15.3.2022 Liikenne Finnair luopuu neljästä ensimmäisestä Airbus A321-koneestaan – rahtiura kutsuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljä ensimmäistä ”Legacya” jättivät Helsinki-Vantaan jo pari vuotta sitten pandemian vuoksi. Nyt ne on virallisesti poistettu laivastosta, mutta niiden ura saa jatkua rahtikäytössä. Finnairin viimeisin poistouutinen tarkoittaa, että jo kuusi vanhempaa Airbus A320-sarjalaista on poistettu yhtiön laivastosta pandemian aikana. Aiemmat poistot koskivat lyhintä Finnairin käytössä olevaa A320-sarjalaista, A319:ää. Niistä OH-LVA kohtasi loppunsa Englannissa, -LVB puolestaan Suomen kamaralla. Seuraavaksi harvennetaan kapearunkolaivaston yläpäästä, kun heipat sanotaan OH-LZA:lle, -LZB:lle, -LZC:lle ja LZD:lle. Niiden kohtalo ei ole ollenkaan karu, sillä ne tulevat palvelemaan vielä vuosikausia lentorahdin tarpeita, tosin eri omistajilla.OH-LZA (tammikuu 1999) nousee.OH-LZA piirtyy suomalaiseen ilmailuhistoriaan Finnairin ensimmäisenä Airbus A320-sarjan koneena ja ensimmäisenä modernina Airbus-koneena (sitä ennen käytössä oli ollut kaksi A300:aa). Se oli myös Finnairin vanhin koneyksilö. Vuoden 1999 alkupuolella laivastoon liittynyt ”Zulu-Alfa” ehti esiintyä peräti kolmessa eri Finnairin värikuosissa ja lentää viiden eri vuosikymmenen puolella. Lentokohteina sillä – kuten myös sen sisarilla – olivat lähinnä Etelä- ja Keski-Euroopan kohteet sekä Lappi.OH-LZB (maaliskuu 1999) rullaa.Neljän ensimmäisen A321:n (Finnairin sisäisellä kielellä tunnetaan nimellä ”Legacy”) poistuttua jää laivastoon edelleen kaksi ”Legacya”, OH-LZE ja -LZF, jotka molemmat ovat toistaiseksi varastossa Prahassa ja Ranskassa. Niilläkään ei mahdollisesti ole enää pitkää taivalta OH-rekisterissä jäljellä. Koko Finnairin kapearunkolaivaston pohja muodostuu tällä hetkellä kolmestatoista iältään huomattavasti uudemmasta A321 ”Sharklet” -versiosta.OH-LZC (maaliskuu 2000) kiihdyttää. Otsikkokuvassa OH-LZD (kesäkuu 2000) laskeutuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhä enemmän rahtikonversioitaUseimmat maailmalla lentävät rahtilentokoneet on muokattu aiemmin matkustajaliikenteessä käytetyistä koneista. Rahtikonversio on suhteellisen nopea ja edullinen toimenpide. Siinä istuimet ja verhoilut poistetaan, matkustamon ikkunat peitetään, lattiaan asennetaan kontteja varten rullat sekä kiinnikkeet ja runkoon tehdään rahtiovi. Airbus A321:n kokoisesta kapearunkokoneestakin saadaan näin hyödyllinen työjuhta lyhyemmille rahtireiteille ja melko suurelle määrälle kevyempää rahtia.Tämäkin Boeing 737-400 ehti palvella Alaska Airlinesin matkustajia 22 vuoden ajan ennen siirtymistään nykyisiin rahtitehtäviinsä Eurooppaan, ASL Airlines Belgiumille.Eniten rahtikäyttöön on konvertoitu jo tuotannosta poistuneiden konetyyppien edustajia, kuten esimerkiksi Airbus A300:aa, vanhojen sarjojen Boeing 737:ää, Boeing 757:ää, DC-10:tä ja MD-11:tä. Viime aikoina remmiin on astunut uudempaakin kalustoa. Boeing 737 Next Generation on jo parin vuoden ajan toimittanut rahtarin virkaa, samoin laajarunkoinen Airbus A330. Israelilaisella Israel Aerospace Industriesilla on käynnissä hanke, jossa myös kaksimoottoristen kuningas, Boeing 777-300, konvertoidaan ensimmäistä kertaa rahtikoneeksi. Tuoreimpiin tapauksiin kuuluu tämän artikkelin tarjoaman esimerkin mukainen Airbus A321, joka on muun muassa Qantasin valinta yhteistyössä Australian postilaitoksen kanssa. Aivan tuoreeltaan brasilialainen Embraer ilmoitti aikeistaan tukea astetta pienemmän suihkumatkustajakonemallistonsa rahtikonversioita.Kapearunkolaivaston uudistus siirtynyt hamaan tulevaisuuteenVuoden 2019 lopulla, vain muutamaa kuukautta ennen lentoliikenteeseen(kin) pahasti iskenyttä pandemiaa Moottori ehti kirjoittaa Finnairin kapearunkolaivaston uudistuksen ja sitä kautta isojen konekauppojen olevan kulman takana. Reilun kahden vuoden kuluttua tästä artikkelista elämme hyvin erilaisessa todellisuudessa. Tappava pandemia ja täysimittainen sota kahden tunnin lentomatkan päässä Helsingistä kun olisivat silloin tuntuneet aivan utopistisilta kauhukuvilta. Joka tapauksessa vallitsevan tilanteen vuoksi kapearunkohankinta ei ole eikä tule olemaan ajankohtainen Finnairin kohdalla vielä aikoihin.Finnairin tuorein kapearunkoyksilö, A321 Sharklet OH-LZU, saapui laivastoon heinäkuussa 2018, ollen siten vasta 3,5 vuotta vanha.Mutta kaikesta huolimatta, ennemmin tai myöhemmin, tavalla tai toisella, voimme varmasti taas hengittää vapaammin. Silloin tarvitsemme myös uuden sukupolven sinivalkoisia kapearunkosiipiä.Ottamatta kantaa mihinkään oikeaan tai väärään valintaan, Finnairin kannalta olisi tässä tilanteessa ehkä järkevintä jatkaa Airbusin mixed-fleet-flying -filosofian mukaisesti valitulla polulla. Finnair on sitoutunut A350-kauppojen myötä vuosikymmeniksi Airbusin laajarunkokoneisiin, joita pystyvät operoimaan samat ohjaamomiehistöt kuin Airbusin kapearunkojakin. On maailmalla toki valtavasti esimerkkejä ristikkäisistäkin konetyyppivalinnoista ja monenlaisista sekalaivastoista.Samalla kun Finnair luopuu useista omista koneyksilöistään, käyttää se Barcelonan ja Madridin reiteillä espanjalaisen allianssikumppaninsa Iberian kuvan kaltaisia A320-sarjalaisia.Airbus A321 uudessa ulottuvuudessaLentokoneiden mittapuulla aivan äskettäin markkinoille on tullut eräänlainen hybridikonetyyppi nimeltä Airbus A321neo LR (= Long Range). Se on A321:n uutta moottorisukupolvea edustava neo-malli, mutta lisäpolttoainesäiliöillään hyvin kykeneväinen myös mannertenvälisiin lentoihin. A321neo LR on jo operatiivisessa käytössä, ja esimerkiksi SAS lentää sillä Kööpenhaminasta Washingtoniin. Myös irlantilainen Aer Lingus korvaa neo LR:llä Boeing 757-kalustoaan, jotka ovat ohimennen mainiten Finnairin vanhoja.Finnairin strategiaan A321neo LR sopisi monikäyttöisyydestään huolimatta melko kehnosti – näin on ainakin aiemmin todettu. Kaukoreiteillä iso osa yhtiön strategiaa on rahti, jota A321 ottaa A330-/A350-kalustoon nähden huomattavasti vähemmän. Lisäksi pienitehoisempana sen suorituskyky ei olisi optimaalinen haastavissa ilmamassoissa lennettäessä, tästä vahvana esimerkkinä Himalajan ylityksissä, joita Kaukoidän lennoille osuu nyt kiertoreittien vuoksi entistäkin enemmän.Tämä Lufthansan A321neo -yksilö ei ole Long Range, mutta ulkonäön perusteella sitä voisi aivan perustellusti pitää sellaisena.Mutta olisiko A321neo LR:llä Finnairin näkökulmasta sittenkin sananen sanottavanaan radikaalisti muuttuneessa liikennetilanteessa? Lisätankit voisivat siivittää SAS:in esimerkkiä noudattaen edullisemmilla käyttökustannuksilla Pohjois-Amerikan kohteisiin, joita Finnair onkin jo avaamassa taas kaksi lisää, nimittäin Dallasiin ja Seattleen. Käyttöä lisätankeilla voisi olla niin ikään joihinkin lomakohteisiin lennettäessä, lentokieltoalueita uskollisesti kierrellen.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Finnair, SimpleFlying, Planespotters Kuvat: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin