6.12.2024

Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa

Kuva Moottorin arkisto
syksy liikenne

Traficom kehittämässä eurooppalaista mobiiliajokorttia. Suomessa aiemmin kehitelty kansallinen mobiiliajokortti tyssäsi moniin ongelmiin.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on aktiivisesti mukana kehittämässä eurooppalaista digitaalisen identiteetin lompakkoa osana EU:n pilottihanketta. Lompakon tavoitteena on tuoda arkeen sujuvuutta ja varmistaa, että henkilöllisyys ja erilaiset oikeudet voi todentaa turvallisesti digitaalisesti koko EU-alueella.

Traficom osallistuu pilottiprojektiin, jossa keskitytään mobiiliajokorttiin. Sellaista kehiteltiin Suomessa jo useita vuosia sitten, mutta hanke lopulta tyssäsi kokeiluvaiheen jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajokortti osaksi digilompakkoa

Mobiiliajokortti tallennetaan lompakkoon, ja tiedot siihen saadaan Traficomin ajo-oikeusrekisteristä. Traficomin mukaan käyttäjä voi itse hallinnoida tietojaan ja päättää, mitä tietoja hän luovuttaa asioinnin yhteydessä. Ulkopuoliset eivät pääse tietoihin käsiksi, eikä sovelluksella voida seurata, miten sitä käytetään.

”Mobiiliajokortti parantaa erityisesti tietosuojakäytäntöjä ja luotettavuutta esimerkiksi autovuokraamoiden käyttötilanteissa. Lompakkosovellus on suunniteltu toimimaan sujuvasti sekä sähköisissä että henkilökohtaisissa asiointitilanteissa, mikä tuo helppoutta jokapäiväiseen elämään”, Traficom kiteyttää.

Traficom kertoo tekevänsä tiivistä yhteistyötä eurooppalaisten kumppanien kanssa varmistaakseen, että kehitetty lompakko täyttää korkeimmat turvallisuusvaatimukset ja toimii yhtenäisesti eri maiden järjestelmien kanssa. ”Tämä yhteistyö tukee Suomen asemaa digitaalisten ratkaisujen edelläkävijänä ja mahdollistaa uusien palveluiden sujuvan käyttöönoton.”

Digilompakko käyttöön 2026

Eurooppalainen digitaalisen identiteetin lompakko otetaan käyttöön vuonna 2026, mutta ajokortin liittäminen siihen riippuu EU:n ajokorttidirektiivin lopullisesta sisällöstä ja sen kansallisesta toimeenpanosta.

Traficomin mukaan tarkkaa aikataulua mobiiliajokortin käyttöönotolle ei ole vielä määritelty, mutta Traficom seuraa aktiivisesti direktiivin etenemistä ja valmistautuu sen toteuttamiseen Suomessa.

mobiiliajokortti

Suomessa kokeiltiin vuosia sitten

Moottori uutisoi heinäkuussa 2017 kotimaisesta aiemmasta mobiiliajokorttihankkeesta otsikolla Pahvista älypuhelimeen – Trafin mobiiliajokortti kokeiluun vuoden lopussa.

Viranomainen kertoi valmistelusta tuolloin, että käytännössä meillä on tällä hetkellä tekninen prototyyppi työn alla ja kilpailutus varsinaisen sovelluksen tekemisestä valmistumassa.”

Moottori seurasi mobiiliajokortin kehittelyvaiheita. Mobiiliajokortti ja ajoneuvon tietojen haku rekisteritunnuksella testikäytössä -otsikoitu artikkeli Moottorissa 26.12.2017 kertoi mobiiliajokortin testauksesta Suomessa.

Kokeilussa noin tuhat testaajaa koekäytti Autoilija-mobiilisovellusta. Sovellus sisälsi sähköisen ajokortin lisäksi muuan muassa ajoneuvon tietoihin liittyviä palveluita. Asiantuntija kuvasi sovellusta toteamalla, että ”autoilijaan yhdistetään ajoneuvon kuljettajan ja omistajan keskeiset palvelut, jolloin ne ovat aina nopeasti saatavilla – puhelinhan meillä on kaikilla lähes aina mukana.”

Mobiiliajokortin oli tarkoitus toimia muovikortin tavoin: sillä voi todistaa ajo-oikeuden ja iän asiointitilanteessa. Turvaelementteinä mobiiliajokortissa olivat kosketettaessa muuttuva, animoitu kuvio, hologrammikuvat sekä QR-koodi.

Tuolloin vuoden 2017 lopussa hehkutettiin, että kansainvälisestikin Suomi on edelläkävijä mobiiliajokortin käyttöönotossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tietoturvallisuus varmistettava

Kaikki ei kuitenkaan sujunut ongelmitta kuin Strömsössä. Vuoden 2019 helmikuussa Moottori kertoi hankkeesta otsikolla Mobiiliajokortti viivästyy – taustalla toimintavarmuuden varmistaminen.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kehittämä mobiiliajokorttisovellus oli vuoden 2019 alkupuolella viimeistelyvaiheessa. Aiemmin ajokorttitietojen tietoturvaongelmissa ryvettynyt viranomainen kuitenkin päätti lykätä mobiiliajokortin käyttöönottoa.

Traficomin mukaan ”laadun takaamiseksi palvelu julkaistaan vasta toimintavarmuuden varmistamisen jälkeen.”

”Ennen käyttöönottoa haluamme vielä varmistaa, että mobiiliajokortti toimii varmasti laajamittaisessa käytössä yhtä hyvin kuin pilottinakin. Palvelu avataan vasta laadukkuuden toteamisen jälkeen.”

Hanke tyssäsi 2020

Hanke suomalaisesta mobiiliajokortista tyssäsi kesäkuussa 2020, kuten Moottori uutisoi otsikolla Traficom kuoppasi kiitellyn mobiiliajokortin – taustalla viraston taloustilanne.

Traficom kuoppasi laajalti kiitellyn ja kiinnostusta herättäneen mobiiliajokortin sisältävän Autoilija-sovelluksen kehittämisen. Päätöksen taustalla julkilausuttuna syynä mainittiin viraston heikentynyt taloustilanne.

Traficomin ylijohtaja totesi Moottorin uutisessa, että ”koronaviruksesta aiheutuvien vaikutusten vuoksi olemme arvioineet taloudellista tilannettamme emmekä tällä hetkellä pysty kehittämään tätä sovellusta.”

Seuraava kiinnostava etappi mobiiliajokortti-saagassa tuli EU-tason päätöspöydistä.

Moottori uutisoi 9.3.2024 aiheesta otsikolla Mepit ajokorttisäännöksistä: mobiiliajokortteja, kahden vuoden koeaika ja terveyden pakollinen itsearviointi.

Uutisessa kerrottiin, että mikäli muutokset EU:n ajokorttisääntöihin toteutuvat, tietäisi se mm. mobiiliajokortteja, pakollista terveydentilan itsearviointia ja muiden tiellä liikkujien parempaa huomioimista. Mepit siis puolsivat tuolloin digitaalista mobiiliajokorttia, joka ladataan käyttäjän matkapuhelimeen ja vastaa täysin fyysistä ajokorttia.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat