7.4.2023 Ajoneuvot Erota pyörien osasarjat ja sähkömoottorit toisistaan – opas sähköpyörien komponenttien maailmaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin julkaisemien sähköpyörien koeajoissa vilisee eri komponenttivalmistajien osasarjat ja eri sähkömoottorit. Mitkä ovat niiden paremmuusjärjestys ja speksit, selviää tästä artikkelista. Polkupyörien komponenttien maailma voi olla aikamoinen sillisalaatti tietämättömällä. Pyöristä löytyy Shimanoa ja on Sramia, mutta pelkästään osasarjan valmistaja ei kerro oikeastaan mitään muuta kuin sen valmistajan. Tämän lisäksi sähköpyörissä vilisee sähkömoottoreiden nimet, Bosch, Shimano, Yamaha ja muut – mutta pelkät valmistajat ei kerro sähkömoottoreistakaan muuta kuin valmistajan.Vaihteistojen puolella valmistajia on oikeastaan tällä hetkellä kaksi, joita pyörissä käytetään tavanomaisimmin. Maailman suurin komponenttivalmistaja, yli 100-vuotias japanilainen Shimano sekä yhdysvaltalainen, 1980-luvulla perustettu Sram nokittelevat tällä kentällä lähes keskenään. Molemmilla valmistajilla on erihintaisia ja sitä kautta myös eri laatuisia osasarjoja – jotka vaikuttavat myös siihen itse asiaa, eli polkupyörän hintaan.Kun sekaan soppaan lyödään vaihteistojen lisäksi vielä esimerkiksi maastopyörien jousitus, eli Rock Shoxin ja Foxin etuhaarukat sekä iskuvaimentimet, sekametelisoppa on melkoinen. Iskuvaimentimien ja keuloja emme tässä yhteydessä kuitenkaan pistä järjestykseen, koska esimerkiksi Foxin iskunvaimentimet on hinnan lisäksi luokiteltu myös niiden käyttötarkoituksen mukaan. Osa joustoista on tehty esimerkiksi kovaan menoon kuten alamäkipyöräilyyn ja toisilla osilla pärjää hyvin rauhallisemmassa trail-ajossa. Molemmista kategorioista löytyy monenhintaista tuotetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitä kalliimpi, sitä parempi ja kevyempiVaihteistosarjoihin pätee kuitenkin sama, mikä muihinkin tuotteisiin – mitä kalliimpi tuote eli osasarja on kysymyksessä, sitä paremmista materiaaleista se on yleensä tehty. Paremmat materiaalit tuovat mukanaan muun muassa kulutuskestävyyttä sekä toimintavarmuutta, mutta myös keveyttä.Shimanon ja Sramin osasarjoja on aavistuksen vaikea verrata ristiin, sillä merkit ja niiden sisällä olevat mallisarjat eivät ole täysin suoraan verrannollisia keskenään. Mutta oheinen listaus antaa vähän vinkkiä siitä, että mihin kohtaan mikäkin osasarja hintajanalla sattuu, ainakin valmistajien omassa hierarkiassa. Samalta polkupyörävalmistajalta saattaa löytyä myös sekä Sramin osasarjoilla että Shimanon osasarjoilla koottua pyörää mallistostaan.Oheisista Moottorin kokoamista listoista voi kuitenkin nähdä, mitkä ovat osasarjojen niin sanotut paremmusjärjestykset. Näitä listoja voi käyttää esimerkiksi siinä, kun tekee sähköpyöränsä ostopäätöstä.Huomionarvoista ostopäätöstä tehdessään on kuitenkin se, että joissain pyörissä osasarjoja myös sekoitetaan keskenään. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että pyörään on laitettu kahden eri hinnan osaa, mutta ilmoituksessa tai nettikaupan tekstissä saatetaan kertoa vain se parempi. Ilmoituksessa saatetaan mainita, että pyörässä on Sram GX -vaihteet. Takavaihtaja pyörässä voi tällöin olla mainittu Sram GX, mutta voimansiirron muut osat ovatkin alempaa hintaluokkaa. Maastopyörissä tämä tosin on tänä päivänä harvinaisempaa, koska pyörissä on siirrytty paljon siihen, että pyörässä on vain yksi ratas edessä ja varsinainen vaihteisto takana. Edullisissa maastopyörissä, kuten esimerkiksi lasten maastopyörissä käytetään edelleen kahta tai kolmea eturatasta ja useampaa takaratasta, ja tällöin osasarjana pyörässä on esimerkiksi Shimanon osasarjojen edullisimmat versiot, kuten Tourney tai Altus.Shimano-maastopyörien vaihteistot (järjestys kalleimmasta halvimpaan)XTR Di2 (pro taso) XTR (pro taso) Deore XT Di2 (kilpataso) Deore XT (vaativa harrastaja) SLX (vaativa harrastaja) Deore (harrastaja) Alivio (harrastaja) Acera (harrastaja) Altus (aloittelija) Tourney TX (aloittelija) Tourney (aloittelija) Tourney TZ (aloitteija)Shimano-alamäkipyörien osasarjat (järjestys kalleimmasta halvimpaan)Saint (harrastaja, vastaa XTR-tasoa) Zee (aloittelija)Sram-maastopyörien vaihteistot (järjestys kalleimmasta halvimpaanXX1 Eagle AXS (pro taso) XX1 Eagle (pro taso) XX1 (kilpataso) X01 Eagle AXS (kilpataso) X01 Eagle (kilpataso) X01 (vaativa harrastaja) EX1 (vaativa harrastaja, erityisesti sähkömaastopyöriin kehitetty osasarja) GX Eagle (vaativa harrastaja) GX (vaativa harrastaja) NX Eagle (harrastaja) NX (harrastaja) SX Eagle (harrastaja)Sramin osasarjoissa lisämerkintä Eagle tarkoittaa sitä, että se on kyseisen tason paras osasarja, jossa on 12-vaihteinen takapakka. Eagle-osasarjat ovat myös yhteensopivia NX-, GX-, X01- ja XX1-osasarjojen kanssa 11-vaihteisten osalta, 12-vaihteisissa NX:n vapaaratas ei ole yhteensopiva.Sram-maastopyörien osasarjoja (joista osa poistunut tai poistuu käytöstä, yllä mainitut osasarjat ovat syrjäyttäneet nämä, järjestys kalleimmasta halvimpaan)XX (kilpataso) X0 (vaativa harrastaja) X9 (vaativa harrastaja) X7 (harrastaja) X5 (aloittelija)Shimano-kaupunkipyörien vaihteistot (järjestys kalleimmasta halvimpaan)Metrea (vaativa käyttäjä) Alfine (keskitason käyttäjä) Nexus (keskitason käyttäjä) Capreo (aloitteleva käyttäjä)Sähkömoottoreissa muutama valmistajaSähköpyörien sähkömoottoreina esiintyy myös muutamien eri moottorivalmistajien myllyjä. Kun puhutaan pyörien keskimoottoreista, Shimano, Yamaha, Brose sekä Bosch ovat valmistajat, joiden sähkömoottoreita esiintyy pyörissä pääosin. Lisäksi sähkömoottoreiden valmistajiin on noussut mukaan Fazua, joka on hieman tuntemattomampi merkki, mutta Fazuan moottorit yleistyvät, kun pyörään tarvitaan kevyttä sähkömoottoria suhteellisen pienellä akun teholla. Tähän listaan otimme mukaan myös Mahlen, joka on takamoottoreissa yleinen valmistaja.Lisäksi pyörissä voi olla sellainen sähkömoottori, että valmistaja sille on tietty, mutta moottorin vääntöä tai muita ominaisuuksia on speksattu siten, että vastaavaa sähkömoottoria ei löydy kuin tietyn valmistajan tietyistä pyöristä. Esimerkiksi amerikkalaisvalmistaja Specialized käyttää pyörissään Brosen moottoreita, mutta he pyrkivät markkinoimaan sähkömoottoreita siten, että ne olisivat heidän omiaan. Tietyllä tavalla ovatkin speksien puolesta. Pyörävalmistajat kehittävät myös omia sovelluksiaan, joilla pyörän eri ominaisuuksia, kuten moottorin tarjoamaa vääntöä milläkin avustustasolla voi säätää mieleisekseen.Brose on jakanut sähkömoottorinsa kahteen eri kategoriaan, Brosella on sekä alumiinirunkoisia, että magnesium-runkoisia sähkömoottoreita. Magnesium-runkoinen moottori Brosen valikoimassa on 15 prosenttia pienempi kooltaan kuin alumiinirunkoinen ja 500 grammaa kevyempi.Nyrkkisääntö sähkömoottoreissa on se, että mitä edullisempi moottori, sitä vähemmän se tarjoaa vääntöä ja näin ollen vähemmän myös avustusta. Eri valmistajien moottorisarjojen sisällä myös moottoreiden muut ominaisuudet, kuten herkkyys ja hyötysuhde, saattavat vaihdella. Vähemmän vääntävää moottoria käytetään yleensä esimerkiksi kaupunkipyörissä ja kun vaativuus kasvaa, esimerkiksi maastopyörissä, moottorin vääntömomentti myös kasvaa. Väännön kasvaessa sähkömoottorin hinta myös yleensä nousee.Sähkömoottoreiden kohdalla paino ei kulje välttämättä käsi kädessä sen kanssa, että mitä kalliimpi ja parempi moottori, sitä kevyempi se on. Vääntävä ja kallis sähkömoottori voi tarvita myös järeämmät sisuskalut ja sen vuoksi kalliimpi sähkömoottori voi olla painavampi kuin edullinen ja pieni moottori.Myös sähköpyörien akut ovat eri painoisia, johtuen siitä, että mitä isompi akku, sitä enemmän siinä on akkukennoja, jotka tuovat akkuun painoa. Akun yhtenä valintatekijänä pyörää koottaessa on se, minkä painoinen pyörä on muiden komponenttien osalta. Kevyeen pyörään saatetaan valita pieni akku, jolloin pyörän kokonaispaino pysyy alhaisena ja tällöin järeälläkin sähkömoottorina pyörään pystytään saamaan kohtuullinen sähköllä avustettu toimintamatka pienelläkin akulla.BoschPerformance Line CX Race Limited Edition, 2,75 kg, 250 W, 85 Nm Performance Line CX, 2,9 kg, 250 W, 85 Nm Performance Line Speed, 2,9 kg, 250 W, 85 Nm Performance Line, 3,2 kg, 250 W, 75 Nm Cargo Line, 2,9 kg, 250 W, 85 Nm Active Line Plus, 3,2 kg, 250 W, 50 Nm Active Line, 2,9 kg, 250 W, 40 NmBrose, alumiinirunkoiset sähkömoottoritBrose Drive S Alu, 3,4 kg, 250 W, 90 Nm Brose Drive TF Alu, 3,4 kg, 250 W, 90 Nm Brose Drive T Alu, 3,4 kg, 250 W, 70 Nm Brose Drive C Alu, 3,4 kg, 250 W, 50 NmBrose, magnesium-runkoiset sähkömoottoritBrose Drive S Mag, 2,9 kg, 250 W, 90 Nm Brose Drive TF Mag, 2,9 kg, 250 W, 90 Nm Brose Drive T Mag, 2,9 kg, 250 W, 70 Nm Brose Drive C Mag, 2,9 kg, 250 W, 50 NmFazuaRide 60, 2,0 kg, 450 W, 60 Nm Ride 50, 3 kg, 350 W, 58 Nm Evation, 3,1 kg, 450 W, 55 NmShimano EP8 (EP801), 2,7 kg, 250 W, 85 Nm EP6 (EP600), 3,0 kg, 250 W, 85 Nm E7000, 2,8 kg, 250 W, 60 Nm E6100, 2,8 kg, 250 W, 60 Nm E5000, 2,4 kg, 250 W, 40 NmYamahaPW-X3, 2,8 kg, 250 W, 85 Nm PW-X2 45, 3,2 kg, 500 W, 80 Nm PWseries S2, 2,9 kg, 250 W, 75 Nm PWseries TE, 3,4 kg, 250 W, 60 Nm PWseries CE, 3 kg, 250 W, 50 NmMahleX20, 1,4 kg, 250 W, 55 Nm X35, 1,5 kg, 250 W, 40 NmMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJarrujen merkitys korostuu kun vauhti kasvaaJarrujen puolella myös Shimano ja Sram ovat pääasiassa keskinäiset kilpakumppanit. Jarrujen toimivuus ja tehokkuus ovat tärkeässä osassa kaikissa pyörissä, mutta eritoten maastopyörissä maastossa ajettaessa niiden merkitys korostuu. Myös koolla on merkitystä tässäkin, nyrkkisääntönä voi pitää, että mitä isompi jarrulevy, sitä tehokkaammasta jarrusta on kysymys. Aina koko ei ole kuitenkaan merkitsevä, myös jarrujen optimilämpötilalla on merkitystä niiden pysäytysvoimaan.Nelimäntäiset jarrut ovat tulleet myös maastopyöriin entistä enemmän kaksimäntäisten jarrujen sijaan. Mäntien lukumäärää kasvattamalla myös jarrupalojen kokoa voidaan kasvattaa, jolloin jarrujen lämmönkesto paranee. Kaksimäntäiset jarrut ovat yleensä kevyemmät ja ne riittävät usein kevyempään kalustoon ja kevyempään ajoon. Nelimäntäisiä jarruja suositaan silloin, kun vauhti kasvaa ja alamäet jyrkkenevät, ja jarruilta vaaditaan todellista luotettavuutta.Sram (2-mäntäiset jarrut)Level Ultimate Level TLM Level TL Level T LevelSram (4-mäntäiset jarrut)Code RSC Code R G2 Ultimate G2 RSC Guide RS Guide R Guide RE Guide TShimano (2-mäntäiset jarrut)XTR Deore XT SLX DeoreShimano (4-mäntäiset jarrut)XTR Deore XT SLX DeoreShimano (4-mäntäiset jarrut alamäkiajoon)Saint ZeeTeksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto/Tuomas RajalaEdellä mainittujen listojen tiedot perustuvat artikkelin julkaisuhetkeen, tiedot saattavat olla puutteellisia, kun komponenttivalmistajat julkaisevat uusia osasarjoja ja komponentteja polkupyöriin.Täsmennys 13.4.2023: Täsmennetty tietoa Sram Eagle -osasarjojen yhteensopivuutta muiden Sram-osasarjojen kanssa.Lisää aiheestaSähköpyörän koeajo: Canyon Pathlite:ON 8 SUV – Väkevä trekking-pyörä myös mukavaan työmatka-ajoon Sähköpyörän koeajo: Canyon Spectral:On CF 8 – Erinomainen ja edullinen hiilikuitutykki keveyttä arvostavalle Sähköpyörän koeajo: E/Fat on suomalaista suunnittelua oleva sähköpyörä – vai onko se sittenkin mopo? Sähköpyörän koeajo: Fantic Fat Sport 630 – fantasticò Fantic! Sähköpyörän koeajo: Gasgas G Trail 2.0 – Huomionhakuinen pyörä monipuoliseen maastoajoon Sähköpyörän koeajo: Giant Reign E+ 1 – Huippusuorituskykyä maastoon laadukkailla osilla Sähköpyörän koeajo: Helkama FE12 – Silkkaa hauskuutta talvikelissä Sähköpyörän koeajo: Helkama FSE12 – Tuntematon täysjousto maastoiloitteluun Kokemuksia koeajoista: Sähköpyörien kehitys on vasta alussa – mitä kaikkea näemmekään vielä tulevaisuudessa Sähköpyörän koeajo: Helkama XE10 – Made in Finland Sähköpyörän koeajo: Himo C26 – Himottavan edullinen sähköpyörä Sähköpyörän koeajo: Himo C30S – Edullinen sporttipyörä työmatka-ajoon Sähköpyörän koeajo: KTM Machina Kapoho 7973 – Itävallasta kajahtaa! Sähköpyörän koeajo: Mondraker Crafty R – Paljoon pystyvä maastotaituri Sähköpyörän koeajo: Niekka Kura – suoraan läskipyörien aateliseksi Sähköpyörän koeajo: Orbea Rise M10 – Superkevyt huippupyörä vaativalle käyttäjälle Sähköpyörän koeajo: Pitkää siivua Helkama e-jopolla! Sähköpyörän koeajo: R Raymon Fullray 150 E 9.0 – Tuntematon keskiluokkainen Sähköpyörän koeajo: Rock Machine Avalanche – Kivenkova rokkikone Sähköpyörän koeajo: Specialized Turbo Tero 4.0 – Monipuolisuutta työmatkaan ja maastoon Sähköpyörän koeajo: Trek Dual Sport+ 2 – ketterä ja hauska monitaituri Sähköpyörän koeajo: Trek FX+ 2 – Kevyt kaupunkipyörä lyhyille siirtymille Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”