25.11.2022

Ford E-Tourneo Custom – kuin pikkubussi muodin huipulta

Ford pitää Tourneo Customin vireänä muodikkailla ratkaisuilla, kuten sähköistämisellä ja crossover-elementeillä, mutta on kehittänyt myös käytännön ratkaisuja, kuten miten pikkubussiin saisi lisää pöytätilaa.

Eurooppalaiset tila-autot ovat useaan kertaan todetusti hyvinkin katoavaa kansanperinnettä myös Fordin osalta, mutta pikkubusseille on edelleen vakiintunutta tilausta erilaisissa tehtävissä. Tourneo Customin kaltaiset tasokkaat pikkubussit toimivat laajasti erilaisissa tehtävissä, vaikkapa takseina tai kuljetuspalveluiden käytössä, kuten toki myös monenlaisissa siviilitarpeissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Laajapohjainen voimalinjapaletti

Uusi Tourneo Custom tekee pikkubussina seuraa sisarmallilleen, uudelle Transit Customille. Jälkimmäisestä nähtiin myös täyssähköinen E-Transit -versio, jota komppaa nyt vastaavasti E-Tourneo Custom. Voimanlähteenä E-Tourneossa on pakusisaresta tuttu 160-kilowattinen sähkömoottori, jota ruokkii nettona 74 kilowattitunnin akusto. WLTP-syklillä tämä riittää 370 kilometrin toimintamatkaan. 415 newtonmetriä alkaen 1 rpm tietää varmasti raikasta liikkumista isolle autolle. Tämä versio on kotonaan erityisesti kaupunkiajossa.

Dieselversiot tulevat varmasti jatkossakin olemaan suosittuja, erityisesti kun on tarvetta pitkälle rangelle ja 2,5 tonnin vetomassalle. Myös mikäli uudelle Tourneo Customille on ylipäätään tarvetta heti ensi vuoden puolivälissä, kun auton tuotanto käynnistyy, pitää kääntyä mäntämoottorin puoleen, sillä E-Tourneo tulee saataville vasta vuonna 2024. EcoBlue -dieseleitä tarjotaan kolmena eri tehoversiona, 136-, 150- ja 170-heppaisena. Dieselversion voisi odottaa olevan suosituimmillaan yksityiskäytössä.

Kolmas vaihtoehto on Transit-asiakkaille tuttu, mutta luokassa ehkä vähän harvinaisemmaksi jäänyt lataushybridi, joka on kompromissi kahden edellisen vaihtoehdon välillä. 2,5-litraiselle bensiinimoottorille Atkinson-työkierrolla perustuva versio nojaa 11,8 nettokilowattitunnin akkuun, jonka varassa onnistuu 50 kilometrin täyssähköinen ajo.

Kätevyystehdas

Tila-autot ja pikkubussit ovat usein olleet autonvalmistajien paikka keksiä kaikkea käytännöllistä matkanteon sujuvoittamiseksi. Tourneo Custom on luokalle ominaisesti muunneltava. Yhdeksänpaikkainen sähköpikkubussi kohtaa kilpakentällä muiden muassa Mercedes-EQ EQV:n, joten myös tiettyä ylellisyyttä (arjen luksusta?) siltä odotetaan. Ulkoisestikin Tourneo Custom näyttää uudella designilla ja etenkin eksklusiivisuutta tuovassa mustassa asussa todella premiumilta. Active puolestaan tuo Tourneoon trendikästä crossover-ilmettä.

Mutta niistä kätevistä innovaatioista, sillä joskus melko pieneltäkin tuntuvalla idealla voi olla auton käyttäjälle iso merkitys. Ford on panostanut Tourneossa etupenkkiläisten pöytiin, ja vähän kuin Airbus-lentokoneiden ohjaamossa, sekä pilotilla että co-pilotilla on nyt omat pöydät. Kuljettajalle sellainen järjestyy, kun pyöriön muotoisen ratin kehä käännetään vaakatasoon ja pöytätaso asetetaan paikalleen.

Etumatkustajalle puolestaan saadaan pöytä sen ansiosta, että etuturvatyyny on siirretty kojelaudasta kattoon. Pöydille voi uskoa paljon erilaisia tarpeita kahvikupista läppäriin, ja vaikkapa taksitolpalla kuljettajan pöydän voi ajatella olevan melkoinen mukavuusvaruste.

Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat