6.9.2024

Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton

Kuva Rikhard Wacker

Sähkö on tullut raskaisiin ajoneuvoihin jo tovi sitten, mutta nyt se valtaa jalansijaa myös puutavaran ajossa.

Yksi Finnmetkon mielenkiintoisimpia uutuuksia löytyi ruotsalaisen Scanian osastolta, jossa esiteltiin ensimmäinen puutavarakuljetuksiin suunniteltu sähkörekka.

Puutavarakuljetukset on perinteisesti nähty vaikeina lähtökohtina sähkökäyttöisille ajoneuvoille, sillä tieolosuhteet ovat usein vaativia, eikä metsäteiden varsissa ole noin vain mahdollista järjestää paikkoja latauksille.

Scanian osastolla oli esillä kirkkaankeltainen ja täyssähköinen Scania 45 R. Telivetoinen auto on teholtaan 450 kilowattia ja sen akkukapasiteetti on 624 kilowattituntia.

Sähköisen rekan nuppi painaa noin 3000 kilogrammaa vastaavaa dieselkäyttöistä Scaniaa enemmän. Yhdistelmän kokonaismassa saadaan tuttuun 74 tonniin. Lisäksi autossa on ilma-alusta, joka lepää kuvissa kaikista matalimmassa maavarassa.

Varustukselta auto ei ulkoisesti juuri eroa tavallisesta puutarava-autoyhdistelmästä. Auton päällirakenteet eroavat vain vähän vastaavasta polttomoottorimallista. Finnmetkossa esitelty malli oli varustettu irrotettavalla Epsilonin Z-nostimella.

Nostimen käyttö sähköisessä ajoneuvossa ei juuri eroa perusidealtaan polttomoottoriversiosta. Sähkö-Scaniasta löytyy kolme sähkömoottoria, jossa on vaihteisto ja siellä pyörivä ulosotto, jossa on kiinni hydraulipumppu kiinni, joka taas pyörittää nostinta.

Scanian mukaan auton toimintamatka täydessä kuormassa on noin 200 kilometriä, toki puutavaranostimen käyttö vaikuttaa luonnollisesti myös toimintamatkaan. Tyhjänä autolla on mahdollista päästä jopa 400 kilometrin toimintamatkaan.

Auto on menossa Scanian messukiertueiden jälkeen ruotsalaiselle asiakkaalle, kuten hytistä löytyvistä Svenska Cellulosa AB eli SCA:n logoista voi päätellä. Suomen markkinoille Scania ei ole myynyt vielä yhtäkään rekkaa puutavarakäyttöön, mutta kiinnostusta on riittänyt paljon. Sähkö-Scania vaikuttaa auton ympärillä käyvän kuhinan perusteella olevan osaston kiinnostavimpia kohteita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

ACS 2024: Scania R770 V8 – työkalukin voi olla viihtyisä ja näyttävä

Scanian aurinkorekka voisi tarjota Pohjoismaissa jopa 5 000 ilmaista ja päästötöntä kilometriä

Scania 25P BEV sähköauto sähkö hyötyajoneuvo sähkökuorma-auto

Maistiainen: Scania 25P BEV -sähkökuorma-auto – antaa dieselin hinnan nousta

Scaniat

Maistiainen: Scania R770XT – ratapäivä ja 770 hv:n V8

Scania sähköauto

Veekasilla, sähköllä, vaiko sähkön ja riviviitosen yhdistelmällä? Scanian sähköistetyt mallit ovat täällä

Scania 70 vuotta Suomessa

Turvallista matkaa kevyelle liikenteelle – Scania pyrkii havaitsemaan pyöräilijät uudella toiminnolla

Scania 70 vuotta Suomessa

Scania 70 vuotta Suomessa – juhlavuotena markkinajohtajaksi

Scania V8 50th

Tuhansia töitä, kahdeksan sylinteriä – Scania V8 50th anniversary

Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa

Opel Astra Electric

Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja

Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan

Käyttötesti: Volvo EX30 on sittenkin (melko) käyttökelpoinen

Hyundai Ioniq 5 N

Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto

Mitsubishi Colt HEV hybridi

Autoliitto vaatii: pihien työsuhdeautojen veroetuutta tulisi jatkaa

Tuore sähköautoiluraportti: latauspisteistä noin 70 % mahdollistaa vähintään 150 kW -tehon

Koeajo: Maserati Granturismo Folgore – sen suorituskyky vetää sanattomaksi

Mercedes pyrkii alentamaan sähköautojen akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosina

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat