11.8.2017 Ajoneuvot Ferrari jahkailee uuden Dinon suhteen – halventaisi brändiä vaiko ei? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari Dinon paluu herättää voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. Kasvua hakevalle italialaismerkille se voi kuitenkin olla tärkeämpi kuin koskaan. Legendaarinen italialaismerkki Ferrari ja sen värikäs pääjohtaja Sergio Marchionne ovat jälleen otsikoissa pohtimassa, että mitä tanssivan orin suhteen pitäisi tehdä. Muutama viikko sitten Ferrarin kerrottiin suunnittelevan katumaasturileikkiin lähtemistä, vaikka vielä viime vuonna Marchionne kommentoi aihetta sanoilla "vain kuolleen ruumiini yli".Nyt katumaasturi nähdään avainasemassa, mikäli Ferrari aikoo tavoitella lähivuosien ripeää kasvua yli 10 000 autoa vuodessa valmistavaksi luksusmerkiksi. Nyt samaa keskustelua on käyty Ferrari Dinon paluun suhteen, mutta toisesta näkökulmasta.Vuosina 1968–1976 rakennettu Dino oli Ferrarin alamerkki autoille, joissa käytettiin V6- ja V8-moottoreita. Itse Enzo Ferrari ei halunnut automerkkinsä sotkeutuvan pienempiin hinnat alkaen -malleihin, pitäytyen tuolloin 12-sylinterisissä malleissa. Nimi puolestaan saatiin Enzon rakkaalta pojalta, Alfredo "Dino" Ferrarilta, joka menehtyi krooniseen sairauteen vuonna 1956. Dinoissa ei nähty Ferrarin tanssivaa oria, vaan niiden logona käytettiin Dinon tyyliteltyä nimikirjoitusta. Mallimerkintä nähtiin myös Fiatin mallistossa, jossa se viittasi Ferrarin Dino V6-moottoriin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMarchionne epäileväisenäMarchionnen mukaan Dino-malliston paluusta on käyty keskustelua, mutta italialaisjohtaja varoitti Ferrarin hinnat alkaen -riman laskemisesta. Myös epäilykset nuorempien ostajien tavoittamisesta otettiin vastaan kylmästi, sillä Marchionnen mukaan Ferrarilla on "ilmiömäisen nuori" ostajakunta Aasiassa.– Meidän täytyy kehittää tapoja houkutella asiakkaita merkin perinteisiin arvoihin, kuten tyyliin, suorituskykyyn ja moottorin sointiin, ennen kuin alennamme merkin aloitushintaa, Marchionne tiivisti.Marchionnen näkemyksessä Ferrarin kannattavuutta parannetaan kasvattamalla tuotantomäärä itserajoitettuun 10 000 autoon vuodessa. Tuotantomäärään päästäkseen Ferrarin täytyisi kasvattaa mallistoaan tehokkaiden 8- ja 12-sylinteristen moottorivaihtoehtojen lisäksi. Mahdollinen Dino-päätös kerrotaan Marchionnen mukaan Ferrarin seuraavan viisivuotissuunnitelman yhteydessä, eli todennäköisesti ensi vuoden alussa.Vuonna 2005 Marchionne kommentoi, että Dinon tapaisen V6-urheilumallin kohdalla kyse on vain ajankohdasta.Italiassa uusi Dino voisi maksaa alkaen 150 000 euroa, ollen noin 20% nykyistä hinnaston halvinta, 190 000 euroa maksavaa California T:tä halvempi. Evercore ISI analytiikkayhtiön George Gallirsin mukaan Ferrarin täytyisi varmistua V6-mallinsa kohdalla, että sillä on selkeä suorituskykyetu McLarenin ja Porschen vastaaviin malleihin nähden. Ferrarin luksuskatumaasturi on pääjohtajan mukaan tarkoitettu "valituille asiakkaille", välttäen kilpailuasetelman esimerkiksi Porsche Cayennen kanssa.Lähde: Automotive News Kuvat: Ferrari Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster