta.Seuraavan kerran Vierumäki Grand National järjestetään 11.-12.5.2018.Teksti ja kuvat: Sami Puskala Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Henkilö Nico Rosberg: ”Autourheilun tulevaisuus on sähkössä” 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa