11.8.2017 Ajoneuvot Ferrari jahkailee uuden Dinon suhteen – halventaisi brändiä vaiko ei? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari Dinon paluu herättää voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. Kasvua hakevalle italialaismerkille se voi kuitenkin olla tärkeämpi kuin koskaan. Legendaarinen italialaismerkki Ferrari ja sen värikäs pääjohtaja Sergio Marchionne ovat jälleen otsikoissa pohtimassa, että mitä tanssivan orin suhteen pitäisi tehdä. Muutama viikko sitten Ferrarin kerrottiin suunnittelevan katumaasturileikkiin lähtemistä, vaikka vielä viime vuonna Marchionne kommentoi aihetta sanoilla "vain kuolleen ruumiini yli". Nyt katumaasturi nähdään avainasemassa, mikäli Ferrari aikoo tavoitella lähivuosien ripeää kasvua yli 10 000 autoa vuodessa valmistavaksi luksusmerkiksi. Nyt samaa keskustelua on käyty Ferrari Dinon paluun suhteen, mutta toisesta näkökulmasta. Vuosina 1968–1976 rakennettu Dino oli Ferrarin alamerkki autoille, joissa käytettiin V6- ja V8-moottoreita. Itse Enzo Ferrari ei halunnut automerkkinsä sotkeutuvan pienempiin hinnat alkaen -malleihin, pitäytyen tuolloin 12-sylinterisissä malleissa. Nimi puolestaan saatiin Enzon rakkaalta pojalta, Alfredo "Dino" Ferrarilta, joka menehtyi krooniseen sairauteen vuonna 1956. Dinoissa ei nähty Ferrarin tanssivaa oria, vaan niiden logona käytettiin Dinon tyyliteltyä nimikirjoitusta. Mallimerkintä nähtiin myös Fiatin mallistossa, jossa se viittasi Ferrarin Dino V6-moottoriin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Marchionne epäileväisenä Marchionnen mukaan Dino-malliston paluusta on käyty keskustelua, mutta italialaisjohtaja varoitti Ferrarin hinnat alkaen -riman laskemisesta. Myös epäilykset nuorempien ostajien tavoittamisesta otettiin vastaan kylmästi, sillä Marchionnen mukaan Ferrarilla on "ilmiömäisen nuori" ostajakunta Aasiassa. – Meidän täytyy kehittää tapoja houkutella asiakkaita merkin perinteisiin arvoihin, kuten tyyliin, suorituskykyyn ja moottorin sointiin, ennen kuin alennamme merkin aloitushintaa, Marchionne tiivisti. Marchionnen näkemyksessä Ferrarin kannattavuutta parannetaan kasvattamalla tuotantomäärä itserajoitettuun 10 000 autoon vuodessa. Tuotantomäärään päästäkseen Ferrarin täytyisi kasvattaa mallistoaan tehokkaiden 8- ja 12-sylinteristen moottorivaihtoehtojen lisäksi. Mahdollinen Dino-päätös kerrotaan Marchionnen mukaan Ferrarin seuraavan viisivuotissuunnitelman yhteydessä, eli todennäköisesti ensi vuoden alussa. Vuonna 2005 Marchionne kommentoi, että Dinon tapaisen V6-urheilumallin kohdalla kyse on vain ajankohdasta. Italiassa uusi Dino voisi maksaa alkaen 150 000 euroa, ollen noin 20% nykyistä hinnaston halvinta, 190 000 euroa maksavaa California T:tä halvempi. Evercore ISI analytiikkayhtiön George Gallirsin mukaan Ferrarin täytyisi varmistua V6-mallinsa kohdalla, että sillä on selkeä suorituskykyetu McLarenin ja Porschen vastaaviin malleihin nähden. Ferrarin luksuskatumaasturi on pääjohtajan mukaan tarkoitettu "valituille asiakkaille", välttäen kilpailuasetelman esimerkiksi Porsche Cayennen kanssa. Lähde: Automotive News Kuvat: Ferrari Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe