10.9.2023 Kotimaanmatkailu Erikoisnäyttely Tullimuseossa – Lautalla lännestä tarjosi autolauttamatkailun historiaa, nostalgiaa ja kurkistuksen kulissien taakse – yhdessä ainoassa huoneessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seuraavan kesän Suomenlinnan reissun yhteydessä kannattaa ehdottomasti pistäytyä Tullin ikiomassa museossa, johon on vapaa pääsy. Siellä kuluneena kesänä esillä olleessa Lautalla lännestä -erikoisnäyttelyssä pääsi mielenkiintoisella tavalla uppoutumaan Tukholman- ja Tallinnan-laivojen historiaan. Tullimuseossa vieraillessa tulee miettineeksi, miksi näin mielenkiintoinen ja tärkeä museokohde on päässyt jäämään vähän kuin syrjään, ja miksi se on auki vain kesäkuukaudet. Toki paikkana Suomenlinnan Susisaaren tsaarinaikainen infrastruktuuri ei voisi olla sille parempi. Suomen Tullin ylläpitämä museo rakentuu tasan kolmen parisataa vuotta vanhan huoneen varaan, joista muuten yhdessä on aikanaan pidetty vangittuna Suomen historian pahinta sarjamurhaajaa.Tullimuseota voi lämpimästi suositella käyntikohteeksi milloin tahansa, mutta tänä kesänä erityisesti uusi erikoisnäyttely kiinnosti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLautalla lännestäRisteilyn eli huvimatkan ja rahtiliikenteen yhdistävä matkustaja-autolautta oli siis Lautalla lännestä -näyttelyn teema. Suomalaiset ovat hullaantuneet lajiin kaksi kertaa: ensin 60- ja 70-luvuilla Ruotsin-liikenteessä ja sitten Neuvostoliiton romahdettua Tallinnan-liikenteessä. Kummankin suosio on pysyvän sorttista, mutta Tullille se on ollut melkoinen työsarka. Vain yhden, parin-kolmenkymmenen neliön huoneeseen tiivistetty erikoisnäyttely onnistui antamaan monipuolisen ajankuvan sekä Tukholman- että Tallinnan liikenteen suosion nousuajoista. Näyttelyssä oli paljon konkreettista tietoa autolauttaliikenteen nousun vaikutuksista Tullin toimintaan niin rekkojen kuin ostosmatkojenkin osalta. Vastapainona vitriineistä löytyi autolautoilla pidempään matkustaneille tuttuja esitteitä, taxfree-tuotteita ja matkamuistoja.Esinemielessä näyttelyn helmiin oli ehdottomasti luettava autolautta GTS Finnjetin nopeusmittari. Tuo mittari on ajalta ennen diginäyttöjä. Näyttelyssä oli muutamia muitakin esineitä Finnjetiltä, ja toki useilta muiltakin autolauttalegendoilta. Tullin oman tiedotteen mukaan "tämä näyttely on täydellinen paikka kaikille auto- ja laivaharrastajille sekä niille, jotka rakastavat matkustaa meriteitse. Näyttelyssä pääset tutustumaan historiallisesti merkittäviin autolauttoihin, ja saat kiehtovaa tietoa niiden käytöstä ja merkityksestä etenkin Tullin näkökulmasta." Tullimuseo Touko-elokuussa avoinna oleva Tullimuseo käy suorastaan minimalistisella tavalla läpi Suomen Tullin historian, keskiajalta ja Ruotsin vallan alta tsaarivallan alle ja edelleen itsenäisyyden aikaan ja lentomatkustamisen tuomiin haasteisiin. Vakionäyttelyssä on muiden muassa esillä Tullin takavarikoimia esineitä, mukaan lukien tuoteväärennöksiä ja uhanalaisista eläimistä tehtyjä tuotteita. Tullimuseo sijaitsee Suomenlinnan Susisaarella, ja sinne on opasteviittoja jo Ison Mustasaaren lauttarannasta lähtien. Suomenlinnakeskuksesta sillan yli mentäessä kuljetaan kohti Linnanpuistoa, jossa tunnetusti sijaitsee Suomenlinnan perustajan Augustin Ehrensvärdin hauta. Tullimuseoon on aukioloaikoinaan vapaa pääsy. Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa