30.8.2017 Liikenne Energiateollisuus: budjettiriihessä huomio sähköautoihin! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Energia-alaa edustava Energiateollisuus muistuttaa, että hallituksen energia- ja ilmastostrategiaan varaama rahoitus tulisi käyttää sähköautoilun ja muiden vaihtoehtoisten käyttövoimien tukemiseen. Budjettiriihen ajankohtaisuuden innoittamana Energiateollisuus muistuttaa, että kevään kehysriihessä Sipilän hallitus varasi energia- ja ilmastostrategian toimeenpanoon 100 miljoonaa euroa seuraavalle neljälle vuodelle.Tätä rahaa tulisi energia-alaa edustavan Energiateollisuuden mukaan käyttää sähköautoilun ja muiden vaihtoehtoisten käyttövoimien tukemiseen.Energiateollisuus arvioi, että tuen avulla Suomessa voi olla yli 20 000 sähköautoa liikenteessä jo kolmen vuoden kuluttua.Tämä antaa etujärjestön näkemyksen mukaan sysäyksen uusien ja käytettyjen sähköautojen markkinoille sekä latausinfran kehittämiselle. Samalla tuki auttaa Suomea saavuttamaan ilmastotavoitteensa.Energiateollisuus ry (ET) on energia-alan elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen etujärjestö. Se edustaa ensisijaisesti yrityksiä, jotka tuottavat, hankkivat, siirtävät ja myyvät sähköä, kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä sekä tarjoavat niihin liittyviä palveluja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkö liikenteen trendinäSähköinen liikenne on maailmanlaajuinen trendi ja Suomi on usein mainittu älykkäiden energiajärjestelmien edelläkävijänä. Energiateollisuuden mukaan jo olemassa olevan osaamisen yhdistäminen maailmanlaajuiseen kehitykseen on suomalaiselle yhteiskunnalle mahdollisuus.Etujärjestö korostaa, että fossiilisen öljyn korvaamiseen biopolttoaineilla, sähköllä ja muilla uusilla teknologioilla voidaan kannustaa verotuksella.ET:n mukaan ajoneuvoveroa tulisikin porrastaa jyrkemmin hiilidioksipäästöjen verojen mukaan. Polttoaineverotuksen painopistettä haluttaisi siirtää selvemmin hiilidioksipäästöjen verottamiseen.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen näkee eri käyttömuotojen osalta parhaaksi ratkaisuksi kuitenkin teknologianeutraalit toimet.– Näin varmistetaan kilpailu ja paras lopputulos, Nieminen toteaa.Tasoitusta ei tule antaa naapurimailleEnergiateollisuus korostaa, että Suomi kilpailee energian tuotannossa investoinneista naapurimaiden kanssa.Etujärjestö tietää kertoa, että länsinaapuri Ruotsi on päättänyt keventää voimalaitosten kiinteistöverotusta asteittain vuoteen 2020 mennessä.Suomessa vastaavaa ei ole päätetty, joten etujärjestön mukaan Suomi näyttää jäävän kehityksestä jälkeen. Voimalaitosten kiinteistöveroa olisikin tarpeen laskea asteittain muiden teollisuuskiinteistöjen veron tasolle myös Suomessa.ET korostaa lisäksi, että energia- ja ilmastotavoitteiden näkökulmasta ristiriitaisesta tuulivoiman kiinteistöveron korotuksesta tulee luopua.Riihessä ei pidä Energiateollisuuden mielestä tarpeettomasti heikentää energia-alan toimintaympäristöä suhteessa kilpailijamaihin ja tarjota niille lisää etumatkaa.Yhteistuotannon edellytykset huolenaSuomen energiajärjestelmän kannalta tärkeimmän tuotantomuodon eli sähkön ja lämmön yhteistuotannon tulevaisuudennäkymää luonnehditaan vaikeaksi. Tämä tulisi huomioida budjettiriihessä.Energiateollisuuden mielestä olisikin tarpeen pidättäytyä yhteistuotannon uusista verorasitteista. Etujärjestön näkemys on se, että myös energia- ja ilmastostrategia edellyttää sitä.ET muistuttaa lisäksi, että metsähakkeen muuttuva sähköntuotantotuki on useissa arvioissa yksi EU:n tehokkaimmista uusiutuvan energian tukijärjestelmistä.Energia- ja ilmastostrategiassa on päätetty arvioida metsähakkeella tuotetun sähkön tuotantotuen jatkoa vuonna 2018. Sovituista järjestelmistä ja aikataulusta poikkeaminen nakertaisi Energiateollisuuden mukaan yritysten luottamusta.ET:n mukaan sähkö- ja kaukolämpö ovat molemmat Suomessa kotitalouksille ja elinkeinoelämälle keskeisiä hyvinvoinnin, työn ja tuloksen tuotantotekijöitä. Budjettiriihessä olisi etujärjestön mielestä valittava tarkoin, mihin valtion verovaroja käytetään ja millä veroilla kuluttajien ostovoimaan vaikutetaan.Lähde: Energiateollisuus Kuvituskuva: Antti Hentinen/Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa