6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Traficom kehittämässä eurooppalaista mobiiliajokorttia. Suomessa aiemmin kehitelty kansallinen mobiiliajokortti tyssäsi moniin ongelmiin. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on aktiivisesti mukana kehittämässä eurooppalaista digitaalisen identiteetin lompakkoa osana EU:n pilottihanketta. Lompakon tavoitteena on tuoda arkeen sujuvuutta ja varmistaa, että henkilöllisyys ja erilaiset oikeudet voi todentaa turvallisesti digitaalisesti koko EU-alueella.Traficom osallistuu pilottiprojektiin, jossa keskitytään mobiiliajokorttiin. Sellaista kehiteltiin Suomessa jo useita vuosia sitten, mutta hanke lopulta tyssäsi kokeiluvaiheen jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjokortti osaksi digilompakkoaMobiiliajokortti tallennetaan lompakkoon, ja tiedot siihen saadaan Traficomin ajo-oikeusrekisteristä. Traficomin mukaan käyttäjä voi itse hallinnoida tietojaan ja päättää, mitä tietoja hän luovuttaa asioinnin yhteydessä. Ulkopuoliset eivät pääse tietoihin käsiksi, eikä sovelluksella voida seurata, miten sitä käytetään.”Mobiiliajokortti parantaa erityisesti tietosuojakäytäntöjä ja luotettavuutta esimerkiksi autovuokraamoiden käyttötilanteissa. Lompakkosovellus on suunniteltu toimimaan sujuvasti sekä sähköisissä että henkilökohtaisissa asiointitilanteissa, mikä tuo helppoutta jokapäiväiseen elämään”, Traficom kiteyttää.Traficom kertoo tekevänsä tiivistä yhteistyötä eurooppalaisten kumppanien kanssa varmistaakseen, että kehitetty lompakko täyttää korkeimmat turvallisuusvaatimukset ja toimii yhtenäisesti eri maiden järjestelmien kanssa. ”Tämä yhteistyö tukee Suomen asemaa digitaalisten ratkaisujen edelläkävijänä ja mahdollistaa uusien palveluiden sujuvan käyttöönoton.”Digilompakko käyttöön 2026Eurooppalainen digitaalisen identiteetin lompakko otetaan käyttöön vuonna 2026, mutta ajokortin liittäminen siihen riippuu EU:n ajokorttidirektiivin lopullisesta sisällöstä ja sen kansallisesta toimeenpanosta.Traficomin mukaan tarkkaa aikataulua mobiiliajokortin käyttöönotolle ei ole vielä määritelty, mutta Traficom seuraa aktiivisesti direktiivin etenemistä ja valmistautuu sen toteuttamiseen Suomessa.Suomessa kokeiltiin vuosia sittenMoottori uutisoi heinäkuussa 2017 kotimaisesta aiemmasta mobiiliajokorttihankkeesta otsikolla Pahvista älypuhelimeen – Trafin mobiiliajokortti kokeiluun vuoden lopussa.Viranomainen kertoi valmistelusta tuolloin, että ”käytännössä meillä on tällä hetkellä tekninen prototyyppi työn alla ja kilpailutus varsinaisen sovelluksen tekemisestä valmistumassa.”Moottori seurasi mobiiliajokortin kehittelyvaiheita. Mobiiliajokortti ja ajoneuvon tietojen haku rekisteritunnuksella testikäytössä -otsikoitu artikkeli Moottorissa 26.12.2017 kertoi mobiiliajokortin testauksesta Suomessa.Kokeilussa noin tuhat testaajaa koekäytti Autoilija-mobiilisovellusta. Sovellus sisälsi sähköisen ajokortin lisäksi muuan muassa ajoneuvon tietoihin liittyviä palveluita. Asiantuntija kuvasi sovellusta toteamalla, että ”autoilijaan yhdistetään ajoneuvon kuljettajan ja omistajan keskeiset palvelut, jolloin ne ovat aina nopeasti saatavilla – puhelinhan meillä on kaikilla lähes aina mukana.”Mobiiliajokortin oli tarkoitus toimia muovikortin tavoin: sillä voi todistaa ajo-oikeuden ja iän asiointitilanteessa. Turvaelementteinä mobiiliajokortissa olivat kosketettaessa muuttuva, animoitu kuvio, hologrammikuvat sekä QR-koodi.Tuolloin vuoden 2017 lopussa hehkutettiin, että kansainvälisestikin Suomi on edelläkävijä mobiiliajokortin käyttöönotossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTietoturvallisuus varmistettavaKaikki ei kuitenkaan sujunut ongelmitta kuin Strömsössä. Vuoden 2019 helmikuussa Moottori kertoi hankkeesta otsikolla Mobiiliajokortti viivästyy – taustalla toimintavarmuuden varmistaminen.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kehittämä mobiiliajokorttisovellus oli vuoden 2019 alkupuolella viimeistelyvaiheessa. Aiemmin ajokorttitietojen tietoturvaongelmissa ryvettynyt viranomainen kuitenkin päätti lykätä mobiiliajokortin käyttöönottoa.Traficomin mukaan ”laadun takaamiseksi palvelu julkaistaan vasta toimintavarmuuden varmistamisen jälkeen.””Ennen käyttöönottoa haluamme vielä varmistaa, että mobiiliajokortti toimii varmasti laajamittaisessa käytössä yhtä hyvin kuin pilottinakin. Palvelu avataan vasta laadukkuuden toteamisen jälkeen.”Hanke tyssäsi 2020Hanke suomalaisesta mobiiliajokortista tyssäsi kesäkuussa 2020, kuten Moottori uutisoi otsikolla Traficom kuoppasi kiitellyn mobiiliajokortin – taustalla viraston taloustilanne.Traficom kuoppasi laajalti kiitellyn ja kiinnostusta herättäneen mobiiliajokortin sisältävän Autoilija-sovelluksen kehittämisen. Päätöksen taustalla julkilausuttuna syynä mainittiin viraston heikentynyt taloustilanne.Traficomin ylijohtaja totesi Moottorin uutisessa, että ”koronaviruksesta aiheutuvien vaikutusten vuoksi olemme arvioineet taloudellista tilannettamme emmekä tällä hetkellä pysty kehittämään tätä sovellusta.”Seuraava kiinnostava etappi mobiiliajokortti-saagassa tuli EU-tason päätöspöydistä.Moottori uutisoi 9.3.2024 aiheesta otsikolla Mepit ajokorttisäännöksistä: mobiiliajokortteja, kahden vuoden koeaika ja terveyden pakollinen itsearviointi.Uutisessa kerrottiin, että mikäli muutokset EU:n ajokorttisääntöihin toteutuvat, tietäisi se mm. mobiiliajokortteja, pakollista terveydentilan itsearviointia ja muiden tiellä liikkujien parempaa huomioimista. Mepit siis puolsivat tuolloin digitaalista mobiiliajokorttia, joka ladataan käyttäjän matkapuhelimeen ja vastaa täysin fyysistä ajokorttia. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Syvään vesilammikkoon ajo voi rikkoa auton – vaarana vakava moottorivaurio 21.1.2025 Yleinen Viron lupaus matkailijoille – lisää kulttuuri ja urheilua 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa