2.4.2021 Liikenne Finnair harkitsee 19-paikkaisten sähkölentokoneiden hankkimista lyhyille reiteille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnairin tavoitteena on puolittaa lentämisen nettopäästöt vuoden 2025 loppuun mennessä vuoden 2019 tasosta ja saavuttaa hiilineutralius vuonna 2045. Finnair on allekirjoittanut Letter of Interest –aiesopimuksen Heart Aerospacen kehitteillä olevista Heart ES-19 –sähkölentokoneista. Finnair näkee potentiaalia kahdellekymmenelle 19-paikkaiselle sähkölentokoneelle, joita käytettäisiin lyhyillä reiteillä. Heart Aerospace on arvioinut, että kaupalliset lennot uudella konetyypillä ovat mahdollisia vuonna 2026.No nyt se tuli! Tärkeä uutinen! Olen jo kauan mielenkiinnolla odottanut Finnairin ulostuloa kotimaan lentoliikenteen lentokonekalustouudistukseen, koska nykyinen kalusto ei parhaalla mahdollisella tavalla sovi kaikille kotimaan lentoreiteille. Finnairin osaomistusyhtiön Norran nykyisen lentokonelaivaston pienin lentokone on ATR 72-500 -potkuriturbiinikone, jossa on koneyksilöstä riippuen 68 tai 72 matkustajapaikkaa.Koronapandemia on vähentänyt lentämistä. Pandemian jälkeisenä aikana entistä pienemmät lentokoneet tulevat todelliseen tarpeeseen, koska monet reitit, etenkin kotimaassa ”ohenevat” matkustajamäärien pienentyessä vuoden 2019 tasoon verrattuna. Kestää useita vuosia ennen kuin lentäminen elpyy entiselle tasolle. Lentoreitit ovat kuitenkin harvaan asutussa Suomessa tarpeellisia ja oleellinen osa matkaketjuja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kotimaan reittien kilpailutus Parhaillaan käynnissä oleva kotimaan lentoliikenteen kilpailutus käynnistyi tammikuussa 2021 ja se koskee viittä lentoyhteyttä kotimaan kohteiden ja Helsinki-Vantaan välillä. Reittikohteet ovat Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Kemi ja Kokkola. Tässä vaiheessa Finnair ei osallistunut kilpailutukseen, koska sen lentokonelaivaston pieninkin konetyyppi, ATR 72, on liian suuri näille reiteille. Perjantaina 26.3.2021 julkistettiin kilpailutuksen tulokset: Jokaiselle reitille tuli vähintään kaksi tarjouspyynnön vaatimukset täyttänyttä tarjousta. Määräaikaan mennessä saatuja tarjouksia oli 13 ja ne jakaantuivat neljään eri kohteeseen. Kotimaan reittiyhteyksiä lentävät jatkossa ruotsalainen Amapola Flyg Ab, latvialainen RAF-Avia, sekä virolainen NyxAir. Yksi tarjoaja hylättiin, sillä se ei täyttänyt kilpailutuksen vaatimuksia. Välittömästi hankintapäätöksen jälkeen aloitetaan sopimusneuvottelut, jotka pyritään saattamaan valmiiksi mahdollisimman pian. Neuvottelut käydään seuraavien operaattoreiden kanssa alla olevilla reittipareille. Suluissa on saman reittiparin kilpailutukseen osallistuneet muut operaattorit. Joensuu - Helsinki - Amapola Flyg AB (DAT A/S, NyxAir OÜ) Jyväskylä - Helsinki - NyxAir OÜ (DAT A/S) Kajaani - Helsinki - A/S "RAF-Avia" (DAT A/S) Kemi - Kokkola - Helsinki - NyxAir OÜ (DAT A/S) Tarjousten läpikäynnissä Traficom on huomioinut myös lentoturvallisuusvaatimukset siinä määrin kuin EU-säädökset asian mahdollistavat. Sähköstä uusia mahdollisuuksiaMahdollinen 19-paikkaisen sähkölentokoneen hankinta toisi Finnairin taas mukaan kilpailemaan ohuemmista, alle 400 kilometrin kotimaan lentoreiteistä 2020-luvun loppupuolella.Sähkölentokoneet tekisivät mahdolliseksi kokonaan uudenlaisten matkaketjujen rakentamisen kohti Helsinki-Vantaan laajaa jatkolentotarjontaa. Sähkölentokoneiden ansiosta voitaisiin avata uusia kotimaan lentoreittejä sekä myös lähialueille Pohjoismaihin ja Baltiaan.– Sähkölentäminen on osa tulevaisuuden keinovalikoimaa lentämisen ilmastokysymysten ratkaisemisessa etenkin lyhyillä reiteillä. Haluamme olla aktiivisesti mukana kehittämässä ja käyttöönottamassa uusia teknologioita, joilla mahdollistetaan hiilineutraali lentäminen, sanoo Finnairin vastuullisuusjohtaja Anne Larilahti.– Olemme innoissamme, että Finnair on allekirjoittanut Letter of Interest -aiesopimuksen sähkölentokoneistamme. Finnairilla on alan kunnianhimoisimpiin kuuluvat ympäristötavoitteet ja uskomme, että sähkölentokoneemme voivat olla tärkeässä roolissa hiilineutraalin lentämisen mahdollistamisessa Finnairin lyhyillä reiteillä. Olemme työskennelleet yhdessä läheisesti pohjoismaisen hankkeen parissa, ja olemme olleet hyvin vaikuttuneita yhtiön määrätietoisuudesta ja sitoutuneisuudesta. Olemme hyvin kiitollisia yhtiön tuesta kehittäessämme ja sertifioidessamme ES-19-konetta, sanoo Heart Aerospacen toimitusjohtaja Anders Forslund.Pohjoismaisella yhteistyölläFinnair on ollut vuodesta 2019 lähtien mukana mukana pohjoismaisessa hankkeessa Nordic Network for Electric Aviation (NEA), jossa edistetään sähkölentämisen kehitystä. Hanke keskittyy neljään alueeseen, joissa kaikissa on selvät tavoitteet sähkölentämisen edistämiseksi: sähkölentämisen infrastruktuurin standardisointi Pohjoismaissa, liiketoimintamallien kehittäminen alueelliseen lentämiseen, lentokoneteknologian kehittäminen pohjoisen sääolosuhteisiin ja alustan luominen eurooppalaiselle ja globaalille yhteistyölle.– Uusi pohjoismainen verkosto tekee yhteistyötä sähkölentämisen infrastruktuurin, liiketoimintamallien ja muiden keskeisten kysymysten ratkaisemiseksi, sanoo Nordic Network for Electric Aviationin (NEA) projektipäällikkö Maria Fiskerud.Hankkeessa on mukana yksitoista jäsentä: Air Greenland, Avinor, Braathens Regional Airlines, El-fly AS, Finnair, Heart Aerospace, Icelandair, NISA (Nordic Innovation Sustainable Aviation), Ruotsin valtion tutkimuslaitos RISE, SAS ja lentokenttäyhtiö Swedavia.Finnairin tavoitteena on puolittaa lentämisen nettopäästöt vuoden 2025 loppuun mennessä vuoden 2019 tasosta, ja saavuttaa hiilineutraalius vuonna 2045. Tavoitteeseen pääsemiseen tarvitaan laajaa keinovalikoimaa, mukaan lukien polttoainetehokkuuden parantaminen, koneiden painon vähentäminen, eri liikennemuotojen yhdistäminen, päästökauppa, uusiutuvat ja vaihtoehtoiset polttoaineet sekä uusi lentokoneteknologia.Heart Aerospace on ruotsalainen ilmailualan startup, joka sijaitsee Göteborgissa Ruotsissa. Yhtiö kehittää parhaillaan yhdeksäntoista matkustajan ES-19 –sähkölentokonetta, jonka sähköinen kantama on 400 km, ja joka on tarkoitus ottaa käyttöön kaupallisesti vuonna 2026.– Finnair on ollut vuodesta 2019 lähtien mukana pohjoismaisessa hankkeessa, Nordic Network for Electric Aviationin (NEA), jossa edistetään sähkölentämisen kehitystä. Uusi pohjoismainen verkosto tekee yhteistyötä sähkölentämisen infrastruktuurin, liiketoimintamallien ja muiden keskeisten kysymysten ratkaisemiseksi, sanoo NEA:n projektipäällikkö Maria Fiskerud.Hankkeessa on mukana yksitoista jäsentä: Air Greenland, Avinor, Braathens Regional Airlines, El-fly AS, Finnair, Heart Aerospace, Icelandair, NISA (Nordic Innovation Sustainable Aviation), Ruotsin valtion tutkimuslaitos RISE, SAS ja lentokenttäyhtiö Swedavia. Hanke keskittyy neljään alueeseen, joissa kaikissa on selvät tavoitteet sähkölentämisen edistämiseksi: sähkölentämisen infrastruktuurin standardisointi Pohjoismaissa, liiketoimintamallien kehittäminen alueelliseen lentämiseen, lentokoneteknologian kehittäminen pohjoisen sääolosuhteisiin ja alustan luominen eurooppalaiselle ja globaalille yhteistyölle.Finnairin tavoitteena on puolittaa lentämisen nettopäästöt vuoden 2025 loppuun mennessä vuoden 2019 tasosta, ja saavuttaa hiilineutraalius vuonna 2045. Tavoitteeseen pääsemiseen tarvitaan laajaa keinovalikoimaa, mukaan lukien polttoainetehokkuuden parantaminen, koneiden painon vähentäminen, eri liikennemuotojen yhdistäminen, päästökauppa, uusiutuvat ja vaihtoehtoiset polttoaineet sekä uusi lentokoneteknologia.– Lentämisen ilmastohaasteen ratkaisu on välttämätöntä, jotta lentämisen tuoma sosiaalinen ja taloudellinen hyvä voivat jatkua. Monet ratkaisuista edellyttävät yhteistyötä, myös yli teollisuudenalojen, ja yhteistyö kumppaneiden kanssa on keskeisessä roolissa vastuullisuustyössämme, sanoo Finnairin vastuullisuusjohtaja Anne Larilahti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHeart AerospaceHeart Aerospace on ruotsalainen ilmailualan startup -yritys, joka toimii Ruotsin Göteborgissa.Heart Aerospace ES-19 –sähkölentokoneen teknisiä tietoja:19 matkustajapaikkaa Neljä sähkömoottoria Toimintamatka yhdellä latauksella 400 kilometriä Kiitotievaatimus vähintään 750 metriä Matkanopeus 180 solmua (333 km/h) Suurin lentonopeus 215 solmua (398 km/h)Heart Aerospace on tehnyt aiesopimuksen 12 lentoyhtiön kanssa yhteensä yli 300 lentokoneen toimittamisesta. Finnairilla riittää lentokonehankinnoissa tekemistä Lähivuosina on edessä kapearunkoisten suihkukoneiden uudistushanke, jota on lykätty moneen kertaan, viimeisin lykkäys koronapandemian vuoksi. Sähkölentokoneiden hankinnan lisäksi Finnairilla on lähivuosina edessään iso kapearunkoisten Airbus A320 –lentokoneiden korvaaminen uudella, entistä taloudellisemmalla konetyypillä. Finnairin A320 –sarjan koneista (A319, A320, A321) muutama kone on jo yli 20 vuotta vanha. Kaksi vanhinta A319 -konetta on mennyt alkuvuodesta romutukseen. Todennäköisin vaihtoehto korvaaviksi koneiksi on Airbus A220-sarja (A220-100 ja A220-300) sekä Airbus A320 NEO (New Engine Option) ja A321 NEO. Uusi A220-sarja sekä uudelleen moottoroidut A320 NEO –sarjan koneet ovat polttoainetaloudeltaan matkustajapaikkaa kohden edeltäjiään noin 15 – 20 prosenttia taloudellisempia. Uudet koneet vähentävät melupäästöjä ja typen oksidipäästöjä (NOx) jopa 50 prosenttia edeltäjiinsä verrattuna. Finnairin laajarunkoiset lentokoneet ovat varsin uutta kalustoa: Finnairin lentokonelaivastossa on 16 uudenaikaista Airbus A350-900 -laajarunkokonetta, hankintavuodet 2015 – 2019 ja kolme on tilauksessa. Lisäksi Finnarilla on kahdeksan Airbus A330-300 –laajarunkokonetta, valmistusvuodet 2009 – 2010. Näistä A330 –koneista varmaan muutamasta ollaan luopumassa viimeistään siinä vaiheessa, kun modernimpi A350 -laivasto on täydentynyt kaikilla tilatuilla koneilla. Teksti: Timo Turkula Lähteet: Finnair, Lentoposti, Simple Flying, Flightglobal, Heart Aerospace Kuvat: Heart Aerospace, Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous