21.6.2019 Liikenne Finnairilla vankka luottamus Airbus A350 -matkustajakoneisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisyhtiö sai ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä vuonna 2015 käyttöönsä Airbus A350-koneen. Nyt koneita on käytössä 14 ja tilauksessa on viisi lisää. Suomalaisyhtiö Finnair teki Airbusille A350-tilauksen jo vuonna 2005 ja sai ensimmäisen koneen kymmenen vuotta myöhemmin vuonna 2015 – ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä. Finnairin tilauksen jälkeen konetyyppiin tehtiin vielä muutoksia: Finnairin oman arvion mukaan yhtiö sai käyttöönsä paremman koneen kuin alkuperäisessä tilauksessa. Airbus A350-koneen koko ja kantama vastaa hyvin Finnairin tarpeita.Finnair oli ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiö ja kolmas lentoyhtiö maailmassa, joka otti käyttöönsä Airbus A350-koneen. Finnair oli myös ensimmäinen lentoyhtiö, joka aloitti A350-lennot Kiinaan, joka on yhtiölle keskeisen tärkeä markkina.Istuimet on ryhmitelty 3+3+3 ja jokaisessa selkänojassa on 11'' näytöt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljon laajarunkokoneitaKuluvan vuoden kesäkuussa Finnairilla on käytössä 14 Airbus A350-900 XWB -matkustajakonetta ja lisäksi viisi on tilauksessa. Tilaukset on tehty A350-900 konetyypistä, jonka matkustajakapasiteetti on 297 tai 336 paikkaa, riippuen koneyksilöstä.Finnairin laajarunkoisten koneiden laivasto on suuri. A350 -koneiden lisäksi Finnairilla on käytössään kahdeksan Airbus A330-300 -laajarunkokonetta.Finnairilta kerrotaan, että yhtenäisestä Airbus-laivastosta on etua miehistön koulutusten ja kelpoisuuksien suhteen, ja se oli yksi tekijä, joka vaikutti konetyypin valintaan.Finnairin A350-koneiden sisustuksen on suunnitellut Sisustusarkkitehtitoimisto dSign Vertti Kivi & Co. Toimiston suunnittelema sisutus on palkittu parhaana International Yacht & Aviation Awards 2015 -kilpailussa kategoriassa Commercial aviation - Ecoomy/Business Class.Finnairin A350 -koneiden viihdejärjestelmissä on kosketusnäyttö, turistiluokassa 11-tuumainen ja business-luokassa 16-tuumainen. Internet-yhteys on saatavana. Finnairin A350:n businessluokassa on istuimia neljä rinnan (1+2+1), joten kukin pääsee helposti käytävälle häiritsemättä vieressä istujaa.Käsimatkatavaroiden säilytykseen on panostettu. Istuimen leveys 46 senttiä Seat Guru-sivuston mukaan A350:n turistiluokassa on tyypillisesti istuimia yhdeksän rinnan (3+3+3) ja istuinten leveys on 18 tuumaa eli 46 senttiä. Näin Finnairilla. A350:n leveämpi matkustamo on hyödynnetty laittamalla turistiluokkaan yksi istuinrivi enemmän kuin A330:een. Hiukan kapeammassa A330:ssa turistiluokassa istuimia on tyypillisesti kahdeksan rinnan (2+4+2) ja istuimen leveys on 18 tuumaa eli 46 senttiä. Näin on esimerkiksi Finnairilla. Lähtöluotettavuus hyvällä tasollaAirbusin alkuvaiheessa lupaama tekninen lähtöluotettavuus tavoite oli 98,5 prosenttia. Finnairilta kerrotaan, että ensimmäisen käyttöönottovuoden (marras–joulukuu 2015) lähtöluotettavuus oli erinomaisella tasolla 98,5 prosenttia. Alkuvuodesta 2016 Finnair joutui perumaan joitakin lentoja, kun esimerkiksi teknisten vikojen korjaamiseen meni odotettua enemmän aikaa. Haasteensa oli myös A350-lentäjien koulutus, joka sitoi lentäjiä.Finnairin mukaan alkuvaiheen pienistä vaikeuksista selvittiin siis varsin nopeasti, ja kaiken kaikkiaan A350-koneet ovat osoittautuneet käytännössä erittäin hyviksi ja luotettaviksi.Viihdejärjestelmä on kaikkien matkustajien käytettävissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatkustajat ja henkilökunta tyytyväisiäLentävät asiakkaat ovat Finnairin mukaan olleet erittäin tyytyväisiä A350-koneeseen, ja tämä näkyy asiakastyytyväisyyslukemissa. Erityisesti on kiitelty koneen tilavuutta, hiljaisuutta ja ilmanraikkautta.Myös henkilöstö on huomannut koneen hiljaisuuden ja tehokkaan ilmanvaihdon vaikutukseen omaan jaksamiseen työvuoron aikana.Finnairin mukaan ohjaamo on työympäristönä lentäjille mukavan avara ja erittäin hyvin suunniteltu tehokkaaseen operointiin.Pihiys ja kantama tärkeitäA350:n polttoainetehokkuus, koneen kantama sekä matkustaja- ja rahtikapasiteetti olivat suomalaisyhtiön mukaan keskeisiä syitä siihen, miksi yhtiö päätyi kyseiseen konetyyppiin.Finnairilla ollaan oltu tyytyväisiä näihin ominaisuuksiin, ja esimerkiksi polttoainetehokkuuden vaikutus on näkynyt polttoainekulutuksen luvuissa.Edeltäjiään nopeampiA350-koneet ovat hieman edeltäjiään nopeampia. Se tarkoittaa, että Finnair pystyy halutessaan operoimaan reittejään hieman aiempaa nopeammalla aikataululla. Yhtiölle tärkeää on 24 tunnin rotaatio eli se, että se voi operoida edestakaisen lennon suurimpaan osaan Aasian kohteistamme yhden vuorokauden sisällä, mikä tekee sekä koneenkäytön että miehistönkäytön suunnittelun yksinkertaisemmaksi.Finnairin käyttämä matkalentonopeus on A350 -kalustolla Mach .85 ja A330 -kalustolla Mach .81. Käytännössä A350 on 10 h lennolla samalla tuuliolosuhteella n. 25 minuuttia nopeampi kuin A330.Finnairilta kuitenkin muistutetaan, että tuulilla on merkittävä vaikutus lentonopeuteen. Matka-aikaa voidaan siis kiriä lentämällä varsin vähän.Lisää Airbus-350 -matkustajakoneesta.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto / Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”