17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa Teksti Benjamin Helander Kuva Moottorin arkisto, Renault, Hyundai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä A- ja B-segmentit sekä sähköisyys ovat jälleen kerran kovaa valuuttaa ECOTY:ssa. Huomionarvoisesti Stellantiksen CMP-perusrakenteen pohjalta mukana on kaksi autoa, ja sen pohjalta on voitettukin jo kahdesti. Eräs suurimmista tunnustuksista, jonka henkilöautomalli voi maailmassa saada, on ECOTY, European Car of the Year eli Vuoden Auto Euroopassa. Jälleen kerran isosta joukosta, yli 40 tuoreesta automallista, on löydetty seitsemän finalistia, jotka kisaavat himoitusta tittelistä vuoden 2025 ECOTY:ssä.Tältä näyttää hallitseva ECOTY-tittelin haltija. Noin yleisesti finalistiseitsikkoa voisi luonnehtia tyypilliseksi ECOTY:n finaalikattaukseksi. Euroopan Vuoden autoksi on harvemmin valittu isoa autoa tai oikeiden premiumsegmenttien autoja, ja myös hallitseva Vuoden auto, Renault Scénic E-Tech Electric, on kokonsa puolesta ainakin keskiarvon ylempää puoliskoa. Varsin usein Vuoden auto Euroopassa on löytynyt A-, B- tai C-segmenteistä, ja kahta alinta segmenttiä tälläkin kertaa edustaa seitsemästä finalistista jopa viisi.Käydäänpä seuraavaksi läpi vuoden 2025 ECOTY-finalistit aakkosjärjestyksessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlfa Romeo JuniorJunior on Alfan paluu kompakteihin autoluokkiin, ja osuu mukavasti B-SUV-segmentin premiumpäätyyn. Juniorin kohdalla asetelmat ovat erittäin kutkuttavat, sillä sen CMP-pohjarakenteella ECOTY-titteli on viety jo kahdesti; ensin vuonna 2020 Peugeot 208:na ja sitten vuonna 2023 Jeep Avengerina. Eikä siinä vielä kaikki, samalla tehtaalla Puolassa valmistettava Jeep Avenger on Juniorin hyvin läheinen sisarmalli, joten tilastojen valossa Juniorin pitäisi lähteä finaaliin melkoisen hyvistä asetelmista käsin. Eikä siihen tarvita pelkkiä tilastoja, onhan Juniorissa kyse monipuolisesta, pirteästä, tyylikkäästä ja edukseen erottuvasta crossoverista. Alfa Romeo on vienyt ECOTY-tittelin jo kahdesti aiemmin, 156-mallilla vuonna 1998 ja 147-mallilla vuonna 2001. Toisen sijan Alfa vei vuonna 2017 Giulialla, ja sitä seuraavana vuonna myös Stelvio pääsi finaaliin. Citroën C3 (ja ë-C3)Samalta pohjalta jatketaan Alfan Juniorin kanssa, kun vuorossa on Citroën C3:n uusin Euroopan markkinoille suunnattu painos, sekä polttomoottorisena että täyssähköisenä. C3:n Smart Car -perusrakenne on jatkokehitelmä CMP:stä. Toki moni muukin asia C3:ssa puhuu sen puolesta, että pisteitä pitäisi olla tulossa. Hieman huvittavakin nippelitieto Citroënin ECOTY-historiasta on se, että ranskalaismerkki on vienyt tittelin kolmesti, joista edellisen kerran vuonna 1990 isokokoisella, viisiovisella XM-hatchbackillä, ja sitä edellisen kerran vuonna 1975 oikein Ison Kissan seuraajalla, luksusluokan CX:llä. Cupra TerramarFinalistijoukon isoin auto, ja samalla ainoa VAG-konsernin edustaja on C-segmentin noin 4,5-metrinen Cupra Terramar. Uutuus on vielä julkistamattoman uuden sukupolven Audi Q3:n sisarmalli. Terramar on myös luvatusti espanjalaismerkin viimeinen ei-täyssähköauto, ja koko finalistiporukassa yksi kahdesta autosta, jota ei saa lainkaan täyssähköisenä. Mahdollinen ECOTY-titteli olisi automerkkinä vasta muutaman vuoden ikäiselle Cupralle ensimmäinen, ja myös sen "emomerkki" Seat odottaa vielä ensimmäistään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDacia DusterDusteria on jotenkin hankala sijoittaa suoraan B- tai C-segmenttiin, mutta paikkansa ECOTY-finaalissa suosikkibudjettimaasturin kolmas sukupolvi on varmasti ansainnut.Dacia on verrattain lyhyessä ajassa kiirinyt Euroopan myyntitilastojen kärkeen, ja sen perusteellisesti uudistunut ja onnistuneeksi todettu myyntitykki onkin varmasti korkealla eurooppalaisraadin silmissä. Tästäkin menestyksestä huolimatta Dacia on nyt vasta ensimmäistä kertaa edes finalistina ECOTY:ssä, voitteko uskoa? Hyundai InsterInster on selvästi joukon pienin malli, ja ainoa A-segmenttiläinen, mutta tämä ei takuulla rajoita Hyundain kokoaan suuremman minisähköauton mahdollisuuksia kisassa vaikka kirkkaimmasta kruunusta. Voittaessaan Vuoden auto Euroopassa -tittelin Inster olisi sen historian ensimmäinen Hyundai, ja ensimmäinen A-segmentin auto sitten vuoden 2008:n ja Fiat 500:n. Kia EV3Kian kuuma uutuus täyssähköisten B-SUV:ien markkinoilla on joukon toinen korealainen.Voittaessaan EV3 ei olisi ensimmäinen ECOTY-tittelin saavuttanut Kia, eikä edes ensimmäinen EMP-täyssähköpohjarakenteelle rakentuva Kia, sillä voitonhan vei jo vuonna 2022 EV3:n isosisko EV6. Myös EV3:n isoisosisko EV9 oli viime vuonna ECOTY-finaalissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenault 5 (ja Alpine A290)Renaultin retrosähköauto B-segmentissä on mukana finaalissa paitsi omana itsenään, myös sisarmalli Alpine A290:nä. Autojen yhteen niputtaminen tällä tavalla kielii siitä, että niitä pidetään käytännössä samana autona, mistä valmistajan suunnalla saatetaan olla eri mieltä.Joka tapauksessa Renault pääsee 5:llä puolustamaan hallitsemaansa ECOTY-titteliä. Renault on heti Fiatin jälkeen historian toiseksi menestyksekkäin automerkki ECOTY-titteleiden määrällä mitattuna. Renault on myös ensimmäinen voittaja edelleen olemassa olevista autonvalmistajista, sillä se voitti järjestyksessään kolmannen koskaan myönnetyn tittelin 16-mallillaan vuonna 1966. Kahden ensimmäisen tittelin voittajat, Rover ja Austin, ovat jo poistuneet keskuudestamme. Lähde: ECOTY Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan