23.11.2021

Fisker Oceanin tuotantoversio esittäytyy – valtamerten pelastaja nollasta sataan 3,6 sekunnissa

Fisker Ocean

Uudestisyntymisen ja pitkän konseptivaiheen jälkeen Fiskerillä on nyt identiteetti sähköisen kaupunkimaasturin valmistajana. Fisker Oceanin pyörät vaikuttavat olevan vihdoin tukevasti maassa.

Moottori kertoi artikkelissaan 22.5.2021 Fisker Karman 10-vuotisesta historiasta sekä siihen oleellisesti kuuluvasta nykyisyydestä kalifornialaisena hybridi- /sähköautona, Karma Reverona. Alkuperäisen Fisker Automotiven perustaja, tanskalais-yhdysvaltalainen Henrik Fisker myi tämän oikeudet ja fasiliteetit vuonna 2014 kiinalaisomistukseen, jonka puitteissa uusi Karma Automotive lähti kehittämään Fisker Karmaa autona eteenpäin. Itse hän puolestaan jatkoi omaa sukunimeään kantavan autobrändin kehittämistä perustamalla Fisker Incin, joka siis jatkaa brändi-ilmeeltään vanhan Fisker Automotiven raunioilta.

Fisker Ocean

Fisker Incin toistaiseksi ainoa tuote on ollut konseptin tasoinen täyssähköinen katumaasturi Ocean vuodelta 2019. Vaan nytpä se ei ole enää konsepti, sillä Los Angelesin autonäyttelyssä ensiesittelynsä sai muutama päivä sitten tuotantovalmis Fisker Ocean, ihan dollarihintalappujen kera.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Edelleen taattua Fiskeriä

Vaikkei Ocean ollut edes konseptina yhtä rohkea kuin Karma, on se silti luonnehdittavissa katumaasturien fiskeriksi. Keskeisiä tunnusmerkkejä ovat esimerkiksi viirumaiset etu- ja takavalot, korkea vyötärölinja, omaperäinen C-pilari sekä aerodynaamiset vanteet. Kooltaan tuotantoversio on hienoisesti konseptia isompi. Ocean vastaa 4,78 metrin kokonaispituudellaan esimerkiksi Kia Sorenton edustamaa crossover-kokoluokkaa. Akseliväli on luokassaan reilu, 292 senttimetriä.

Fisker Ocean

Ocean on tarjolla neljänä eri versiona, jotka vaikuttavat varustelun lisäksi vetotapaan, toimintamatkaan sekä tehoihin. Hinnat-alkaen -malli on 37 500 Yhdysvaltain dollarin Sport. Dollarihintavertailussa Ocean Sport asettuu sopivasti esimerkiksi Mercedes-Benz GLA:n ja GLB:n lähtöhintamallien väliin, vaikka nämä ovat molemmat kooltaan sitä enemmän ja vähemmän pienempiä. Sportissa on yksi, etuakselille sijoitettu 205 kilowatin eli 275 hevosvoiman sähkömoottori. Sen Touring Range -akusto riittää noin 400 kilometrin toimintamatkaan. 12 500 dollarin lisähinnalla saa Ocean Ultran, joka on kaksimoottorinen (yhteisteholtaan 403 kW) ja siten nelivetoinen. Hyper Range -akusto riittää valmistajan ilmoituksen mukaan 545 kilometrin toimintamatkaan. Oceanilla voi muuten myös auttaa kaveria hädässä, eli jakaa akun virtaa toiseen sähköautoon. Sitä voi jakaa myös sähköverkkoon sekä Ford F-150 Lightningin tavoin syöttää taloon esimerkiksi sähkökatkon aikana, valmistajan mukaan peräti viikon verran.

Kalleimmat versiot – keskenään samanhintaiset – maksavat lähes kaksi kertaa Sportin verran, ohjehinnan ollessa 68 999 dollaria. Ne ovat Extreme ja One, kumpikin nelivedolla, Hyper Range -akuston jatketulla toimintamatkaa on valmistajan mukaan 560 + kilometriä. Sähkömoottorien yhteisteho yltää näissä versioissa 410 kilowattiin eli 550 hevosvoimaan. Extreme tulee olemaan ainoa huippumalli jatkossa, sillä One toimii eräänlaisena first edition -mallina, kattaen ensimmäisen 5 000 yksilöön rajatun erän.

Fisker Ocean

Sitten siihen kaikkien autovertailukohtien äitiin, nimittäin nollasta sataan -kiihtyvyyteen. Etuvetoinen Sport hoitaa tämän 6,9 sekunnissa, Ultra 3,9:ssä, Onen ja Extremen laittaessa tiskiin perhemaasturille hurjat 3,6 sekunnin lukemat. Tesla Model Y Performance taisi saada juuri seuraa.

Valtameriä pelastamassa

Oceania ajetaan kuten mitä tahansa sähkökatumaasturia, mutta hytti ei ole aivan valtavirtainen. Monissa nykyautoissa, etenkin sähköisissä sellaisissa, on toki muodissa tietty minimalistisuus ja kaikkien toimintojen keskittyminen monitoiminäytöille, mutta kääntyvää näyttöä niissä ei ole taidettu toistaiseksi nähdä. Oceanista sellainen löytyy. Hollywood Mode -tunnelmatila kääntää 17,1-tuumaisen näytön pystyasennosta vaakaan tuottaakseen La La Land -elämyksen, mitä tämä kaikkine vivahteineen sitten tarkoittaakiin.

California Mode -näppäin puolestaan avaa kerralla kaikki ikkunat sekä panoraamakattoluukun täysin rinnoin ajosta nautiskelua varten. Extreme-tason kattoluukussa on muuten aurinkopaneeli, joka kuulemma lisää (ainakin siellä Kaliforniassa) auton toimintamatkaa vuoden aikana 2 400 kilometrin verran.

Fisker Ocean

Mutta eihän maailman valtameriä ja niiden uhan alla olevaa biodiversiteettiä pelkällä nimellä pelasteta, vaan teoilla. Sisätilan materiaaleissa on nimittäin käytetty merestä kerättyjä vanhoja kalaverkkoja, jotka ovat tunnetusti vaaraksi esimerkiksi monille merinisäkäslajeille. Niin ikään käytöstä poistetut T-paidat ja kierrätetyt renkaan kumit ovat löytäneet uuden käyttötarkoituksen Oceanin sisustassa. Myös Karmassa nähtiin hieman vastaavantyylisiä ratkaisuja.

Tehdään Itävallassa, eikä missä tahansa tehtaassa

Karmaa valmistettiin tunnetusti alkujaan Uudenkaupungin autotehtaalla. Ocean tehdään vielä kauempana valtamerestä, nimittäin Alppien juurella, Itävallan Grazissa. Autoteollisuuskaupunkina Graz on aiemminkin tunnettu. Samaisessa Magna Steyrin tehtaassa valmistuvat nimittäin Mercedeksen G-Wagenit.

Grazin tehtaan perinnöllä saattaa olla tähän jotain vaikutusta, mutta Ocean ei – monesta kilpasisaresta poiketen – pelkää myöskään pöheikköjä. Maastoajoa helpotetaan avustinjärjestelmillä, niistä mainittakoon esimerkkinä Smart Traction, joka siis auttaa pidon kanssa tiukemmissa paikoissa siirtämällä voimaa pitäville pyörille.

Fisker Ocean

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensimmäinen palkintokin pokattuna

L. A.:ssa Ocean ehti heti tuoreeltaan pokaamaan ZEVAS (Zero Emission Vehicle Award) -palkinnon alle 50 tonnin crossovereiden luokassa. Palkinnon myönsivät Los Angeles Auto Show sekä Electrify America -hanke, ja sen takana on myös tuhansia yleisöääniä.

Lähteet: Fisker, Motor1, Top Gear Kuvat: Fisker Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat