10.11.2024

Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa – kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi

Kuva Benjamin Helander, Finnair

Finnairin tämänhetkinen uudistusrumba keskittyy Norran operoimiin lyhyempien reittien Embraer 190 -suihkukoneisiin, joiden 12 koneen laivastosta ensimmäinen on nyt valmis.

Lentoyhtiöt uudistavat matkustamojaan aika ajoin kokonaan tai osittain monestakin eri syystä. Yksi oleellinen syy löytyy puhtaasta markkinoinnista eli uudistettu matkustuskokemus ja sen mainostaminen toimivat hyvänä uutuudenviehätyksen herättäjänä. Tämä toimii erityisen hyvin perusturistiluokkaa tasokkaampien matkustusluokkien kohdalla.

Toisaalta uudistuksilla lentokoneen kapasiteetista saadaan parhaimmillaan enemmän taloudellisessa mielessä irti, kun innovoidaan uusia matkustusluokkia tai kevennetään tai saadaan tavalla millä hyvänsä käytettyä matkustamon tilat paremmin hyödyksi.

Finnairilla on meneillään varsinainen matkustamouudistusten aikakausi, kun se sai vasta kuluneena kesänä mittavan, koko laajarunkolaivastonsa eli Airbus A330- ja -A350-koneet kattaneen uudistuksen valmiiksi. Tiedossa oli jo tuolloin, että seuraavaksi olisi brasilialaisvalmisteisen Embraer-kaluston vuoro. Voilà.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ilmaan noin 150 kiloa kevyempänä

Norran Finnairille operoimista kahdestatoista Embraer 190 -koneesta uudistetaan seitsemän ensimmäistä kuluvalla talvikaudella 2024 - 2025, ja vastaavasti loppujen viiden vuoro koittaa seuraavana talvikautena 2025 - 2026. Välissä, kesäaikataulujen voimassaoloaikana kaikki Embraerit tarvitaan töihin.

Embraerien uudistus ei ole ollenkaan yhtä monimutkainen ja suuritöinen kuin laajarunkokoneiden, sillä Embraerit ovat paljon pienempiä, ja niissä on teknisesti vain yksi matkustusluokka.

Finnair kertoo uudistuksen visuaalisen toteutuksen mukailevan esimerkiksi värimaailmaltaan laajarunkokoneita sekä samaan aikaan niiden kanssa uudistettua Helsinki-Vantaan lentoaseman uutta Schengen-loungea.

- Halusimme luoda asiakkaillemme harmonisen, raikkaan ja kutsuvan matkustusympäristön. Mukana on kaukoliikennekoneistamme tuttuja tummansinisen ja harmaan sävyjä sekä puulaminaattipintoja, kertoo Finnairin lennonaikaisesta asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Eerika Enne

Uudistuksessa Embraereihin vaihdetaan kaikki matkustajaistuimet sekä esimerkiksi matkustamon matto sekä muita yksityiskohtia. Matkustajan näkökulmasta kiinnostavin on tietysti istuin, joita Embraer 190:ssä on jatkossakin tasan 100 kappaletta. Kuten todettua, Embraereissa on teknisesti vain yksi matkustusluokka, sillä vaikka Business-palvelutuote niistäkin löytyy, lyhyen ja keskipitkän matkan koneissa bisnesluokan istuimet eivät yleensä juurikaan poikkea fyysisesti turistiluokan istuimista.

Embraer 190:n kaltaisilla koneilla lennetään tavallisesti korkeintaan kolmen tunnin mittaisia lentoja, joten missään lie-flat -tyyppisessä bisnesluokassa ei olisi järkeä.

Uudistuksen myötä Embraerien istuinrivien 1 - 9 istuimet eli nokasta lukien 36 ensimmäistä istuinta tarjoavat Finnairin mukaan "hieman enemmän mukavuutta muotoilunsa ja pehmusteidensa myötä." Näissä ensimmäisissä 36 istuimessa on myös kallistettavat selkänojat, toisin kuin lopuissa 64 istuimessa riviltä 10 alkaen.

Tunnelma- ja mukavuusparannusten ohella Embraer-laivaston matkustamouudistus näkyy ja tuntuu myös painoasioissa. Kustannus- ja päästökuurien aikakaudella jokainen kilo lasketaan, ja siksi uusi matkustamo on aiempaa kevyempi.

Jokainen koneyksilö keventyy Finnairin mukaan noin 150 kilon verran, mikä vastaa joillain keskiarvolaskentatavoilla kahta aikuista matkustajaa. Se ei tunnu paljolta Embraer 190:n 51 800 kilon maksimi lentoonlähtöpainoon nähden, mutta pidemmässä juoksussa silläkin on merkitystä. Kone nousee ilmaan aina 150 kiloa kevyempänä jopa kuusi kertaa päivässä ja lähemmäs pari tuhatta kertaa vuodessa. Aiempaa kevyempiä ovat sekä kaikki istuimet että matkustamon matto.

Matkustamouudistuksen yhteydessä Embraereihin vaihdetaan lisäksi led-valot, mikä vähentää osaltaan sähkönkulutusta.

Hotel uudistettiin ensimmäisenä

Tähän Moottorilla ei ole Finnairin omaa vahvistusta, mutta ensimmäinen uudistettu koneyksilö näyttäisi olleen OH-LKH eli "Hotel", neljänneksi vanhin yksilö. Flightradar24-palvelun mukaan OH-LKH näyttää saapuneen 27. lokakuuta Helsinkiin Exeteristä, lounaisesta Englannista.

Exeterin lentoasemalla toimii erilaisia ilmailualan toimijoita, joista yksi on Dublin Aerospace. Se on erikoistunut muun muassa juuri Embraerin E-sarjan huoltoihin.

Edelleenkin puuttuu Finnairin vahvistus, mutta tämän jutun julkaisuhetkellä Planespotters.net -sivuston mukaan OH-LKN eli "November" on tällä hetkellä poissa liikenteestä, mikä viittaisi siihen, että tämä Oneworld-allianssin mainosvärejä kantava yksilö olisi seuraava uudistettava Embraer.

Finnairin väreissä olevat 12 Embraeria ovat kaikki tulleet yhtiölle uutena, ja niiden keski-ikä on noin 16 vuotta. Vanhin koneista on pian 18 vuotta liikenteessä ollut OH-LKE eli "Echo", ja tuorein puolestaan 13 ja puoli vuotta lentänyt OH-LKR eli "Romeo". Koneet ovat lentäneet koko ajan Finnairin lentoja samalla rekisteritunnuksella, mutta niitä on ehtinyt vuosien varrella operoida Finnairille Finnairin itsensä lisäksi Flybe Nordic sekä nykyinen Norra.

Tavallisesti Embraerit lentävät Finnairille pidempiä kotimaanlentoja pohjoiseen sekä reittilentoja useisiin Saksan kaupunkeihin, Isoon-Britanniaan muualle kuin Lontooseen, eri kohteisiin Keski-Euroopassa ja Pohjoismaissa sekä pisimmillään kausittaisesti Italiaan.

Lähteet: Finnair, Planespotters.net

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat