17.11.2016 Ajoneuvot Maistiainen – erikoinen Renault Twizy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupunkikulkija Renault Twizy on äänetön ja ketterä tapaus Renaultin Twizy-sähkökulkupeli on erikoinen tapaus. Twizyn muodot ja ratkaisut kääntävät varmasti päitä, missä tahansa kulkupeli liikkuukaan. Valmistajansa mukaan Twizy yhdistää kaksi-, kolme- ja nelipyöräisten parhaat puolet. Kaksipaikkainen Twizy on ainoastaan 2,34 metriä pitkä ja 1,24 metriä leveä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVilpoisa kokemusTwizyyn on helppo nousta, sillä saksiovet nousevat ylös avaten avaran kulkuaukon. Ovet eivät tosin jaksa avautua ihan yläasentoon ilman pientä auttamista. Sisäilme on muovinen, mutta kaikki toimii. Harmi kyllä ohjauspyörä ei säädy, joten ajoasento ei välttämättä ole paras mahdollinen. Lyhyellä koeajolla käy heti selväksi kaksi asiaa. Twizy on ketterä, äänetön – ja vilpoisa! Raikas tuuli pitää kuskin valppaana, kun pienet ja kapeat kitkarenkaat liukastelevat lumisohjossa. Nyt ollaan Twizyn epämukavuusalueella. Kevyt kulkupeli on omiaan kaupunkiajoon kesällä. Twizyn kääntöympyrä on 3,4 vain metriä, joten sillä on vaivatonta pujotella kaupunkisokkelikoissa tai pysäköintihallien ahtaudessa.Tarjolle myös mopoautonaNyt Twizy tulee tarjolle myös Suomessa. Valittavana on kaksi tehovaihtoehtoa, joista Twizy 45:n moottorin teho on neljä kilowattia. Kevyen ajoneuvon voi rekisteröidä mopoautoksi, jolloin sen ohjaimiin voi tarttua jo 15-vuotiaana. Tehokkaammassa Twizy 80:ssä on 13 kW:n (17 hevosvoimaa) tehoinen sähkömoottori. Väkevämmän Twizyn huippunopeus on 80 km/h. Twizy 80 rekisteröidään kevytnelipyöräksi ja se vaatii B-ajokortin.Sata kilometriä sähköajoaTwizyn ajoakun kapasiteetti on 6,1 kW, joka riittää normin mukaisesti sadan kilometrin ajoon ja todellisissa olosuhteissa 80 kilometrin matkaan. Latausjohto on integroitu autoon ja löytyy edestä luukun takaa. Tavallisella kotipistorasialla 220 voltin virralla akun saa ladattua täyteen 3,5 tunnissa. Valmistajan mukaan rakenneratkaisu, jossa on neljä pyörää ja alhaalla oleva painopiste, varmistavat vakaan etenemisen. Kuljettajan turvana ovat lisäksi turvatyyny ja nelipistevyö, minkä lisäksi matkustajalla on kolmepisteturvavyö. Twizyjen Intens-varustetasoon kuuluvat muun muassa kevytmetallivanteet, lämmitettävä tuulilasi ja metalliväri. Renault Twizy 45 Intensin hinta on 12 690 euroa ja Twizy 80 Intensin 13 990 euroa. Kolmantena mallina on tavarakuljetuksiin suunniteltu Twizy 80 Cargo (15 490 euroa), jossa takaistuimen tilalla on kuormatila. Sinne pääsee malliversion takaluukun kautta. Renault Twizyt rantautuvat Suomeen keväällä 2017. Renault-sähköautojen myynti ja huolto on aluksi keskitetty autoverkkokauppa.fi:lle.Teksti ja kuvat: Marko JokelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa