9.10.2024

EU:n laajuinen ajokielto tahmaa, haasteena taata valitusoikeus

Kuva Moottorin arkisto

Ajokieltoon epäillyn henkilön valitusoikeuden takaaminen sekä asiakirjojen käännättäminen eri kielille ovat hankalia haasteita ratkaistavaksi.

Moottori uutisoi maaliskuussa 2023 Euroopan komission ehdotuksesta, joka mahdollistaisi koko EU:n laajuisen ajokiellon asettamisen tapauksissa, joissa EU-maa määrää kuljettajan ajokieltoon alueellaan tapahtuvan rikkomuksen vuoksi. Taustalla on EU:n halu taata liikenneturvallisuus nykyistä paremmin.  

Ehdotusta perustellaan seuraavasti: ”Liikenneturvallisuuden takaamiseksi on tärkeää saattaa liikennerikkomuksiin syyllistyneet kuljettajat vastuuseen kaikissa EU-maissa.”

Komission mukaan epäkohtana on, että nykyisten sääntöjen mukaan vakavien rikkomusten vuoksi määrättyjä ajokieltoja ei voida panna täytäntöön EU:n laajuisesti, jos rikkomus on tapahtunut muussa kuin ajokortin myöntäneessä EU-maassa.

Komission tuore ehdotus kattaa vakavat liikennerikkomukset, kuten suuren ylinopeuden, alkoholin tai huumeiden vaikutuksen alaisena ajamisen sekä kuoleman tai vakavan ruumiinvamman aiheuttavat liikennerikkomukset.

Ihan heti käytännöt eivät tule muuttumaan, sillä esitykset pitää hyväksyä niin EU-parlamentissa kuin jäsenmaissakin. Prosessi näyttää tahmautuvan eli kestävän vielä pitkään, sillä ehdotus on osoittautunut juridisesti yllättävän hankalaksi. Euroopan unionin neuvoston kannan muodostus on jäämässä ministereiden päätettäväksi 5.12.2024 kokoontuvaan liikenneneuvostoon.

Euroopan parlamentti on jo antanut omat muutosehdotuksensa ajokieltoasiaan ja he olisivat valmiita osaltaan käynnistämään päätösneuvottelut eli trilogit, mutta Euroopan unionin neuvoston puolella valmistelutyö on yhä kesken.

– Haasteina ovat esimerkiksi epäillyn henkilön valitusoikeuden takaaminen, samoin kuin asiakirjojen/ajokiellon käännättäminen: kuka kääntää ja mitä käännetään, mille kaikille kielille ja missä laajuudessa, erityisasiantuntija Maija Mansikkaniemi taustoittaa. Hän työskentelee Brysselissä sijaitsevassa Suomen pysyvässä edustustossa Euroopan unionissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rangaistuspisteitä ei kaikkialla

Mansikkaniemi tuo esiin myös kysymyksen siitä, miten ratkaistaan tilanteet, joissa henkilön ajokortti on myönnetty vaikkapa Suomessa, mutta hän asuu Ruotsissa ja määrätään ajokieltoon Saksassa.

– Miten siis eri viranomaisten yhteistyö järjestetään ja tieto kulkee, miten tämä voidaan ratkaista direktiivissä.

Ratkaistavana on myös se, miten ns. pienet, mutta toistuvat liikennerikkomukset tulisi huomioida, kuten toistuva lievä ylinopeus.

Mansikkaniemen mukaan 20 jäsenvaltiossa on käytössä erilaisia ns. rangaistuspistejärjestelmiä, jossa riittävän moni teko peräkkäin johtaa ajokieltoon pisteiden menetyksen myötä. Rangaistuspistejärjestelmä on toteutettu eri maissa usealla eri tavalla: osassa maita saa miinuspisteitä, osassa pluspisteitä. Vastaavasti henkilön lähtötasoksi voi olla säädetty nolla pistettä tai vaikkapa 30 pistettä, josta saa alaspäin miinuspisteitä.

Kuvitteellisessa esimerkissä törkeästä rattijuoppoudesta saa -12 pistettä, joka jo yksinään johtaa suoraan ajokieltoon, kuten vastaavasti jos on kolmesti peräkkäin jäänyt kiinni lievästä ylinopeudesta (-4 pistettä /kerta = 12pistettä). Eri maissa samankaltaisesta teosta voi saa hyvin eri määrän pisteitä.

Rangaistuspistejärjestelmän käyttöönottoa ei haluta kuitenkaan pakolliseksi, ja Suomessahan tällaista järjestelmää ei ole käytössä.

Taustalla tavoite nollavisiosta

Komission kunnianhimoisena tavoitteena on vähentää tieliikennekuolemat ja vakavat loukkaantumiset lähes nollaan EU:n teillä vuoteen 2050 mennessä (ns. nollavisio) ja puolittaa niiden määrä vuoteen 2030 mennessä. Komissio vahvisti sitoutumisensa tavoitteeseen vuosia 2021–2030 koskevissa EU:n liikenneturvallisuuspolitiikan puitteissa. Direktiivien muutosehdotuksilla pyritään saavuttamaan nämä tavoitteet.

Euroopan tieliikenteessä menehtyi viime vuonna 20 418 ihmistä. Edellisvuotta parempaan ei Euroopan laajuisesti juuri kyetty, sillä tieliikennekuolemien määrä väheni vain prosentin verran edellisvuoteen 2022 verrattuna.

Lähteet: EU-komissio, ehdotus direktiiviksi tiettyjen ajokieltojen unioninlaajuisesta soveltamisesta, tieliikennekuolemat vuonna 2023 Euroopassa

Kommentoi artikkelia