30.8.2020 Ajoneuvot Fiat Chrysler varoitti alihankkijoita: uudet kompaktiautot PSA:n pohjalevylle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Samalla FCA pyrkii siirtymään pois A-segmentin pikkuautoista kohti B-segmenti kompaktiautoja paremman kannattavuuden ja suuremman volyymin perässä. Stellantis-fuusiota puuhaavat Fiat Chrysler Automobiles ja PSA-ryhmä aloittavat teknisen yhteistyön FCA:n seuraavan polven kompaktiautoista. FCA varoitti jo alihankkijoitaan maaliskuussa, että se on keskeyttänyt Alfa Romeon, Fiatin, Lancian ja Jeepin pienten B-segmentin mallien kehittelyn. Heinäkuun loppupuolella FCA pyysi alihankkijoita lopettamaan malleihin liittyvän kehitystyön ja työkalujen valmistuksen.Italialais-amerikkalainen konserni päivitti oman kompaktiautojen pohjalevynsä hiljattain, jotta se tukisi paremmin sähköä ja seuraavan polven polttomoottoreita. Osoituksena nähdään Fiatin uusi uusi 500, joka saapuu Eurooppaan lokakuussa nimenomaan täyssähköisenä. Ilmeisimmin vain Fiat 500 ja sen avomalli päätyvät valmistukseen uudistetulta pohjalevyltä, tehtaan tavoitellessa 80 000 auton vuositahtia Torinon Mirafiorin tehtaalla.Muut FCA:n uudet kompaktimallit siirtyvät PSA-ryhmän CMP-pohjalevylle, joka on tullut tutuksi muun muassa Peugeot 208:n, Opel Corsan ja DS3 Crossbackin muodoissa. Polttomoottoriversioiden lisäksi autoista on tarjolla täyssähkömalli. Yhteinen pohjarakenne tuo FCA:lle merkittäviä säästöjä sekä kehitys- että valmistuskustannuksissa.FCA:n ilmoituksen mukaan se aikoo rakentaa jopa 400 000 CMP-pohjaista kompaktiautoa Puolan Tychyn tehtaallaan, jossa tällä hetkellä valmistetaan Fiat 500:aa ja Lancia Ypsilonia.Rooman katukuvaa tähdittävät Fiatin A-segmentin mallit väistynevät yhtiön uuden suunnan myötä. Kuvassa Seicento, jota valmistettiin 1997-2010.Koska FCA:n ja PSA:n täytyy toimia kilpailijoiden tavoin kunnes Stellantis-fuusio on viimeistelty, FCA on luonut erillisen yhteistyöohjelman PSA:n kanssa kompaktiautojaan varten. Samalla FCA on jättämässä kaikkein pienimmät A-segmentin autot, joihin kuuluvat nykyinen Fiat 500 ja Fiat Panda, mallien muodostaessa kolmasosan Euroopan A-segmentin myynnistä.Odotettavissa on, että Fiat tarjoaa asiakkailleen hiukan kookkaampia B-segmentin autoja tilalle. Yhtiön mukaan turvallisuus- ja päästömääräysten takia kaikkein pienimpien autojen kehitystyöstä on tullut kannattamatonta. B-segmentti on Euroopan suurin ja samalla sen kannattavuus on parempi.Samalla FCA pyrkii tavoittelemaan menetettyjä B-segmentin asiakkaita, jotka katosivat merkin parista viimeistään 2018, kun Punto lopetettiin. Malli myi hyvin, mutta konsernin entisen pääjohtajan Sergio Marchionnen mukaan ei niin hyvin, että se olisi tehnyt seuraajasta kannattavan.Viime joulukuussa PSA ja FCA esittelivät fuusiosuunnitelmiensa yhteydessä, että CMP-pohjalevy nähtäisiin jopa 2,6 miljoonassa autossa 2025 mennessä, ollen eräs alan suurimmista tekijöistä.Lähde: Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen, FiatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla