6.6.2018

Farkkumuotia Pariisista: pidemmäksi leikattu Peugeot 508 SW

Peugeot 508 SW

Peugeot 508 SW jatkaa sedanin tyylikkäitä linjoja kohti käytännöllisyyttä.

Uusi komea Peugeot 508 esiteltiin muutama kuukausi sitten Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä ja nyt iso ranskalaissedan muuntautuu farkkupituuteen. Peugeot 508 SW jatkaa sedanin linjakasta tyyliä ja matalat korilinjat on lainattu valmistajansa mukaan jopa kurvikkaiden shooting brake -farmareiden maailmasta. Tyyliä on haettu esimerkiksi karmittomilla ikkunoilla ja näkyvän kattoantennin poistamisella. Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös konepellistä löytyvä mallimerkintä.

Peugeot 508 SW

Suuremman keskiluokan D-segmentti on katumaastureista huolimatta Euroopassa 1,4 miljoonan auton vuotuinen segmentti ja joka kolmas myyty auto on farmarikorinen. Ei ole siis vaikea ymmärtää, miksi Peugeot haluaa laajentaa 508:n houkuttelevuutta tuomalla mallistoon myös linjakas, mutta käytännöllinen 508 SW. Farkun uusi malliversio on lähes 6 senttimetriä matalampi kuin edeltäjänsä ja 1,42 metrin korkeus on lähes tasoissa sedanin kanssa. Peugeotin mukaan takaistuinten pääntilasta ei ole kuitenkaan tingitty ja hattutilaa pitäisikin jäädä 4 senttimetriä enemmän kuin sedanissa.

Peugeot 508 SW

Pituutta uudella Peugeot 508 SW:llä on 4,78 metriä, joten farmari on 3 senttimetriä 508 sedania pidempi, mutta 5 senttimetriä edellistä 508 SW:tä lyhyempi. 30 litralla pienentynyt 530 litran tavaratila (laajennettavissa 1 780 litraan) kertoo niin ikään 508 SW:n kutistuneen maltillisesti edeltäjään verrattuna. Sedaniin verrattuna farmarin nostokynnys ja leveämpi tavaratila tekevät suuremmasta tavaratilasta myös käytännöllisemmän.

Peugeot 508 SW

Sisällä matkustamossa on kiinnitetty huomiota säilytyslokeroihin ja niiden sijoitteluun. Etumatkustajille on tarjolla Opelin tavoin AGR-sertifioidut istuimet, jotka on varustettu viidellä erilaisella hierontatoiminnolla. Valoa matkustamoon tuo pnoraamalasikatto, joka on myös avattavissa. Kuljettajan työpistettä määrittelee Peugeotin digitaalinen i-Cockpit-ohjaamo, jonka ajoavustimiin kuuluu muun muassa pimeänäköjärjestelmä. Äänentoistojärjestelmästä vastaa Focal, joka on toteuttanut 10 kaiuttimen järjestelmän tasaisen äänentoiston aikaansaamiseksi.

Peugeot 508 SW

PSA:n EMP2-pohjarakenteelle toteutettu 508 SW on 70 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi. Moottorivalikoimassa nähdään kaksi bensiinimoottoria, jotka ovat 1,6-litraiset PureTech 180 & 225. Dieseleitä nähdään peräti neljänä versiona, sillä BlueHDi 180 ja 160 -moottoreiden lisäksi pienin BlueHDi 130 on saatavissa myös manuaalivaihteistolla. Muiden moottoreiden vaihteistona on aina kahdeksanvaihteinen automaatti, joka on varustettu Eco-ajotilan rullaustoiminnolla. Kuljettajan nostaessa jalan polkimilta vaihteisto vaihtaa vapaalle ajettaessa 25–130 km/h nopeudella ja muiden olosuhteiden täyttyessä.

Peugeot 508 SW

Vuonna 2019 nähdään myös Peugeot 508 SW:n lataushybridi, jonka täyssähköinen toimintamatka on 50 kilometriä WLTP-syklillä mitattuna. Akusto on sijoitettu takaistuinten alle, joten hybridimalli ei pihistä tavaratilasta.

Virallisesti Peugeot 508 SW esitellään syksyllä Pariisin autonäyttelyssä ja myyntiin tyylifarkku tulee tammikuussa 2019.

Lähde ja kuvat: Peugeot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat