21.2.2018

Enemmän, vähemmän ja rajummin: Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS

Kireämpi kone ja tehokkaampi aerodynamiikka ovat Porsche 911 GT3 RS:n päämuutokset.

Uudistettu Porsche 911 GT3 aiheuttaa yhä pitkiä tyytyväisiä huokauksia Moottorin kahvipöydässä, mutta Stuttgartissa on jo vaihdettu pari vaihdetta isommalle. Ensin maailmaan saapui loputtoman turbovoiman työntämä 911 GT2. Nyt vuorossa on kierroskonemalliston ärsytetyin sisar: Porsche 911 GT3 RS.

Porsche 911 GT3 RS

Uutuuden sydämenä on GT3:n nelilitraisesta jatkokehitetty moottori, joka tuottaa 520 hevosvoiman huipputehon. Kone kiertää yhä komeasti 9 000 kierrokseen minuutissa. Näillä tehoilla tehdas lupaa kiihtyvyydeksi sataseen 3,2 sekuntia ja huippunopeutta 312 kilometriä tunnissa. Lukemien takana on ripeätoiminen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto, joka on ainoa 911 GT3 RS:ään saatava vaihteisto.

RS-painosta varten GT3:n koria kevennetty ja aerodynamiikkaa hiottu – uutta takasiipeä on vaikea olla huomaamatta. Sisätiloja hallitsevat hiilikuituiset kuppi-istuimet ja kevennetyt oviverhoilut.

Porsche 911 GT3 RS

Alustapuolella RS tarkoittaa kumipuslien korvaamista metallinivelillä ja jatkokehitettyä nelipyöräohjausta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Clubsport vai Weissach?

Ilman lisähintaa auton saa Clubsport-varusteltuna takaturvakaaren, kuusipistevöiden, palosammuttimen ja päävirtakatkaisija-valmiuden kera.

Jos haluaa vieläkin enemmän RS:ä, voi Porschelta tilata hieman vähemmän autoa Weissach-paketin muodossa: hiilikuitukomponentit alustaan, sisustaan ja koriin yhdessä magnesium-vanteiden kanssa tiputaa auton painon 1430 kilogrammaan.

Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS on nyt myynnissä, ja toimitukset alkavat kesäkaudelle sopivasti huhtikuun puolivälissä. Kansainvälinen, ihanasti autoverosta vapaa, hinta alkaa 195 137 eurosta. Suomen autoverorasitteinen arvokin selvinnee lähiaikoina.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Porsche

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat