18.8.2022 Liikenne Fintraffic ja poliisi muistuttaa: kevyt liikenne ei kuulu maantietunneleihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesän myötä osassa nuorisoa heräsi kiinnostusta maantietunneleita ja niissä olevia kameroita kohtaan. Moottoriliikenne- ja moottoriteiden maantietunneleissa jalankulkijat ja pyöräilijät ovat ehdottomasti kielletty, sillä ne ovat tarkoitettu ainoastaan moottorikäyttöisille ajoneuvoille, muistuttavat Fintrafficin tieliikennekeskus ja poliisi.Tunneleissa pienikin häiriötilanne voi johtaa vakaviin vaaratilanteisiin. Tunneliliikenne onkin Fintrafficin ympärivuorokautisessa erityisseurannassa ja tieliikennekeskus turvaa autoilijoiden matkaa tunneleiden läpi aina Helsingistä Rovaniemelle saakka.– Saamme keskukseen heti tiedon, kun tunneleissa tapahtuu jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Näin kesäisin hälytyksiä aiheuttavat esimerkiksi tunneliin eksyneet jalankulkijat, pyöräilijät ja potkulautailijat. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kevyt liikenne ja maantietunnelit eivät kuulu yhteen. Pahimmillaan asiaton oleskelu tunnelissa aiheuttaa hyvin vakavia vaaratilanteita. Tätä kannattaa painottaa vanhempana myös omalle jälkikasvulle, muistuttaa Fintrafficin tieliikenteenohjauksesta liikennekeskuspäällikkö Kari Tarkki.Myös poliisi painottaa liikennesääntöjen haltuun ottamista tunnelialueella ja kertaa keskeiset tunnelialueen liikennesäännöt.– Moottori- tai moottoriliikennetiellä sijaitsevissa tunneleissa liikkuminen muilla, kuin sallituilla ajoneuvoilla on kielletty. Joillakin tieosuuksilla myös jonkin erillisen tienkäyttäjäryhmän liikkuminen tunneleissa on voitu kieltää liikennemerkillä, summaa poliisitarkastaja Heikki Kallio.Tunnelissa ei sallituin keinoin liikkuminen on lähtökohtaisesti rangaistava teko, ja siitä on seuraamuksia poliisin toimesta.– Seuraamuksena on lähtökohtaisesti liikennevirhemaksu liikennerikkomuksesta. Liikennevirhemaksun ja sakon määräämisen perusteena olisi joko jalankulku ja pyöräily moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä olevassa tunnelissa. Perusteena voi myös olla liikkuminen tunnelissa, jossa jalankulku ja pyöräily on erikseen kielletty liikennemerkillä. Jalankulkijalle ja pyöräilijälle voidaan määrätä liikennevirhemaksun sijaan sakko liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, jos teko on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, muistuttaa Kallio.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvalaitteita ei saa häiritäTunneleissa tärkeintä on turvallisuus. Niissä on paljon turvalaitteita, kuten sammuttimia, kuulutusjärjestelmiä ja liikennekameroita, joiden avulla Fintraffic huolehtii tunneleiden liikenneturvallisuudesta jatkuvasti.– Tunneleissa työmme koostuu tunneleiden liikenteen seuraamisesta sekä järjestelmän hälytyksiin reagoimisesta. Esimerkiksi liikennekamerat ovat osa ohjausjärjestelmää, jolla varmistetaan ennen kaikkea turvallinen ja sujuva liikkuminen tunneleissa. Kamerat lähettävät tilannekuvaa tieliikennekeskukseemme, mikä mahdollistaa nopean reagoinnin poikkeamiin. Tunneleissa turvalaitteilla on siis merkittävä tehtävä liikenneturvallisuuden kannalta ja siksi niiden toimintaa ei saa häiritä, summaa Tarkki.Lähde: Fintraffic Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 7.1.2025 Liikenneturvallisuus Asiantuntija Säynätsalon siltavaurioista: ”Riippusiltojen kuntoon pitää kiinnittää huomiota.” 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti