16.10.2024

Eri tahdeissa hupenevat eurot – miten käytetyn auton arvo tippuu?

Teksti Raimo Tengvall
Kuva Moottorin arkisto

Arvonalenema on isoa rahanmenoa, joka koskee lähes kaikkia autoja. Saimme Nettiautolta laajan datan, jonka perusteella autojen välillä on tiettyjä, aivan loogisia eroja. Parhaiten arvoaan säilyttävät edullisten käyttökulujen autot sekä uudet nykyaikaiset automallit ensimmäisinä vuosikertoinaan.

Minkä ikäisenä auto olisi paras ostaa – tai myydä? Jotta voisimme vastata tähän tyypilliseen ikuisuuskysymykseen, saimme Nettiautolta laajaa dataa tammi–elokuussa 2024 sivuston kautta myydyistä henkilöautoista. Data on peräisin 30 yleisimmästä automerkistä, jotka edustavat vuosimalleja 2005–2024. Mukana on yhteensä 359 033 autoa.

Eri ikäisten autojen keskimääräisiä hintoja on tarkasteltu mediaanina, eli koko joukon keskimmäisen arvon mukaan. Näin keskihinnat kuvaavat tyypillisten autojen hintoja. Yksittäiset kalliit autot, kuten erikoismallit tai väärin kirjoitetut hinnat, eivät vaikuta tuloksiin.

Hinnat ovat pyyntihintoja, sillä niistä tilastotietoa saa paljon luotettavammin kuin toteutuneista kauppahinnoista. Nettiauton tutkimusten mukaan toteutuneet hinnat käteiskaupassa ovat keskimäärin noin 10 prosenttia alle pyyntihinnan. Tämä vaikuttaa euromääräisesti suuremmin kalliimmissa autoissa, mutta ei keikauta näitä suurempia linjoja, miten autojen arvot alenevat.

Toyota Yaris hybridi, 2014: mediaanihinta 12 390 euroa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Arvo tippuu, kun muita kuluja on vähän

Kokonaiskuva autojen arvonalenemasta on varmasti useimmille autoja tunteville tuttu. Uuden auton arvo tipahtaa heti kun sen ajaa ulos liikkeestä. Se laskee jyrkemmin ensimmäiset 2–3 vuotta, minkä jälkeen arvonalenema hidastuu.

Tähän on toki hyvät syynsä. Uutena auton saa juuri sellaisena kuin haluaa, yleensä väriä ja varusteita myöten. Käytettynä tällaista valinnanvaraa on aina heikommin.

Autojen muut kulut ovat 2–3 ensimmäisen vuoden ajan pieniä. Tehdastakuu hoitaa mahdolliset yllättävät korjaukset, ensimmäiset huollot ovat yleensä pienempiä, autoja ei tarvitse vielä katsastaa eikä renkaita tai muita kuluvia osia vielä uusia.

Volkswagen Polo bensiini, 2014: mediaanihinta 8 490 euroa

Tällaisille huolettomammille autoille riittää kysyntää. Hinnat ovat sen mukaisesti vielä korkeita näinä ensimmäisinä vuosina. Tai toisin päin: uuden tai uudehkon auton ostajalla on varaa isompaan arvonalenemaan, kun muihin asioihin autossa menee vähemmän rahaa.

Korjaamista, kuluvien osien uusimista ja muita käytetylle autolle ominaisia kustannuksia alkaa muodostua tyypillisesti 3–6 vuoden ikäisenä. Osa kuluista voi tulla myös yllättäen, kun tehdastakuu on useimmilla merkeillä tuolloin jo loppunut. Neljän vuoden iässä on vuorossa ensimmäinen katsastus ja siitä mahdollisesti seuraavat korjattavat asiat. Ajomäärästä riippuen myös renkaat alkavat olla vaihtokunnossa. Koska tätä kaikkea on edessä, kolmen vuoden ikäisen auton arvo on tyypillisesti tipahtanut selvästi uudesta autosta. 

Vuoden 2014 autoista selvästi parhaiten arvonsa pitäneitä autoja ovat Toyota Yaris Hybrid ja bensiinimoottorinen Toyota RAV4.

Honda CR-V bensiini, 2014: mediaanihinta 18 900 euroa / diesel, 2014: mediaanihinta 12 990 euroa

Vuosimalli 2014 esimerkkinä

Mikä sitten on tuo ensimmäisten vuosien arvonalenema käytännössä? Paras kuva autojen yleisestä arvonalenemasta ajan mittaan muodostuu, kun seuraa jotakin tiettyä ikäluokkaa. Tässä on valittu esimerkiksi vuosimalli 2014 eli nyt kymmenvuotiaat autot (ks. ylin graafi sivulla 55).

Niissä uudenkarheiden autojen mediaanihinta eli koko joukon keskimmäisen hinta on ollut 30 000 euron tienoilla. Kolmen vuoden iässä, siis vuoden 2017 puolivälissä, näiden mediaani oli 22 800 euroa, eli arvosta oli jäljellä 75 prosenttia.

Toki tuolla välillä oli jo tuotu käytettynä Suomeen hieman arvokkaampia vuoden 2014 autoja, jotka hieman nostavat mediaania. Tuonti oli tuolloin vähäisempää kuin nykyään, eli käytännössä uutena Suomessa myydyistäkin arvoa on silti ollut jäljellä kolmen vuoden iässä yli 70 %.

Kuuden vuoden iässä vuonna 2020 näiden mediaani on ollut 15 800 euroa eli 52 % uutena olleesta mediaanihinnasta.

Toyota RAV4 bensiini, 2014: mediaanihinta 20 990 euroa / diesel 2014: mediaanihinta 13 990 euroa

Tähän asti arvonalenemaa voi seurata näillä vuoden 2014 autoilla varsin yleispätevästi. Tämän jälkeen enää ei, sillä autot jämähtivät vuoden 2020 puolivälin hintatasolle pariksi vuodeksi. Koronapandemia kun sekoitti – kaiken muun lisäksi – myös käytettyjen autojen markkinaa.

– Korona-aikana oli tarjontaongelmia. Oli tarvetta ja kysyntää autoiluun ja kotimaan matkailuun. Kysyntää autoista oli paljon ja tarjonta sen verran niukkaa, että se nosti hintoja, kertoo Alma Median Nettiauton liiketoimintapäällikkö Erno Kalalahti.

Pandemian jälkeen hinnat ovat taas tipahtaneet niin, että vuoden 2014 autojen mediaani on tällä hetkellä 11 700 euroa. Se on yhä 39 % uusien autojen noin 30 000 euron mediaanihinnoista vuonna 2014. Tässä kohtaa joukkoa on ehtinyt täydentää jo iso määrä kalliimpia tuontiautoja, jotka nostavat hintatasoa. “Suomi-autojen” kohdalla arvo on ehkä reilu kolmasosa uudesta.

Ford Fiesta bensiini, 2014: mediaanihinta 6 790 euroa

Uudemmat autot eri kulurakenteella

Jos verrattaisiin vuoden 2014 ja 2024 autoja nyt, tulokset olisivat erilaisia. Viimeisen muutaman vuoden aikana uudet autot ovat muuttuneet niin paljon, ettei niitä oikein voi verrata.

Sivun 55 keskimmäinen graafi paljastaa, että vuosimallin 2024 autojen arvot Nettiautossa ovat olleet keskimäärin 49 472 euroa. Tänä vuonna myytyjen kaikkien kolmivuotiaiden eli vuoden 2021 autojen arvot olivat 30 174 euroa, eli samaa luokkaa kuin uudet kymmenen vuotta sitten.

Erityisesti vuoden 2024 autoissa on paljon enemmän isoja täyssähköautoja ja lataushybridejä, joiden kulurakenne on erilainen kuin polttomoottoriautoissa. Niiden ostohinnat ovat kalliimpia ja ajaminen puolestaan sähköllä selvästi halvempaa. 

– Kilometrit eivät ole enää niin kalliita, vaan panostetaan enemmän autoon. Autoilun kokonaissummat ovat kuitenkin pysyneet suunnilleen samoina, Kalalahti huomauttaa.

Kun ajamista ei enää makseta suurelta osin bensapumpulla vaan rahaa käytetään vastaavasti rahoituksen kuukausierään, 2020-luvun autojen arvot pysyvät ehkä siis jatkossakin korkeammalla tasolla kuin aiemmin.

Volvo V70 diesel, 2016: mediaanihinta 14 650 euroa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Japanilaiset käytettynä kalliimpia

Nettiauton Moottorille toimittamassa datassa yleisimmistä merkeistä näkee, miten eurooppalaisissa automerkeissä on tyypillisesti vähän erilainen arvon aleneminen kuin useimmissa japanilaisissa, kuten sivun 55 alin graafi esittää.

Eurooppalaisten autojen arvo laskee yleensä käyränä, jossa arvon aleneminen on aluksi jyrkempää ja vähenee sitten. Useimmilla japanilaisilla merkeillä taas arvo alenee suoremmin – suunnilleen saman verran joka vuosi.

Tämän myötä japanilaiset autot ovat keski-ikäisinä varsin kalliita. Vuosimallien 2010–2018 autoista japanilaiset ovat keskimäärin tyyriimpiä kuin eurooppalaiset, vaikka ensin mainitut ovat kokoluokaltaan keskimäärin pienempiä. Erityisesti tässä ikäluokassa eurooppalaisia autoja saa siis huomattavasti edullisemmin kuin vastaavia japanilaismerkkisiä autoja.

BMW 330e lataushybridi, 2021: mediaanihinta 33 900 euroa

Vuoden 2014 autoista selvästi parhaiten arvonsa pitäneitä autoja ovat Toyota Yaris Hybrid ja bensiinimoottorinen Toyota RAV4. Kummankin hinta on yhä noin puolet siitä mitä uusi vastaava maksaisi nyt – ja jopa yli puolet siitä, mitä kyseinen auto on maksanut uutena. 

Asia havainnollistuu seuraavilla esimerkeillä: Yaris Hybrid vuodelta 2014 on mediaanihinnaltaan reilut 12 000 euroa, kun samanikäinen Ford Fiesta on tyypillisesti vajaat 7 000 euroa ja Volkswagen Polo 8 500 euroa.

Bensiinikoneiset RAV4:t vuodelta 2014 puolestaan maksavat tyypillisesti yhä 21 000 euroa. Ykköskilpailija Honda CR-V on saman ikäisenä ja bensiinimoottorisena mediaanihinnaltaan noin 19 000 euron arvoinen.

Sen sijaan dieselien arvot ovat tippuneet enemmän: esimerkiksi vuoden 2014 RAV4 dieselin hinta on mediaanina enää 14 000 ja CR-V dieselin 13 000 euroa. Kyse ei ole vain dieselien väitetystä epämuodikkuudesta tai niiden omistamisen hintaa nostavista käyttövoimaverosta ja kalliimmista korjauskuluista. Käytetyillä dieseleillä on keskimäärin ajettu paljon enemmän kuin vastaavilla bensakoneisilla, mikä näkyy suoraan hinnoissa.

Volvo V90 diesel, 2016: mediaanihinta 22 900 euroa

Vuosimallin 2014 autot jämähtivät vuoden 2020 puolivälin hintatasolle pariksi vuodeksi. Koronapandemia kun sekoitti – kaiken muun lisäksi – myös käytettyjen autojen markkinaa.

Nykyaikaiset mallit pitävät arvonsa

Odotus kohtuullisista ylläpitokuluista on tyypillinen hyvän jälleenmyyntiarvon selittäjä, mikä näkynee erityisesti japanilaisissa bensiini- ja hybridiautoissa. 

Toinen tyypillinen hyvää jälleenmyyntiarvoa tuova seikka on uusi automalli. Tavallisissa perheautoissa uusi malli nostaa noin kymmenvuotiaissa autoissa arvoa pari–kolme tonnia, premium-automerkeissä vähän enemmänkin.

Erityisen paljon hinnat pomppaavat, kun uusi malli edustaa selvästi uutta aikakautta. Volvo V70:n viimeisen vuoden 2016 dieselmallien mediaanihinta on vajaat 15 000 euroa. Sen seuraajamallin V90:n saman vuoden dieselit ovatkin sitten tyypillisesti 23 000 euron hintaisia.

Uudet nykyaikaiset täyssähköautot pitävät myös arvonsa varsin hyvin, vaikka välillä niissä oli nähtävissä ensin iso hintakupla ja sen jälkeen hintojen lasku.

– Sähköautoissa hintamuutoksia ovat selittäneet muutokset tarjonnassa, ei kysynnässä, Kalalahti kertoo havaintoja Nettiauton datasta pitkältä aikaväliltä.

– Sähköautojen kysyntä on noussut koko ajan. Mutta vuodenvaihteen 2022–2023 tienoilla Suomessa oli paljon tarjontaa, kun sähköautoja oli tuotu ulkomailta. Perään alkoi tulla uusien sähköautojen hinnanalennuksia. Näiden seurauksena käytettyjen hinnatkin tipahtivat. Sähköautoissa markkina on vielä sen verran pieni ja koostuu lähinnä uudehkoista autoista, että se on alttiimpi heilahteluille.

Polestar 2 sähkö, 2021 mediaanihinta 38 800 euroa

Täyssähköautoissakin hinnat ovat lopulta säilyneet hyvin, erityisesti uusimmissa automalleissa ensimmäisinä vuosimalleinaan. Jo muutaman vuoden ikäinen auto on yhä tuoreen oloinen ja suunnilleen samaa mallia kuin mitä uutena myydään.

Esimerkiksi Polestar 2 vuodelta 2021 on yhä mediaanina 39 000 euron auto. Hinnoista otsikoissa ollut Tesla Model 3 on sekin säilyttänyt arvoaan lopulta ihan hyvin, vuosimallin 2021 mediaanihinnan oltua alkuvuoden aikana yhä 35 500 euroa.

Polestar 2 sähkö, 2021: mediaanihinta 38 800 euroa

Vertailun vuoksi BMW 330e -lataushybridi on uutena vuonna 2021 ollut suunnilleen saman hintainen Polestarin ja Teslan kanssa, mutta on nyt tippunut 34 000 euron tienoille. 

– Kaikkiaan nämä ovat huojentavia löydöksiä. Dieselautojenkin kauppa käy, ja sähköautojen arvot eivät ole laskeneet niin hurjasti kuin mitä joskus on kirjoitettu, Kalalahti huomauttaa.

– Kuluttajana voi ostaa suhteellisen huolettomasti minkä käyttövoiman tahansa. Kannattaa valita se omaan käyttötarkoitukseen sopiva. Kaikille kyllä löytyy ostaja vielä tulevinakin vuosina.

Vuosimallin 2014 autojen pyyntihinta vuosina 2014–2024

Vuosimallien 2014 kaikkien henkilöautojen mediaanihintojen seuranta kymmenen vuoden ajan kertoo tyypillisestä arvon alenemisesta. Isona poikkeuksena ovat koronavuodet, jolloin käytettyjen autojen arvot säilyivät pari vuotta suunnilleen ennallaan. Vuodenaikoja tarkasteltaessa autojen arvot tipahtavat yleensä talvella ja keväällä, mutta kesän ja syksyn ajan ne pysyvät varsin tasaisina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Arvo vuonna 2024, kaikki autot

Kuvaaja kertoo arvonalenemasta lähinnä vanhempien autojen kohdalla. Sen sijaan 2020-luvun autoista se paljastaa, miten sähköistymisen myötä autojen hintalappuhinnat ovat aiempaa korkeampia.

Arvo vuonna 2024, eurooppalaiset vs. japanilaismerkit

Japanilaismerkeissä arvo tippuu yleisesti varsin tasaisena suorana, kun taas eurooppalaismerkkisissä se laskee eräänlaisena käyränä. Uusimpien autojen osalta tätä osittain selittää euromerkkisissä yleisemmät täyssähköautot ja lataushybridit, joten uusimmat eurooppalaiset ovat myös siksi vähän kalliimpia.

Kommentoi artikkelia