6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Traficom kehittämässä eurooppalaista mobiiliajokorttia. Suomessa aiemmin kehitelty kansallinen mobiiliajokortti tyssäsi moniin ongelmiin. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on aktiivisesti mukana kehittämässä eurooppalaista digitaalisen identiteetin lompakkoa osana EU:n pilottihanketta. Lompakon tavoitteena on tuoda arkeen sujuvuutta ja varmistaa, että henkilöllisyys ja erilaiset oikeudet voi todentaa turvallisesti digitaalisesti koko EU-alueella.Traficom osallistuu pilottiprojektiin, jossa keskitytään mobiiliajokorttiin. Sellaista kehiteltiin Suomessa jo useita vuosia sitten, mutta hanke lopulta tyssäsi kokeiluvaiheen jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjokortti osaksi digilompakkoaMobiiliajokortti tallennetaan lompakkoon, ja tiedot siihen saadaan Traficomin ajo-oikeusrekisteristä. Traficomin mukaan käyttäjä voi itse hallinnoida tietojaan ja päättää, mitä tietoja hän luovuttaa asioinnin yhteydessä. Ulkopuoliset eivät pääse tietoihin käsiksi, eikä sovelluksella voida seurata, miten sitä käytetään.”Mobiiliajokortti parantaa erityisesti tietosuojakäytäntöjä ja luotettavuutta esimerkiksi autovuokraamoiden käyttötilanteissa. Lompakkosovellus on suunniteltu toimimaan sujuvasti sekä sähköisissä että henkilökohtaisissa asiointitilanteissa, mikä tuo helppoutta jokapäiväiseen elämään”, Traficom kiteyttää.Traficom kertoo tekevänsä tiivistä yhteistyötä eurooppalaisten kumppanien kanssa varmistaakseen, että kehitetty lompakko täyttää korkeimmat turvallisuusvaatimukset ja toimii yhtenäisesti eri maiden järjestelmien kanssa. ”Tämä yhteistyö tukee Suomen asemaa digitaalisten ratkaisujen edelläkävijänä ja mahdollistaa uusien palveluiden sujuvan käyttöönoton.”Digilompakko käyttöön 2026Eurooppalainen digitaalisen identiteetin lompakko otetaan käyttöön vuonna 2026, mutta ajokortin liittäminen siihen riippuu EU:n ajokorttidirektiivin lopullisesta sisällöstä ja sen kansallisesta toimeenpanosta.Traficomin mukaan tarkkaa aikataulua mobiiliajokortin käyttöönotolle ei ole vielä määritelty, mutta Traficom seuraa aktiivisesti direktiivin etenemistä ja valmistautuu sen toteuttamiseen Suomessa.Suomessa kokeiltiin vuosia sittenMoottori uutisoi heinäkuussa 2017 kotimaisesta aiemmasta mobiiliajokorttihankkeesta otsikolla Pahvista älypuhelimeen – Trafin mobiiliajokortti kokeiluun vuoden lopussa.Viranomainen kertoi valmistelusta tuolloin, että ”käytännössä meillä on tällä hetkellä tekninen prototyyppi työn alla ja kilpailutus varsinaisen sovelluksen tekemisestä valmistumassa.”Moottori seurasi mobiiliajokortin kehittelyvaiheita. Mobiiliajokortti ja ajoneuvon tietojen haku rekisteritunnuksella testikäytössä -otsikoitu artikkeli Moottorissa 26.12.2017 kertoi mobiiliajokortin testauksesta Suomessa.Kokeilussa noin tuhat testaajaa koekäytti Autoilija-mobiilisovellusta. Sovellus sisälsi sähköisen ajokortin lisäksi muuan muassa ajoneuvon tietoihin liittyviä palveluita. Asiantuntija kuvasi sovellusta toteamalla, että ”autoilijaan yhdistetään ajoneuvon kuljettajan ja omistajan keskeiset palvelut, jolloin ne ovat aina nopeasti saatavilla – puhelinhan meillä on kaikilla lähes aina mukana.”Mobiiliajokortin oli tarkoitus toimia muovikortin tavoin: sillä voi todistaa ajo-oikeuden ja iän asiointitilanteessa. Turvaelementteinä mobiiliajokortissa olivat kosketettaessa muuttuva, animoitu kuvio, hologrammikuvat sekä QR-koodi.Tuolloin vuoden 2017 lopussa hehkutettiin, että kansainvälisestikin Suomi on edelläkävijä mobiiliajokortin käyttöönotossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTietoturvallisuus varmistettavaKaikki ei kuitenkaan sujunut ongelmitta kuin Strömsössä. Vuoden 2019 helmikuussa Moottori kertoi hankkeesta otsikolla Mobiiliajokortti viivästyy – taustalla toimintavarmuuden varmistaminen.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kehittämä mobiiliajokorttisovellus oli vuoden 2019 alkupuolella viimeistelyvaiheessa. Aiemmin ajokorttitietojen tietoturvaongelmissa ryvettynyt viranomainen kuitenkin päätti lykätä mobiiliajokortin käyttöönottoa.Traficomin mukaan ”laadun takaamiseksi palvelu julkaistaan vasta toimintavarmuuden varmistamisen jälkeen.””Ennen käyttöönottoa haluamme vielä varmistaa, että mobiiliajokortti toimii varmasti laajamittaisessa käytössä yhtä hyvin kuin pilottinakin. Palvelu avataan vasta laadukkuuden toteamisen jälkeen.”Hanke tyssäsi 2020Hanke suomalaisesta mobiiliajokortista tyssäsi kesäkuussa 2020, kuten Moottori uutisoi otsikolla Traficom kuoppasi kiitellyn mobiiliajokortin – taustalla viraston taloustilanne.Traficom kuoppasi laajalti kiitellyn ja kiinnostusta herättäneen mobiiliajokortin sisältävän Autoilija-sovelluksen kehittämisen. Päätöksen taustalla julkilausuttuna syynä mainittiin viraston heikentynyt taloustilanne.Traficomin ylijohtaja totesi Moottorin uutisessa, että ”koronaviruksesta aiheutuvien vaikutusten vuoksi olemme arvioineet taloudellista tilannettamme emmekä tällä hetkellä pysty kehittämään tätä sovellusta.”Seuraava kiinnostava etappi mobiiliajokortti-saagassa tuli EU-tason päätöspöydistä.Moottori uutisoi 9.3.2024 aiheesta otsikolla Mepit ajokorttisäännöksistä: mobiiliajokortteja, kahden vuoden koeaika ja terveyden pakollinen itsearviointi.Uutisessa kerrottiin, että mikäli muutokset EU:n ajokorttisääntöihin toteutuvat, tietäisi se mm. mobiiliajokortteja, pakollista terveydentilan itsearviointia ja muiden tiellä liikkujien parempaa huomioimista. Mepit siis puolsivat tuolloin digitaalista mobiiliajokorttia, joka ladataan käyttäjän matkapuhelimeen ja vastaa täysin fyysistä ajokorttia. Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Autoilu Ikää karttuu, ajamiset ajettu – uhkana sosiaalinen eristäytyminen 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”