29.10.2018 Ajoneuvot Enduron maailmanmestari Mika Ahola, 1974–2012, sai muistomerkin kotikaupunkiinsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mika Ahola voitti enduro-urallaan viisi henkilökohtaista maailmanmestaruutta ja seitsemän joukkuemaailmanmestaruutta. Endurolegendan elämä päättyi vain kaksi viikkoa kilpailu-uran lopettamispäätöksen jälkeen. Hämeenlinnan Elenia Areenan edustalla paljastettiin Mika Aholan muistomerkki, jolla Hämeenlinnan Moottorikerho, Riihimäen Moottoripyöräkerho Kahvakopla ja Hämeenlinnan kaupunki haluavat kunnioittaa kotipaikkakuntansa moninkertaista enduromaailmanmestaria.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRakettimaisesta noususta pitkään odotukseenVaikka Mika Aholan ura lähti raketinomaisesti liikkeelle hämeenlinnalaisen voitettua erittäin vaativan Päijänteen Ympäriajon vuonna 1993 vain 18-vuotiaana, oli Aholan ura ja sen jatkuminen parikin kertaa hiuskarvan varassa. Teini-iässä koulu ei kiinnostanut Aholaa ja hän sanoikin olleensa tuolloin liukumassa huonoille teille. Enduroharrastus pelasti nuoren miehen kaidalle polulle.Ensimmäistä henkilökohtaista maailmanmestaruuttaan Ahola joutui metsästämään Päitsi-voittonsa jälkeen 15 pitkää vuotta. Lähimpänä titteli kävi vuonna 2001, jolloin Ahola hävisi taistelun maailmanmestaruudesta Ruotsin Anders Erikssonille vaivaisella 0,06 sekunnilla. Aholaa oltiin jo tuomitsemassa ikuiseksi kakkoseksi ja mies harkitsi vakavasti uransa päättämistä. Seitsemän joukkuemaailmanmestaruutta ja uskomattomat kuusi Päijänteen Ympäriajon voittoa olisivat nekin upea kruunu uralle. Lisäksi Aholan taskussa oli jo viisi henkilökohtaista MM-hopeaa ja kaksi MM-pronssia. Aholan itseluottamuksen on täytynyt tuolloin olla kovilla, erityisesti kun suomalaiset kilpakumppanit kahmivat maailmanmestaruuksia endurosta samaan aikaan kaksin käsin, esimerkiksi Juha Salmiselle niitä kertyi 13 kappaletta ja Kari Tiaisellekin seitsemän.Ketsuppipullo-ilmiö ja viisi peräkkäistä maailmanmestaruuttaVuonna 2007 kaikki loksahti kohdalleen ja Ahola voitti ensimmäisen henkilökohtaisen maailmanmestaruutensa. Sen jälkeen niitä tulikin viisi putkeen vuosina 2007–2011. Aholasta tuli ensimmäinen kuljettaja, joka on voittanut enduron maailmanmestaruuden kaikissa kolmessa luokassa. Viimeisimmän mestaruutensa ansiosta hänestä tuli samalla vanhin maailmanmestaruuden voittanut kuljettaja enduro-luokissa.Viidennen mestaruutensa jälkeen Mika Ahola pohti vakavasti menestyksekkään kilpailu-uransa päättämistä. Suunnitelmissa oli muutto Aasiaan ja keskittyminen kahteen intohimoiseen harrastukseen, kalastukseen ja sukeltamiseen. Ajatuksissa siinsi myös yrityksen perustaminen näiden harrastusten ympärille. Kilpailuvietti oli kuitenkin kova ja Ahola pohti vielä yhtä kilpailukautta kaksitahtiluokassa, ja MM-voitto siinä nostaisi hänen saavutuksensa vieläkin ainutlaatuisemmaksi.Vaarattoman näköisestä kaatumisesta hengenvaaraanAjoharjoituksissa sattui vaaraton kaatuminen, jonka jälkeen hän kävi varmuuden vuoksi röntgenissä, jossa ei onneksi löydetty luuvaurioita. Myöhemmin ilmeni, että kaatumisessa kyynärpää oli painunut kylkeen ja rikkonut munuaisen. Toinen munuainen poistettiin ja uudenvuodenyönä 2012 Ahola lähetti tiedotteen, jossa kertoi päättävänsä kilpailu-uransa. Kaksikymmentä kilpailukautta ammattilaisena saisi riittää ja muut asiat elämässä olisivat jatkossa tärkeämpiä. Muutaman päivän kuluttua havaittiin, että munuaisleikkauksessa kaikki ei ollut mennyt suunnitellusti ja Ahola joutui uuteen leikkaukseen. Hän menehtyi leikkauksen jälkeisiin komplikaatioihin 15.1.2012, vain kaksi viikkoa lopettamisilmoituksensa jälkeen, 37-vuotiaana.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed Triple 1200 RS – takaisin supernakujen huipulle 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”